Kaasujalka

Koeajo BMW 1M – Testosteronin yliannostusvaara

Julkaissut:

|

31.1.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 1M – Testosteronin yliannostusvaara

Ykkössarjalaisen ”ämmäläinen” vaatii kuljettajalta ronskia otetta, mikäli mielii ajaa kovaa. Osaavissa käsissä tämä on järisyttävän nopea auto.

Koeajossa BMW 1M Coupe. Bemarin M3:t, M5:t ja M6: t ovat olleet uutena hinnoiltaan kaukana tavallisen palkansaajan saavutt amattomissa. Ei tätä uutta ykkössarjan ämmäläistäkään ihan kuka tahansa Matti Meikäläinen osta, mutta nyt M-sarjan voima on entistä suuremman ostajaryhmän ulottuvilla. Hintaa tällä on kuitenkin 74 769,99 euroa.

Hillittyä maskuliinisuutta

Ulkoisesti tämän tunnistaa heti mallisarjan tehokkaimmaksi, vaikka isoveljien tapaan 1 M Coupe omaa suhteellisen hillityt piirteet, joten mihinkään mauttomiin ylilyönteihin ei ole sorruttu. Tämän taidon saksalaiset osaavat. Keulan imukanavat, kyljen urheilulliset muodot sivuilmakanavineen, huomiota herättävän leveät pyöräkotelot ja voimakkaasti muotoiltu perä, jota leimaavat tupla-pakoputket molemmissa reunoissa ovat tunnusmerkkejä. 1-sarjan M Coupé on lyhyin ja matalin kaikista M-sarjan malleista.

Kabiini on lähes kuin suoraan muista ykkössarjalaisista, mutta mokkanahkaa on laitettu kojetauluun ja ovipaneleihin.

Ahdettu kutonen

BMW 1M omaa upean moottorin. 3-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori on varustettu M TwinPower -turbolla ja suorasuihkutuksella. Moottori tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa ja vääntöä 450 newtonmetriä, jota voidaan kasvattaa overboost-toiminnon ansiosta vielä 50 newtonmetriä. Moottori pitää käsittämättömän upeaa saundia. Joidenkin mielestä turbo vaimentaa äänimaailmaa, mutta BMW on onnistunut pitämään legendarisen kutoskoneen äänet. Jäähdytysjärjestelmän tehokkuus on testattu kilparadoilla, joten se pystyy vastaamaan jatkuvaan maksimikuormitukseen.

Autossa on erinomainen paino–teho-suhde: 4,4 kg/hv. Uudistetussa 6-vaihteisessa manuaalivaihteistossa on erittäin lyhyet vaihdevivun liikkeet ja tämä onkin ainut vaihteistovaihtoehto. Bemarin upeasti toimiva kaksoiskytkentävaihteisto olisi voinut olla mielenkiintoinen lisävarustevaihtoehto. Alustan paino-optimoidut komponentit ovat tuttuja BMW M3 -mallista. Lähes kauttaaltaan alumiinista valmistettu etu- ja taka-akselisto on räätälöity 1-sarjan M Coupéta varten. M-tasauspyörästölukon ansiosta vasemman ja oikean takapyörän välinen lukitusvaikutus voi olla jopa 100 prosenttia, mikä takaa optimaalisen vedon kaikissa ajo-olosuhteissa.

Toimii myös arkiajossa

Alusta toimii upeasti. Ei kuitenkaan ole liian kova ja kivirekimäinen, joten Kehän ruuhkassa ajaminenkin on yllättävän miellyttävää. Monessa puolet halvemmassa GTi-luokan autossakin on epämukavampi alusta. Ohjaus on tunnokas ja kuljettaja tietää koko ajan mitä auto tekee. Ajovakautusjärjestelmä pitää perän kurissa, jot on turvallista antaa auto myös kokemattoman käsiin. Mikäli ajonvakautusjärjestelmän ottaa pois päältä, täytyy kuljettajan olla normaalia varmempi tekemisistään, sillä nopeat kaasupolkimen painallukset saavat takarenkaat helposti sutimaan. Perän lähtiessä irti kuljettajan täytyy todella tietää mitä tekee, sillä kaikki tapahtuu salamannopeasti ja vastaheitto tulee sähäkästi. Osaavissa käsissä kuljettaja tekee tällä autolla ihan mitä lystää ja pitää monia urheiluautoja pilkkanaan. Normaaliajossa auto ei tee yllätyksiä sivistyneen moottorin ja ajonvakautusjärjestelmän ansiosta.

BMW 1M Coupe
6 sylinteriä, kaksi turboahdinta, takaveto, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Moottorin tilavuus 2979cm3
Vääntö 450Nm /1500-4500r/min
Teho 340hv (250kW) /5900r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4380, 1803, 1420, 2660
Tavarati la 370 litraa
Paino 1570 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,9 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 11,1 litraa
Hinta 74 769,99 €

RUUSUT
Suorituskyky
Moottorin saundit
Ajettavuus

RISUT
Istuimet (varauksin)
Harvojen herkkua

JÄLKIMAKU
Tässä on nyt ihan turha autoa enempää kehua. Yksi maailman hauskimmista autoista.

Teksti ja kuvat
Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *