Kaasujalka

Arvokas katseenkäätäjä

Julkaissut:

|

10.7.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Arvokas katseenkäätäjä

XF:n keulalla istutettiin Freelanderista ja Evoquesta tuttu 2.2-litrainen diesel unohtamatta Jaguarin fiilistä.

Muutamia vuosia sitten XF:n saapuessa markkinoille koeajoin sen 2.7-litraisella dieselillä sekä myöhemmin ruudikkaammalla 3-litraisella nakulla. Molemmat ajokokemukset tekivät vaikutuksen. Tietynlainen nykyaikainen aristokraattisuus, trendikkyys ja upea ajettavuus loivat fiiliksen, jota en ollut aiemmin kokenut. Niin ja tietenkin takaveto. Hetken aikaa mielessäni 5-sarjan Bemari tuntui haalealta. Tämä mustanpuhuva kaunotar keräsi katseita uskomattoman paljon.

Uuteen hintaluokkaan

XF on kolmelitraisen version reilun 66 000 euron hinnalla asettunut korkealle tasolle, eikä näin ollen koskaan ole päässyt kilpailemaan edullisimpien 5-sarjan Bemareiden ja Audi A6:n kanssa. Nyt tällä 2.2-litraisella dieselillä varustettuna tilanne on toinen. Nyt tämä mahtuukin jo useamman yritysautoilijan limitteihin ja varmasti kasvattaa suosiotaan. Varustetaso on erittäin hyvää luokkaa, mutta lisävarustelistalta saa lähes mitä tahansa. Harmikseen on todettava, että Bluetooth hands freetä ei ole vakiona.

Kulutus kurissa

Moottoritiellä nopeusmittarin ollessa vauhdissa 118km/h:ssä kulutus oli 5.8 litraa, mikä on varsin kohtuullinen lukema, kun ottaa huomioon, että alla oli nastarenkaat. XF:ssä on todella mukavan näppärä ja tunnokas ohjaus. Ajaminen on hauskaa ja vaivatonta. Nykyajan automaatit käyttävät moottoreiden muhkeaa vääntöä hyväksi käyden näin ollen pienillä kierroksilla. Se tarkoittaa kaupunkiajossa toisinaan sitä, että epätasaisessa ajossa vaihteisto vähän väliä laskee pienemmälle ja nostaa isommalle vaihteita. Tämä taasen vaikuttaa siihen, ettei kaasuunvastaavuus ole aina nopeinta, jos tuolla hetkellä on isompi vaihde päällä. Minua tämä ominaisuus ärsyttää suuresti ja siksi ajankin vaihdevalitsin sport asennossa. Tällöin kone käy vähän suuremmilla kierroksilla ja ajaminenen on huomattavasti miellyttävämpää.

Näyttävä ja upea

XF on sen verran pröystäilevän upea auto ja ominaisuudet niin fantastiset, että tämän keulalla kuuluisi olla vain ja ainoastaan tehokas V8. Nykyajan bensahinnat ja veropolitiikka ajaa tämänkin upean haavekokonaisuuden kovalla hinnalla romukoppaan.Ei mene varmaan kuin tovi niin Jaggenkin keulalla surisee 1-litrainen tuplaturbo.

Niin ja kyllä se nyt vaan on niin, että black is beautiful eli ainut oikea väri tähän XF:ään on musta.

Jaguar XF 2.2d A
4-sylinterinen turboahdettu dieselmoottori, takaveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Tilavuus 2179cm3
Vääntö 450Nm/2000r/min
Teho 190hv (140kW) /3500r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4961, 1877, 1460, 2909
Tavaratila 540 litraa
Paino 1810 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,5 sekuntia
Huippunopeus 225 km/h
Yhd. kulutus l/100 km 5,4 litraa
Koeajon kulutus 6,4 litraa
Hinta 54510,62 €
Auton hinta lisävarusteineen 59663,31€

RUUSUT
Laatuvaikutelma
Ylellisyys
Ajettavuus

RISUT
BT hands free ei ole vakiona

 JÄLKIMAKU
Upea ja hieno tuote. XF on ollut markkinoilla jo jokusen vuoden, mutta silti kääntää päitä enemmän kuin kaikki saksalaiset kilpakumppaninsa yhteensä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *