Korealainen valttikortti
I40 on Hyundain ensimmäinen tämän kokoluokan farmari, eikä yhtään huono vaihtoehto olekaan.
Insignia, Avensis, Mondeo, Accord, vai Mazda 6? Eiku tämähän onkin Hyundai. Etenkin edellämainitut tämän kokoluokan perheautot muistuttavat toisiaan hyvin paljon ja ovatkin todella asiallisia perusperheautoja. Ne tarjoavat hyvin tilaa koko perheelle ja varusteitakin on varsin mukavasti. Perusmallien erot ovat aika pieniä eri merkkien välillä ja autoja myydäänkin pitkälti erilaisten mielikuvien perusteella. Nyt Hyundai lähtee mukaan tähän suosikkikokoluokkaan.
Euroopassa suunniteltu
Hyundain Euroopan tutkimus- ja kehityskeskuksessa Rüsselsheimissa suunniteltu i40 on yhtiön ensimmäinen D-segmentin malli joka on luotu erityisesti Euroopan markkinoille. Sedankin on jo saapunut maahamme.
i40-malliston varustetasoja on kaksi, Comfort ja Style. Kaikissa malleissa on vakiona mm. 9 turvatyynyä, ESC-ajonvakautusjärjestelmä, ilmastointi, kevytmetallivanteet, radio/cd/mp3 -soitin, sähkösäätöinen kuljettajan istuin ja tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko. Style – varustetasossa on Comfortin lisäksi mm. automaattinen kaksialueilmastointi, Bluetooth-handsfree, vakionopeussäädin, Smart Key -avaimeton järjestelmä, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera sekä pysäköintitutka edessä ja takana. Kattavaa varustelua voi täydentää varustetasosta riippuen mm. ksenon-valoilla, panoraama-kattoikkunalla, Smart Park -pysäköintiavustimella ja kaistavahdilla tai ylellisellä nahkaverhoilulla.
Mallistossa on kaksi bensakonetta: 1.6-litrainen 135 hevosvoimallaan ja 177 heppaa tuottava 2.0 GDI. 1.7-litraisesta dieselistä on kaksi eri tehoversiota: 115hv ja 136hv. Edullisin bensaversio maksaa 26 387,46 euroa ja kallein 34 724,11 euroa. Huokein diesel lähtee 28 964,21 eurolla, joten hinnoittelu on varsin maltillista.
Mukavat tilat
Kuten jo ulkoa päin katsottuna voi aavistaa, että sisällä on hyvä tilat. Sekä edessä että takamatkustajilla on mukavan väljää. Sähköistuimen takia pitkällä kuljettajalla pää hipoo kattoa.
Hiljanen
Auto kulkee mukavan pehmästi, eikä melutaso korvia rassaa. Ohjaus tyypillinen korealaisille autoille; liian tehostettu ja tunnoton. Siihenkin ajanmittaan tottuu, mutta parannettavaa on. Etenkin liukkaalla kelillä se on kurjaa, sillä tien pinnan muutokset eivät välity kuljettajalle. Moottoria vaivaa hivenen puhdittomuus alakierroksilla, mutta muuten kulkee asiallisesti.
Autosta lähtee windowstyylinen ääni sisään astuttaessa tai sammuttessa moottorin. Ihan kuin käynnistäisi PC:n. Se ääni alkaa ajanmittaan ärsyttämään. Järkevä paketti ja ehdottomasti koeajon arvoinen.
Hyundai i40 1.7 CRDi Style
Yhteispaineruiskutteinen diesel, turboahdin
Tilavuus 1685cm3
Vääntö 320Nm/2000–2500r/min
Teho 136hv (100kW) /4000r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4770,
1815, 1470, 2770
Tavaratila 553 litraa
Paino 1570-1723kg
Vetokyky max 1800kg
Kiihtyvyys 0-
100 km/h 10,6 sekuntia
Huippunopeus 200 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 5,8litraa
Hinta 33 302,07 €
RUUSUT
Tilat
Varusteet
Hinta
Kulutus
RISUT
Tunnoton ohjaus
JÄLKIMAKU
Hyvä perusauto arkiajoon. Tilaa riittävästi ja varusteita enemmän kuin monella kilpailijalla. Kulutuskin pysyi erittäin maltillisella tasolla, vaikka lähes kaikki ajo oli Kehien tuntumassa.
Vastaa