Kaasujalka

Alkaen -malli säväyttää

Julkaissut:

|

25.1.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Alkaen -malli säväyttää

Aina ei tarvitse ostaa sitä malliston kalleinta versiota, että saa nauttia ajamisesta ja toimivasta tekniikasta. Tämä koeajettu A6 2.0 TDI multitronic on tästä hyvä esimerkki

Viime keväänä ajoimme uuden Aakutosen heti tuoreeltaan. Koeajettu kolmilitrainen diesel oli varustettu 19 tuumaisilla vanteilla ja Pirellin leveillä renkailla. Tuo yhdistelmä tuntui olevan myrkkyä, sillä melutaso nousi yllättävän kovaksi. Sama ongelma ei ollut uudessa vitossarjan Bemussa, jossa oli saman kokoiset nakit.

Nyt tämä koeajettu yksilö oli varustettu vakiorenkain ja auto kulki lähes kuin sukkasillaan. Multitronic-vaihteisto on saatavana myös 180 heppaisen 2-litraisen turbokoneen jatkoksi, joka on noin 1500 euroa edullisempi kuin tämä diesel. Multitronic on saatavana vain Business-mallistossa ja Business-varustelun myötä tulee myös akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä. Avant-korimalli on myös hinnastossa ja sen myötä hinta kohoaa noin 2700 euroa.

Toimiva yhdistelmä

Uusi päivitetty moottori sopii uskomattoman hyvin tämän 7-vaihteisen vaihteiston kanssa, eikä tee yhtään mieli S-Tronic-lootaa. En ole ikinä ennen tykännyt portaattomista automaateista niiden kuminauhamaisen luonteensa vuoksi. Aiemmin koeajetut portaattomat vaihteistot, joita kutsutaan myös nimellä CVT, ovat poikkeuksetta olleet pienikoneisten bensakoneiden jatkona. Noilla heikon väännön omaavilla moottoreilla on ollut taipumusta pitää kovaa meteliä, koska reippaammissa kiihdytyksissä kierroksia joutuu pitämään korkealla.

Tässä automaatti käyttää fiksusti hyödykseen dieselin hyvää vääntöä ja näin ollen kone pitää kiitettävästi mölyt nahoissaan. Kierrokset pysyvät lähes koko ajan parissa-kolmessa tuhannessa. D-asetuksella vaihtaminen tapahtuu täysin portaattomasti. Urheilullisella S-asetuksella on käytössä 7 kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalitilassa edellämainitut 7 vaihdetta valitaan käsin vaihteenvalitsimella. D-asetuksella multitronic-vaihteisto pitää moottorin käyntikierrokset koko ajan taloudellisimmillaan – sen vaikutus alhaisiin kulutuslukemiin on merkittävä. Sen kyllä huomasi koeajossakin, sillä menovettä kului koko koeajon aikana vain 6.8 -litraa satasella. Suurin osa ajosta tapahtui Kehä III:n sisällä ja lukema on näin isolle autolle hyvä saavutus. Ottaen lisäksi huomioon se seikka, että me emme säästelleet kiihdytyksissä lainkaan.

Audi A6 Sedan Business 2,0 TDI 130 kW multitronic Start-Stop
4 sylinteriä, yhteispaineruiskutteinen turboahdettu diesel, portaaton automaattivaihteisto, etuveto
Moottorintilavuus 1998cm3
Vääntö 380Nm/1750-2500r/min
Teho 177hv (130kW) / 4200r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4915, 1874, 1455, 2912
Paino 1650 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,7 sekuntia
Huippunopeus 228 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 6.8 litraa
Hinta 49 994,03 €

RUUSUT
Mukavuus
Ajettavuus
Kulutus

RISUT
Kyseinen vaihteisto saatavana vain etuvetoiseen malliin.

JÄLKIMAKU
Koeajettu paketti on erittäin toimiva kokonaisuus, eikä kolmelitraista versiota S-Tronic -vaihteistolla kaipaa lainkaan.

Teksti Mika Salomaa
Kuva Mikko Meriluoto

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *