Kaasujalka

Pikkuautojen suosikki uudistui

Julkaissut:

|

12.5.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pikkuautojen suosikki uudistui

Suomessa Yaris on ollut pikkuautoluokan ostetuin malli jo neljättä vuotta peräkkäin ja nyt on vuorossa kolmas sukupolvi.

Suomessa Yaris on ollut useana vuonna luokkansa ostetuin auto, ja mallia on tuotu Suomeen noin 31 000 kpl. Uusi Yaris on aikaisempaa mallia 10 senttiä pidempi. Akseliväli kasvoi 5 senttiä, korkeus laski 2 senttiä leveyden säilyessä ennallaan.

Vaikka Yaris kuvastaa Toyotan uutta muotoilulinjaa, jossa leveyttä ja dynaamisuutta korostetaan suuremmalla ilmanottoaukolla ja leveämmällä ajovalojen muotoilulla on Yaris keulasta jotenkin siromman ja pienemmän näköinen kuin edeltäjänsä.

Kuljettaja voi paremmin

Suurimmat muutokset sisätiloissa on tehty kuljettajan ergonomian parantamiseksi ja sen kyllä huomaa, etenkin pitkä mies. Ohjauspilarin kulmaa laskettu ergonomisemman ajoasennon mahdollistamiseksi sekä kuljettajan istuimen korkeudensäätöä kasvatettu 15 millimetristä 60:een miellyttävän ajoasennon löytämiseksi. Nyt kaiken kokoiset kuljettajat saavat yllättävän hyvän ajoasennon. Ihan Volkswagen Polon tasolle ei ylletä, mutta ihan hyvä tämäkin jo on.

Käsinoja jää liian taakse ja on liian lähellä. Joten siinä ”röhnöttäminen” hyvin ei onnistu. Tuen pitäisi olla leveämpi, sillä nyt siitä ei ole mitään hyötyä. Tavaratilan koko kasvoi 12 litraa. Takaistuinten ollessa ylhäällä tavaratilan tilavuus on 286 litraa ja takaistuinten selkänojien ollessa taitettuina tasaista tavaratilaa on käytettävissä yhteensä 768 litraa.

Pieni moottorivalikoima

Yarisin moottorivalikoima on aika suppea, sillä se sisältää vain kaksi bensiinimallia ja yhden dieselvaihtoehdon. Päivitetty 1,33 Dual VVT-i -moottori on saanut 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston lisäksi myös Toyotan portaattoman Multidrive S -vaihteiston, jonka me saimme koeajoon. Rengasmelu pysyy miellyttävänä kautta linjan, mutta kiihdytyksissä moottori pitää kovaa älämölöä. Tasakaasulla mennään mukavasti. Alusta toimii hyvin, mutta tien epätasaisuuksissa alusta kolahtelee ikävästi.

Dieselmoottori on Toyotan 1,4 -litrainen tuottaen 90 hevosvoimaa ja 205 Nm:iä. Yarisin täyshybrimalli esitellään vielä tämän vuoden puolella. Varustetasoja on valittavissa neljä. Turvallisuusvarustelu on jo alkaenmallissa, vakiona ovat VSC-ajonvakautus ja luistonesto (TRC), elektroninen jarruvoimienjako (EBD) sekä lukkiutumattomat jarrut (ABS). Seitsemän turvatyynyn järjestelmään kuuluu myös kuljettajan polviturvatyyny. Linea Terran mukavuusvarusteista merkittävimpiä ovat ilmastointilaite,sähköikkunat edessä ja kauko-ohjattu keskuslukitus.

Yarisin myydyin varustetaso, Linea Sol, tarjoaa esimerkkinä varusteista on uusi Toyota Touch -multimedianäyttö. Kuuden tuuman näytöltä voi hallita audio- ja Bluetooth handsfree -järjestelmiä, auton asetuksia tai esimerkiksi vakiona olevaa Toyota Touch & Go -navigointijärjestelmää sekä tarkastella peruutuskameran näyttämää kuvaa. Bluetooth toimii hyvin, mutta ”langan” toisessa päässä tuli valituksia kovasta taustametelistä nopeuden noustessa yli satasen noeuden.

Toyota Touch & Go -järjestelmä on vakiovarusteena Linea Sol -, Comfort- ja Style-varustetasoissa. Järjestelmä mahdollistaa audio-, Bluetooth- ja navigointijärjestelmien lisäksi myös paljon muuta. Yhteensopivan Bluetooth-puhelimen avulla laite voi käyttää Googlen paikantamispalvelua, karttoja ja muita palveluita esim. navigointijärjestelmän määränpäätietoina. Määränpäätietoja voi myös lähettää autoon netistä rekisteröitymällä Toyotan sivustolle. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa lisäpalveluiden lataamisen ja tilaamisen. Näitä ovat esimerkiksi säätietopalvelu tai vaikkapa Facebook.

Mallisto alkaa vajaasta 15 000 eurosta ja kalleimmasta Yariksesta joutuu maksamaan 21 153 euroa.

Toyota Yaris 1.33 VVT-i Style Multidrive
4 sylinterinen bensamoottori, etuveto, automaattivaihteisto
Tilavuus 1329cm3
Vääntö 125Nm /4000r/min
Teho 99hv (73kW) /6000r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
3885, 1695, 1510, 2510
Tavaratila 286 litraa
Paino 1110kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 12,3 sekuntia
Huippunopeus 175 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 6,7 litraa
Hinta 19 341,88 €

RUUSUT
Toimiva kokonaisuus
Tilat
Varusteet

RISUT
Pieni moottorivalikoima
Moottorin äänet kiihdytyksissä

JÄLKIMAKU
Yaris on entistä fiksumpi ja mukavampi pikkuauto, joka varmasti tulee jatkamaan hyvää menestystä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *