Kaasujalka

Uusi Focus ST: suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja tyyliä

Julkaissut:

|

27.6.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Focus ST: suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja tyyliä

Focus ST on Fordin ensimmäinen globaali suorituskykyinen auto; uusi malli tulee myyntiin 40 maassa eri puolilla maailmaa

ST:n moottorina on 250-hevosvoimainen 2.0 litran EcoBoost. Auto kiihtyy 0-100 km/t:ssa 6,5 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 248 km/t. Suorituskykyä täydentävät parannettu ajodynamiikka ja kattavat kuljettajaa avustavat ominaisuudet. Taloudellisen EcoBoost-moottorin ansiosta ST:n polttoaineen kulutus on alustavien tietojen mukaan 7,2 l/100 km ja CO2-päästöt 169 g/km. Edeltäjäänsä verrattuna luvut ovat 20 prosenttia alhaisemmat.

Tehokkain ST

Uuden Focus ST:n voimanlähteenä on 250-hevosvoimainen versio Fordin 2.0 litran EcoBoost-moottorista. Moottorin tehot vastaavat sylinteritilavuudeltaan suurempikokoisen moottorin tehoja, mutta sen polttoaineen kulutus on huomattavasti suurikokoista moottoria alhaisemmat. Tähän on päästy yhdistämällä korkeapainesuorasuihkutus, edistyksellinen turboahdin ja muuttuva venttiilien ajoitus. Myös imu- ja pakojärjestelmiä on muutettu, samoin moottorin kalibrointia. Moottori tuottaa 360 Nm:n vääntömomentin. Focus ST:ssä on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Aiempien ST-mallien tapaan myös uuden mallin äänimaailmaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Muhkeat äänet kuuluvat niin auton ulko- kuin sisäpuolella.

Uuden urheilullisen ohjausjärjestelmän muuttuvavälityksinen ohjaushammastanko alentaa ohjausherkkyyttä suoraan ajettaessa ja lisää sitä mutkissa. Ohjauspyörän voi myös kääntää lähes täysin ääriasentoon ilman, että kuljettajan tarvitsee siirtää kättä tai muuttaa asentoa. Ominaisuus lisää auton hallittavuutta tiukoissa mutkissa.

Uusi, entistä rajummaksi viritetty sähkötoiminen ohjaustehostin (EPAS) on kalibroitu ST:lle sopivaksi. Se mittaa käytettyä ohjausvoimaa ja tehostaa ohjausta. ESP-ajonvakautusjärjestelmässä on kolme asentoa; se voi olla päällä, kokonaan pois päältä tai tilassa, jossa se aktivoituu vain tarvittaessa.

Focus ST:ssä on myös Torque Vectoring Control (TVC) –ominaisuus. Se vähentää aliohjautuvuutta jarruttamalla sisäkaarteen pyörää mutkassa. Kaarteessa järjestelmä kehittää autolle sopivan vastakkaisen korin kääntymismomentin aliohjautuvuustilanteessa ennenkuin edes ESP-järjestelmä alkaa toimia. Tätä kaarreajon aliohjauksen korjausta (Cornering Under Steer Control – CUSC) hyödynnetään sekä tehot päällä että moottorijarrutustilanteissa kaarteissa.

Urheilullinen jousitus

Uuden Focus ST:n jousitusta täydentävät edistyneet kuljettajaa avustavat tekniikat ja autoa varten erityisesti kehitetyt Goodyear Eagle -renkaat. Focus ST:n alusta on 10 mm normaali Focusta matalampi. Takajousituksessa on useita uusia, varta vasten Focus ST:lle kehitettyjä osia. Uudet jousituksen nivelet ja kallistuksenvakain mahdollistavat erinomaisen hallinnan.

Uutta Focus ST:tä valmistetaan viisiovisena ja Euroopassa myös wagonina. Molemmat korimallit ilmentävät Fordin kineettistä muotokieltä. Tangerine Scream on mallin lanseerausväri. Muita värivaihtoehtoja ovat sininen (Spirit Blue), punainen (Race Red), musta, valkoinen ja hopea. Focus ST:ssä on sitä varten suunniteltu ohjauspyörä, vaihdekeppi ja polkimet.

Uusi Focus ST on jo valmis tilattavaksi Euroopassa. Pohjois-Amerikan markkinoille se tulee loppukesästä ja muihin maihin loppuvuoteen mennessä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *