Mercedes-Benzin uusi A-sarja: Uutta moottoriteknologiaa ja neljänneksen pienempi kulutus
Mercedes-Benzin uuden A-sarjan bensiinimoottorit ovat 1,6- ja 2-litraisia.
A 180 –mallissa tehoa on 90 kW (115 hv), A 200 –mallissa 115 kW (156 hv) ja A 250 –vaihtoehdossa 155 kW (211 hv). Kaikille yhteisiä piirteitä ovat suoraruiskutus, pakokaasujen takaisinkierrätys ja ahtaminen, entistä edistyksellisempi palamistapahtuman hallinta sekä laihaseostoiminto, joka perustuu nopeaan monipistesuihkutukseen sekä vain tarvittaessa toimivaan monikipinäsytytykseen.
Mercedes-Benz hyödyntää ensimmäisenä autonvalmistajana uutta Camtronic-teknologiaa 1,6-litraisessa bensiinimoottorissaan. Tässä teknologiassa venttiilien nousua säätelemällä rajoitetaan tuoreen polttoaineseoksen määrää osakuormalla ja pienennetään näin polttoaineen kulutusta.
Dieselmoottoriset A-sarjan mallit ovat A 180 CDI (80 kW/109 hv/250 Nm), A 200 CDI (100 kW/136 hv/300 Nm) sekä A 220 CDI (125 kW/170 hv/350 Nm). Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin kulutus jää alhaisimmillaan 3,8 litraan sadalla kilometrillä ja päästötaso vastaavasti 98 grammaan kilometrillä.
Kaikkien A-sarjan moottorien yhteydessä on vakiovarusteena ECO start/stop-automatiikka, joka toimii nyt –10 asteen lämpötilaan saakka. Vaihteistoina käytetään joko uutta kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa tai vakio-/valinnaisvarusteena saatavaa 7G-DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa.
S-sarjan moottoriteknologiaa kompaktiluokan automallissa
A-sarjan nelisylinterisissä BlueDirect-bensiinimoottoreissa yhdistyvät herkkä reagointikyky, esimerkillinen voimantuottokyky ja tehokkuus sekä luokan alhaisimmat päästötasot. Tästä kertovat jo moottorien suoritusarvot: A 250 BlueEfficiency ja A 250 Sport kiihtyvät 0–100 kilometriin vain 6,6 sekunnissa ja saavuttavat 240 kilometrin huippunopeuden. Aloitusmalli A 180 BlueEfficiencyn vastaavat lukemat ovat käsivalintaisella vaihteistolla 9,2 sekuntia ja 202 km/h.
Uuden A-sarjan myötä Mercedes-Benzin S-sarjan V6- ja V8-moottoreissa koeteltua teknologiaa hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa kompaktiluokan automallissa. Kaikki kolme bensiinimoottoria perustuvat kokoalumiiniseen M 270 –moottoriin, joka on erittäin muuntelukykyinen ja siksi tulossa käyttöön myös isommissa mallisarjoissa. Moottori voidaan asentaa joko poikittain (M 270) tai pitkittäin (M 274) ja yhdistää joko etu- tai takavetoratkaisuihin tai jopa 4Matic-nelivetoon. Sen yhteydessä voidaan käyttää myös kaiken tyyppisiä vaihteistoratkaisuja.
A-sarjan bensiinimoottorien päästötaso on Euro 6, joka astuu voimaan vuonna 2015. Palamisprosessi perustuu 3. sukupolven erittäin tarkkaan piezo-monipistesuihkutukseen, jonka Mercedes esitteli ensimmäisenä autonvalmistajana vuonna 2006. Piezo-teknologiaa käytettäessä jokaista männän iskua kohti on mahdollisuus jopa viiteen suihkutustapahtumaan. Polttoaine höyrystyy neljä kertaa nopeammin kuin käytettäessä solenoidiventtiilejä. Tämä helpottaa kylmäkäynnistyksiä ja alentaa hiukkaspäästöjä jopa 90 prosenttia sinä aikana, jolloin moottori lämpenee kohti normaalia käyntilämpötilaansa. Polttoainetta säästyy jopa 4 prosenttia.
Uuden A-sarjan bensiinimoottorit
Malli Sylinterit Tilavuus kW/hv/rpm Nm/rpm l/100 km CO2 g/km
A 180 BE rivi4 1595 cm3 90/122/ 200/ 5.5 (5.4) 128 (127) 5000 1250–4000
A 200 BE* rivi4 1595 cm3 115/156 250/ 5.5 (5.4) 129 (127)5000 1250–4000
A 250 ** rivi4 1991 cm3 155/211/ 350/ 6.1 143 5500 1200–4000
*Suluissa arvot 7G-DCT kaksoiskytkinvaihteistolla
**Saatavana ainoastaan kaksoiskytkinvaihteistolla
Huippuluokan dieselteknologialla alle neljän litran kulutuslukemiin
Pienimpään kulutukseen A-sarjan mallistossa – ainoastaan 3,8 l/100 km – yltää käsivalintaisella vaihteistolla varustettu A 180 CDI. Mallissa käytettävän OM 607 –moottorin ruiskutuspaine on 1600 baria. Kulutus on laskenut 22 prosenttia edeltävään A 160 CDI –malliin verrattuna. Sen teho oli 60 kW (82 hv) ja keskikulutus 4,9 l/100 km. Uuden 1,5-litraisen moottorin tuotekehityksessä yhteistyökumppanina on ollut Renault, joka valmistaa moottoreita jo 6. sukupolvessa yli 1,3 miljoonaa kappaletta vuodessa. Uusi voimanlähde on noin 30 kiloa kevyempi kuin OM 651 –moottori.
Iskutilavuudeltaan 1,8-litraista dieselmoottoria käytetään kahdessa A-sarjan mallissa: A 180 CDI:ssä yhdessä 7G-DCT-vaihteiston kanssa sekä A 200 CDI:ssä. Iskutilavuutta on rajoitettu lyhentämällä männän iskun pituutta 83 millimetriin 99 millistä. Moottori on asennettu eteen poikittain. Ruiskutuspaine on 1800 baria ja sytytyspaine 180 baria.
Myös uuden A 220 CDI –mallin kulutus on 25 prosenttia pienempi kuin sitä edeltäneen A 200 CDI –mallin. Myös A 220 CDI täyttää Euro 6 –päästönormin, joka on tulossa voimaan vuonna 2015. Tämän mahdollistaa pakokaasujen takaisinkierrätys, joka vähentää erityisesti typpioksidipäästöjä. Alustava CO2-päästötaso on ainoastaan 112 g/km, joka on ennenäkemätön iskutilavuudeltaan 2,2-litraiselle voimanlähteelle. A 220 CDI –moottorin yhteydessä vakiovarusteena on 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jossa käytössä ovat Economy- ja Sport-vaihtamisohjelmat. A 220 CDI on saatavana sekä BlueEfficiency- että Sport-versioina. Nopeimmillaan kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 7,8 sekunnissa, ja auto saavuttaa 227 km/h huippunopeuden.
A-sarjan dieselmoottorit
Malli Sylinterit Tilavuus kW/hv/rpm Nm/rpm l/100 km CO2 g/km
A 180 CDI* rivi4 1461 cm3 80/109/ 260/ 3.8 98 4000 1750–2500
A 180 CDI** rivi4 1796 cm3 80/109 250/ 4.1 109 3200–4600 1400–2800
A 200 CDI*** rivi4 1796 cm3 100/136/ 300/ 4.3 (4.1) 111 (109) 3600–4400 1600–3000
A 220 CDI***rivi4 2143 cm3 125/170/ 350/ avoinna avoinna 3600–4000 1600–3200
*Käsivalintainen vaihteisto
** 7G-DCT kaksoiskytkinvaihteisto
***Suluissa luvut 7G-DCT kaksoiskytkinvaihteistolla
Vastaa