Kaasujalka

Vuoden odotetuin uutuus

Julkaissut:

|

22.7.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vuoden odotetuin uutuus

Kolmossarjan Bemari on ollut monen vertauskohta niin monella tavalla ja nyt uuden versionsa ansiosta vertauskohta nousi taas useita harppauksia paremmaksi.

Kolmossarjan Bemari on tunteiden jakaja. Sitä rakastetaan ja ihaillaan, mutta myös haukutaan. Jälkimmäiset kommentit liittyvät varmasti tietynlaiseen kateuteen ja ehkäpä joidenkin Bemarikuskien asenteeseen, joiden vuoksi auto on saanut vähän ristiriitaisen maineen. Monet haukkuvat autoa ahtaaksi, kalliiksi ja täysin käyttökelvottomaksi Suomen talvisissa olosuhteissa. Tekosyitä sanon minä. Minulla on sentään yli 1000 auton koeajokokemus ja pakko jälleen todeta, että kolmossarjan Bemari on markkinoiden paras perheauto kuljettajalle, heti 5-sarjan jälkeen.

Moottoripaletti on jo heti samantien varsin kattava, sillä bensapuolella löytyy 320, 328 ja 335. Dieselosastoa edustaa 316d, 318d ja 320d. Neliveto on saatavana kaikkiin muihin paitsi 316d:n ja 318d:n. Nelivedot ovat bemarimaiseen tyyliin saatavana sekä manuaalina että 8-vaihteisena automaattina. Nelivedon lisähinta on karkeasti sanottuna nelisen tonnia ja automaattivaihteistosta mallista riippuen noin 1500-2800 euroa.


Sopivan kokoinen

Auto on kasvanut edeltäjäänsä nähden selkeästi. Akseliväli on kasvanut viitisen senttiä ja kokonaispituutta tullut 10 senttiä lisää. Paljon väljemmän tuntuinen kun vanha. Auto on nyt juuri passelin kokoinen. Ykkössarjalaisen tavoin tässä kolmosessa on kolme erilaista tyylisuuntaa; Sport, Luxury ja Urban. Sport-mallin mukana tuleva kojetaulun punainen lista on kammottavan ruma. Itse valitsisin Luxuryn.

Äkkiseltään ulkoisesti joku voi ulkoisesti luulla vitossarjalaiseksi, etenkin peräpäästä. Keulassa eroavaisuudet ovat suuremmat.

Takapenkit kaatuvat vain lisämaksusta. Aiemmin sitä perusteltiin koria jäykistävänä tekijänä. Nyt se varmaankin on jätetty ominaisuudeksi, josta halutaan pitää kiinni negatiivisesta palautteesta huolimatta. Tavarankuskaajat maksakoot lisää tai ostakoot farkun. Penkkien kääntämistä sedanissa tarvitsee, kun hakee Ikeasta litteitä paketteja, mutta eipä siitä pienehköstä lastausaukosta suuria paketteja saa edes
mahtumaankaan. Takapenkeille mahtuu paljon paremmin kuin edeltäjään, mutta vähän ahdas vielä taksimalliksi.


Edelleen ajajan auto

Ajoasento hipoo täydellisyyttä, aivan kuten muissakin Bemareissa. 8-vaihteinen automaattivaihteisto on markkinoiden paras ja sujuvatoimisin. Toiminnallaan se päihittää myös useimmat kaksoiskytkinvaihteistot. Ohjauksen tunnokkuus huippuluokkaa ja paras mitä yhdessäkään Bemarissa aiemmin.

Nastarenkaat pitivät kyllä ääntä, mutta ne ovat takavetoiseen autoon lähes ainut oikea vaihtoehto, sillä kitkoilla olisi pöpperöisellä kelillä pulassa. Koeajomme sattui talven pahimman lumimyräkän aikaan emmekä jääneet kiinni lainkaan, vaikka auraamattomalta parkkipaikalta lähdimme liikkeelle useana aamuna. Vaikeampaa eteneminen oli automaattivaihteisella Focuksella, jossa alla oli leveähköt kitkarenkaat. Tekniikan Maailman talvitestissä ykkössarjalainen pärjäsi hyvin ja myös he totesivat auton olevan erittäin hyvin talvikelpoinen vetotavasta huolimatta. Etenee yllättävän hyvin pöpperöisellä kelillä, eikä takavetoisuus todellakaan ole samanlainen rasite etenemisessä talvisella kelillä kuten ammoisina aikoina. Kuljettajan täytyy tiedostaa vetotapa ja asennoitua eritavalla. Takavetoisen käyttäytyminen talvella paljon loogisempaa kuin puskevan etuvetoisen. Auto on nautinnollisen tasapainoinen ajettava ja voi vaan kuvitella miten upea tämä on ajaa, kun alla on pitävä asfaltti. Näin talvellakin ajamisen loogisuus, hauskuus ja hallittavuus on tasolla, johon ei yhdelläkään etuvedolla päästä. Nelivetoisuus auttaisi etenemisessä jatilanne korjaantuu vielä loppuvuoden aikana, kun nelivetoiset mallit saapuvat maahan.

Nyt ensimmäistä kertaa nelikko on saatavana myös pikkukoneisiin, sillä tähän asti 325 on ollut pienin malli johon se on ollut saatavana. Tämän ansiosta Audi on siltä osin ollut edellä, vaikka muuten Bemarin nelivetomalliston laajuus on ollut yksi markkinoiden laajimmista. Nelivetoiset mallit ovat jo nyt hinnastossa. Edukkaimman 320 xDriven saa reilulla 43 000 eurolla.


BMW 320d A

4-sylinterinen yhteispaineruiskutteinen diesel. Turboahdin, takaveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Tilavuus 1995cm3
Vääntö 380Nm/1750-2750r/min
Teho 184hv (135kW) /4000r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4624, 1811, 1429, 2810
Tavaratila 575 litraa
Paino 1505 kg
Rengaskoko 205/60 R16
Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 sekuntia
Huippunopeus 230 km/h
Yhd. kulutus l/100 km 6,5 litraa
C02-päästöt g/100 km 119g
Koeajon kulutus l/100 km 7,2 litraa
Hinta 45 753,17€

RUUSUT
Ajo-ominaisuudet
Moottorin ja vaihteiston yhteistyö

RISUT
Takatilat (varauksin)

JÄLKIMAKU
3-sarjan BMW on fantastisen upea auto ajaa kelistä huolimatta.

Teksti ja kuvat
Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *