MB CLS 63AMG – Sanat loppuvat
Jo pelkät tekniset tiedot saavat mykistymään, mutta lähdettyäsi koeajolle huomaat kokevasi jotain sellaista mitä ei voi sanoin kuvata.
CLS:n “normaalimalliston” tehokkain CLS500 kehittää 408 hevosvoimaa, eikä sekään jätä voimavaroillaan juuri ketään kylmäksi. Hintaa sillä on 60 000 euro vähemmän kuin tällä yli 100 heppaa tehokkaammalla AMG-viritteisellä. Koeajettuaan tämän AMG-hirviön tajuaa, että kyseessä on paljon enemmän kuin reilut 100 heppaa enemmän.
Ylellinen
Sisusta huokuu ylellistä henkeä ja kuljettajan paikalla viihtyisi lähes lopputtoman pitkään. Muille paikoille en koeajon aikana ehtinyt lainkaan. Ratti oli osittain mokkanahan peittämä käsien paremman pidon takaamiseksi. Mokkapinta ei varmaan kestä kauaa, sillä kädet kuluttavat sitä. Kannattaa siis hankkia ajohanskat, etenkin jos ajelee radalla tai jos käsillä on taipumusta hikoilla.
Kabiini on täynnä tarkkaan viimeisteltyjä ja hienoja yksityiskohtia aina vahdevivusta kelloon asti. Konehuoneesta löytyy käsinsigneerattu nimmari moottorin kasaajan toimesta. Työntekijän nimi tosi ei ole kaikken saksalaisimman kuuloinen, mutta ihan sama. Upea moottori se on joka tapauksessa. Konehuone on niin täynnä tavaraa, ettei sinne mahdu enää juuri mitään.
Silkkaa voimaa
On sanomattakin selvää, että auto on järjetön kulkemaan, eikä kiihtyvyys lopu missään vaiheessa. Kiihdytyksissä takarenkaat eivät meinaa saada pitoa ja kuljettajan pitää olla tarkkana millon polkimen voi läväyttää pohjaan. Ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto pitävät hyvin renkaat tiessä, eikä yllätyksiä pääse kovin helposti käymään. Jos ajonvakautusjärjestelmän ottaa pois käytöstä niin tuolloin kuljettajan on todella tiedettävä mitä tekee. Auto opettaa kyllä nöyräksi ja kunnioittamaan tehoja. Nelivetoisen kohdalla tilanne on toinen, koska vetopitoa on merkittävästi enemmän. Usein tehokaskin nelikko on helppo ja eleetön ajaa.
Ukkonen? Eikun AMG
Moottorin saundit ovat sanoin kuvaamattoman upeat ja miehekkäät. Niitä voisi luonnehtia rajuimmaksi ukkoseksi. Yksi mieleenpainuvista kokemuksista on kylmäkäynnistys hiljaisena aamuna. Auto jyrähtää käyntiin kuin huippuunsa viritetty kilpa-auto ja koko lähitienoo kuulee, että jossain on voimaa. Stereoita kokeilin vasta koeajon viimeisenä päivänä pesukadulla autoa pesetettäessä. Todella hyvin Harman Kardonit peittivät pesukoneen möykän. Auto käyntiin ja stereot pois päältä. Pintakaasulla CLS63 AMG:llä on vaivaton ajella arkiajoa, sillä melutaso pysyy miellyttänä, eikä alustakaan ole liian kova. Koeajomme ajottui alkusyksyyn ja ensimmäiset pimeät illat valtasivat myös etelä-Suomen. Illan koeajoilla havaitsimme, että autossa on myös hyvin tehokkaat ajovalot.
Tuplasti ahdettu V8, 7-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto
Moottorin tilavuus 5461cm3
Vääntö 700Nm/1700–5000r/min
Teho 525hv (386kW) /5250–5750r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4940, 1881, 1416, 2874
Tavaratila 520 litraa
Paino 1870kg
Rengaskoko edessä 255/35 ZR 19
Rengaskoko takana 285/30 ZR19
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,4 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h (elektronisesti rajoitettu)
Koeajon kulutus l/100 km 15,4 litraa
Hinta 179 211,65 €
RUUSUT
Suorituskyky
Ajettavuus
Moottorin saundit
RISUT
Hinta
JÄLKIMAKU
Tehokas, nopea, näyttävä, mukava, fantastinen, härski, ylellinen, hiljainen, vaikuttava… Riittikö?
Teksti ja kuvat
Mika Salomaa
Vastaa