Subaru AWD-neliveto 40 vuotta
Subaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistaja maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja.
Uudessa Subaru Leone STW:ssä yhdistettiin ensi kertaa vastaiskumoottori sekä Subarun jatkuva AWD-neliveto. Viimeisten 40 vuoden aikana Subaru on valmistanut jo yli 12 miljoonaa nelivetoista henkilöautoa. Vuoden 1972 Subaru Leonen ja 2012 Subaru XV:n väliin mahtuu 40 vuotta intensiivistä kehitystyötä, jonka ansiosta tämän päivän Subarussa yhdistyvät ajomukavuus, urheilullisuus ja maastokyky poikkeuksellisella tavalla. Leonesta alkoi Subarun voittokulku, joka teki siitä samalla Fuji Heavy Industries Ltd:n päätuotteen.
Subaru-nelivedon rakenne on suunniteltu hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla nelivetojärjestelmän vakauden ja pitokyvyn. Moottori ja voimansiirto ovat symmetrisesti suorassa linjassa toisiinsa nähden, jolloin voima ohjautuu tasaisesti suoraan jokaiselle neljälle pyörälle ja auton tasapaino ja hallittavuus ovat huippuluokkaa.
Subaru Leone oli edelläkävijä, jota myytiin maailmanlaajuisesti 1,5 miljoonaa kappaletta. Muita Subarun nelivetomalleja olivat muun muassa Columbus-pikkubussi, Subaru Trendy ja Pickup sekä vuonna 1985 esitelty XT, joka oli Subarun ensimmäinen nelivedolla varustettu sportcoupe-malli.
Vuonna 1989 Subaru esitteli Legacy-mallin, jota on viimeisten 23 vuoden aikana valmistettu viisi eri sukupolvea ja sitä on myyty yli neljä miljoonaa kappaletta. Vuonna 1992 vuorossa oli Impreza-malli, jolla Subaru voitti muun muassa vuosina 1995, 1996 ja 1997 ralliautoilun valmistajien maailmanmestaruudet sekä kolme kuljettajien maailmanmestaruutta skotti Colin McRaen 1995, britti Richard Burnsin 2001 ja Norjan Petter Solbergin toimesta 2003.
Uusien Subaru-mallien esiinmarssi käynnistyi vuonna 1996, kun Subaru esitteli luokkansa markkinajohtajaksi nousseen Outback-mallin. Vuotta myöhemmin oli Foresterin vuoro. Molemmat automallit ovat tuotannossa edelleen, ja ne keräävät maailmanlaajuista tunnustusta eri autoalojen toimijoilta.
Vuonna 2007 Subaru esitteli pääasiassa Yhdysvaltojen markkinoille suunnitellun SUV-luokan Tribeca-maastoauton. Viimeisin Subaru-uutuus on C-segementtiin sijoittuva XV-malli, jonka myynti Suomessa käynnistyy maaliskuussa. Subaru XV yhdistää sporttisen mukautuvuuden ja ensiluokkaisen etenemiskyvyn. Kombinaation avain on luonnollisesti boxer-moottori ja neliveto.
Subarun tulevaisuutta raotettiin viime vuoden lopulla Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä, jossa Subaru esitteli Subaru Advanced Tourer Concept –auton. Tämä C-segmenttiin sijoittuva farmariauto kertoo pitkälti sen, miltä Subaru tulevaisuudessa näyttää. Konseptiauton moottorina on 1.6-litran suoraruiskutuksen, turbon sekä hybriditekniikan omaava boxer-moottori.
Vastaa