Koska saadaan automies Suomen presidentiksi?
Urmas Hurmalainen kantaa huolta, kun ei Suomessa automiehet pyri presidentiksi. Apuun hän kuuluttaa entistä rallitähteä ja europarlamentaarikkoa Ari Vatasta, joka antaa piupaut ilmastomuutoksille.
Autovero se taas nousee huhtikuussa. Tai siis ei nouse niillä, jotka ajavat akkamaisesti hybrideillä ja kalliilla stop & start –autoilla: niillä, jotka pysähtyvät tyhjäkäynnin ajaksi liikennevaloihin ja hyrähtävät sitten taas mukavasti tuskin korvalla kuultavaan käyntiin, kun jatketaan matkaa.
Tuollaiset hörhötykset ovat Hurmalaisesta yhtä kaukana kuin kauniit nuoret naisetkin. Hurmalainen vannoo ison ja vääntävän koneen ja isojen peltien nimeen: hehtaaritolkulla konepeltiä ja mieluiten tähti tai joku muu koristeellinen kokardi keulalla. Ja litroja moottoritilassa saisi olla kuin thaimaalaisen puolukanpoimijan sammiossa Kainuun marjametsissä. Eli vähintään viisi!
Ja tämä liikenneministeriö Kyllönen se vasta oikein valopää on: leikataan kilometrikorvauksia Jyväskylästä etelään. Mitenkähän sitä tällainen pk-yrittäjäkin sinnittelee sitten, kun pitäisi lähijunilla ja busseilla laukata palavereissa?
Ei automies aja Insignialla
Sitä minä ihmettelen, että mikä kumma se on, kun Suomi on täynnä automiehiä, mutta politiikassa sellaiseksi kehtaa tunnustautua vain harva. Joku vuosi sitten taisi olla se RKP:n Wallin, joka Vanhasen hallituksen ympäristöministerinä ollessaan osti ison maasturin. En muista, oliko se Ford Maverick vai Volvo XC90. Mutta porua siitä muistaakseni vähän nousi.
Mikä hitto siinä on, että Kokoomuksessa riittää jos jonkunlaista ökyautoilijaa, kepulaiset nuoret isännät ajelevat erilaisilla turbomaastureilla ja nuoret demari- ja persupojatkin tykkäävät tuunata autoja. Ja kaikki ne äänestävät, tai ovat siihen ainakin äänioikeutettuja.
Mutta ah ja voi, eipä taas kukaan profiloitunut näissäkään vaaleissa automieheksi. Muistini mukaan Niinistö ajaa Honda CRV:llä, Väyrynen Opel Insignialla, Soini Volvo V50:llä ja Lipponen kaiketi tila-auto Opel Zafiralla, saattoi se kyllä olla Volkswagen Tourankin. Ei noista mikään ole sellainen auto, joka sytyttäisi oikeaa automiestä.
Vatanen, tule apuun!
Kun Niinistö ja Haavisto selvisivät toiselle kierrokselle, Perussuomalaisten James Hirvisaari, tuo armoitettu verbaalikko ja suuri humanisti, totesi jotensakin niin, että ’’enpä olisi vuosia sitten uskonut, että saatan ehkä äänestää vihreää homoaa’’.
No, siistitään nyt vähän kieltä ja todetaan, että eipä olisi Hurmalainenkaan uskonut vielä jokin aika sitten, että eniten automieheksi koko joukosta paljastuu toista miestä rakastava mies ja vieläpä vihreä: Pekka Haavisto nimittäin ainoana koko porukasta on ilmoittautunut jonkun sortin autoharrastajaksikin, kun omistaa kolme kuplaa.
No, leikki sikseen, ei siitä Pekastakaan meille automiehille pelastajaksi olisi. Ajaa sen verran vähän ja tienaa sen verran hyvin, että ei sitä meidän murheet hetkauta.
Mitäs, jos kutsuttaisiin seuraavissa vaaleissa entinen rallitähti ja europarlamentaarikko Ari Vatanen takaisin Ranskasta tänne koti-Suomeen ja leivottaisiin siitä automiesten yhteinen presidentti? Vatanen on sentään kärhämöinyt muistini mukaan mökkinaapurinsa, jonkin jalkaliikeaktivistinkin kanssa ja vähätellyt ilmastomuutostakin.
– Hiilidioksidipäästöjen välttäminen on ehkä stalinismin ohella suurin hype, jonka olen elämässäni kokenut, mies on kuulemma pohdiskellut Monacossa.
Kyllä saisi tuollainen mies tolkkua autoveroihin ja kilometrikorvauksiin! Ja sen nykyisen Kyllösen liikenneministerinä voisi vaihtaa toiseen Kyllöseen, nimittäin Mattiin!
Kuva Mika Salomaa








Vastaa