Kaasujalka

Uuden Mercedes-Benz SL-sarjan 1. kuvat

Julkaissut:

|

18.12.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uuden Mercedes-Benz SL-sarjan 1. kuvat

Mercedes-Benz SL on kiistämätön klassikkomalli isojen ylellisten roadstereiden luokassa. Mallin juuret ovat vuoden 1952 SL:ssä.

Edeltäjäänsä verrattuna SL on pidentynyt ja leventynyt. Auton pituus on 4612 mm (+ 50 mm) ja leveys 1877 mm (+ 57 mm). Hartiatilaa on tullut lisää 37 ja kyynärpäätilaa 28 mm. SL:lle tunnusomaista ulkonäköä leimaavat pitkä keula ja konepeitto, kompakti kahden hengen matkustamo ja peräosan voimakas muotoilu. Ajovaloissa on vakiona älykäs ILS-valojärjestelmä. Korin ilmanvastuskerroin on luokassa erittäin alhainen, sillä cd-arvo on vain 0.27 (SL 350). Tarjolla on kolme eri kattoratkaisua: korin värinen katto, lasikatto tai Magic Sky Control –panoraamalasikatto.

SL:ssä on ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin tuotantomallissa kokoalumiininen kori. Muista materiaaleista käytetään vielä alumiiniakin kevyempää magnesiumia polttoainetankin takana sekä ultralujaa teräsputkea auton A-pilareissa. Edeltäjään verrattuna kori on 110 kiloa kevyempi. Uusi SL 500 –malli painaa 1785 kiloa (–125 kg) ja SL 350 –malli 1685 kg (–140 kg). Autot ovat keventyneet yhtä paljon kuin kyydistä olisi otettu pois isokokoinen matkustaja matkatavaroineen.

Auton keventyminen vähentää kulutusta ja parantaa ajo-ominaisuuksia. Lisäksi uusi alumiinikori on edeltävää teräskoria jäykempi, turvallisempi ja mukavampi. Käyttötarpeen mukaan korissa käytetään eri laatuisia alumiineja sekä eri paksuisia materiaalikerroksia. Ajettavuuden takeena on SL:n vakiovarusteisiin kuuluva mukautuva jousitus ja iskunvaimennus; lisävarusteena tarjolla on Active Body Control (ABC) –alusta.

Uusi pyyhinjärjestelmä takaa näkyvyyden, bassotoisto hivelee korvia

Uuden SL 350 –mallin V6-moottori kehittää 225 kW (306 hv) tehon ja 370 Nm väännön. Keskikulutus on laskenut lähes 30 prosentilla ja on nyt vain 6,8 litraa /100 km. Toinen vaihtoehto on SL 500, jonka V8-moottori tuottaa 320 kW (435 hv) eli 12 prosenttia enemmän kuin saman moottorin edeltävä versio. Vääntö on noussut peräti 32 prosenttia 530 Nm:stä 700 newtonmetriin ­– samalla keskikulutus on pudonnut 22 prosenttia. Molempien uusien BlueDirect-moottorien yhteydessä käytetään ECO start/stop-pysäytysautomatiikkaa ja 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistoa.

Maailmanuutuus SL:ssä on Mercedesin kehittämä Magic Vision Control –pyyhinjärjestelmä. Siinä tuulilasin pesuneste ruiskutetaan lasille suoraan sulan eteen pyyhkimen varren kanavien ja reikien kautta. Vesi tulee lasille molemmin puolin pyyhintä eikä roisku hallitsemattomasti tai haittaa kuljettajan näkökenttää. Pyyhkimiä voi käyttää vaivatta myös katon ollessa alhaalla. Lisävarusteena tarjolla ovat täysin lämmitettävät pyyhkimet, jotka estävät lumen ja jään kertymisen ja lämmittävät myös lasille tulevan pesuveden kylmissä olosuhteissa.

Toinen uutuusvaruste SL:ssä on FrontBass-kaiutinjärjestelmä, jossa käytetään hyväksi alumiinikoriin jäävää vapaata tilaa. Äänentoiston bassokaiuttimet on sijoitettu musiikin kannalta optimaalisesti alumiinirakenteisiin, jolloin tuloksena on selkeä ja rikkumaton bassotoisto sekä konserttisalimainen tunnelma jopa katon ollessa alhaalla.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *