Kaasujalka

Suhtautuminen ylinopeuteen kaksijakoista

Julkaissut:

|

10.7.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Suhtautuminen ylinopeuteen kaksijakoista

Joka toinen suomalainen kannattaa nopeusrajoitusten alentamista liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, neljä kymmenestä lisäisi kameravalvontaa ja lähes yhtä moni koventaisi ylinopeudesta saatavaa rangaistusta. Toisaalta lähes puolet on sitä mieltä, että on tärkeämpää seurata liikenteen rytmiä kuin noudattaa nopeusrajoituksia, osoittaa Liikenneturvan tutkimus.

”Suomalaisten suhtautuminen ylinopeuksiin on kaksijakoista. Suurten ylinopeuksien riski tiedostetaan ja nopeusrajoituksia ja niiden valvontaa kannatetaan, mutta ylinopeutta ei paheksuta samassa määrin kuin muita liikennerikkomuksia”, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Vain viisi prosenttia autoilijoista ei oman kertomansa mukaan aja lainkaan ylinopeutta. Ylinopeudella ajaminen on yleisempää maantiellä, jossa joka neljäs kuljettaja ajaa ylinopeutta vähintään melko usein. Taajamissa vähintään melko usein ylinopeudella ajaa joka kuudes.

”Ylinopeudella ajamista ei pidetä kaahaamisena, ainakaan omalla kohdalla. Vaikka lähes kaikki kuljettajat kertovat ylittävänsä nopeusrajoituksia, yli puolet sanoo, ettei itse lainkaan kaahaa. Kuitenkin liikenteessä kaahaamisen koetaan jatkuvasti yleistyneen”, kertoo Valtonen tutkimuksen tuloksista.

Liikenneturva on selvittänyt suomalaisten suhtautumista ylinopeudella ajamiseen useana vuonna. Uusinta tutkimusta varten haastateltiin joulukuun lopulla 1 426 kansalaista.

 Nopeusrajoituksia ja valvontaa toivotaan

Nopeusrajoituksia pidetään liikenneturvallisuuden kannalta tärkeinä. Puolet suomalaisista pitää kohtuullisena laskea nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Neljä vastaajaa kymmenestä toivoo lisää automaattista nopeusvalvontaa ja ankarampaa rangaistusta ylinopeudesta. Suhtautumisessa on kuitenkin pientä muutosta neljän vuoden takaiseen: automaattivalvonnan lisäämisen kannatus on laskenut 14 prosenttiyksiköllä ja rangaistusten koventamisen kannatus 19 prosenttiyksiköllä.

Toisaalta lähes joka toinen suomalainen on sitä mieltä, että liikenteen rytmin noudattaminen on tärkeämpää kuin nopeusrajoitukset. Miehet ja nuoret vastaajat ovat naisia ja iäkkäämpiä useammin tätä mieltä. Naiset ja iäkkäät taas kannattavat useammin nopeusrajoitusten alentamista ja automaattivalvonnan lisäämistä sekä rangaistusten koventamista.

Joka kolmas vastaaja on sitä mieltä että poliisin puuttumiskynnyksen ylinopeuteen tulisi laskea. Syksyllä 2009 poliisi yhdenmukaisti ja kiristi puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Tämän seurauksena keskinopeudet ovat laskeneet jonkin verran ja erityisesti suuret ylinopeudet ovat vähentyneet.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus on noin joka toisen kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden taustalla. Usein ylinopeus yhdistyy rattijuopumukseen tai turvavyön käyttämättä jättämiseen. Noin kolmasosa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista sattuu kesäkuukausien aikana.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *