Säästöä kolariauton ehjillä alkuperäisosilla
Autovahinkokeskuksen noin 7 miljoonan euron liikevaihdosta peräti kolmannes tulee varaosamyynnistä. Keskeinen suosiota selittävä tekijä ovat usein hädin tuskin sisään ajetusta kolariautosta puretut alkuperäiset osat.
Autovahinkokeskuksen liikevaihto on n. 7 miljoonaa euroa ja siitä 2,7 miljoonaa euroa tulee varaosamyynnin kautta.
– Myymme realisointipalvelua vakuutusyhtiöille, joten tulot ajoneuvomyynnistä eivät jää Autovahinkokeskukseen, kertoo AVK:n varaosamyynnistä vastaava jälkimarkkinointijohtaja Marko Lampinen. Tulonsa Autovahinkokeskuksen jälkimarkkinointiosasto tekee ostamalla realisoitaviksi tulleet kolariautot vakuutusyhtiöiltä ja myyvät ne sitten purkamisen jälkeen varaosina eteenpäin, niin korjaamoyrityksille kuin kuluttajillekin.
Lähes aina alkuperäinen
Yleinen mielikuva Autovahinkokeskuksen kolariautosta on 10-15 vuotta vanha täysi romu. Mutta todellisuudessa realisoitavista kolariautoista löytyy yllättävän paljon uusia ja hyvin vähänkin vaurioituneita autoja.
– Nykyään kun vaihtoautojen hinnat ovat tulleet alas ja korjauskustannusten vuoksi vakuutusyhtiön lunastuskynnys uudempienkin autojen osalta on madaltunut. Uusien autojen kuljetusvaurioiden osalta ajoneuvon purku tulee usein vaihtoehdoksi palauttamiselle korjattuna liikenteeseen. Muutaman vuoden ikäisten ja käyttökelpoisten varaosien myymisellä Autovahinkokeskus tukee omalta osaltaan myymiensä vaurioautojen edullista korjaustoimintaa. Tänäkin vuonna se purkaa noin 350 kolariautoa varaosiksi.
– Purkuosa on lähes aina alkuperäinen osa, ja näin ollen myös laadullisesti hyvin käyttöön sopiva. Hinta on kuitenkin usein huomattavasti uutta varaosaa edullisempi. Kaikki osat tarkastetaan ja laatuluokitellaan ennen myyntiä.
Säästää myös luontoa
Purkuosien rinnalla AVK myy myös uusia varaosia.
– Keräämme talteen korjaamoilta myös ns. b-luokan varaosia. B-osilla tarkoitetaan vähän vaurioitunutta osaa, jonka kunnostaminen ei ole mahdollista tai taloudellisesti järkevää, esimerkistä käy pinnaltaan naarmuuntunut ajovalo. B-osiksi lasketaan myös renkaat.
– Hädin tuskin sisään ajetusta leasing-autoista tulleet laadukkaat ja vaurioitumattomat rengassarjat myymme selkeästi alle markkinahintojen, Lampinen sanoo. Ihan yksittäisiä pultteja ja muttereita ei Autovahinkokeskus kuitenkin myy. – Pyrimme myymään mahdollisimman suuria kokonaisuuksia. Esimerkiksi ovet myymme pääasiassa täydellisinä laseineen ja nostimineen. Laadukkaiden purkuosien käytöllä alennat korjauskustannuksia merkittävästi ja olet mukana vaikuttamassa omaan hiilijalanjälkeesi, Lampinen korostaa.
Autovahinkokeskuksen varaosina jälleenmyytäviksi purkamat kolariautot ovat yleisiä mielikuvia ehjempiä ja uudempia.
–Parhaassa tapauksessa meiltä voi löytää omaan autoonsa jopa oikeanvärisen vaurioitumattoman oven ja säästyä sillä maalauskustannuksilta, sanoo varaosamyynnistä vastaava jälkimarkkinointijohtaja Marko Lampinen.
Teksti ja kuva Timo Kiiski








Vastaa