Exide teki historiaa
Euroopassa valmistettu jo 2.5 miljoonaa Start/Stop -akkua
Exide Technologies on maailman johtava varastoidun sähköenergiaratkaisujen tekijä. Lokakuussa 2011 yhtiössä saavutettiin historiallinen merkkipäivä, sillä Euroopassa on nyt valmistettu 2.5 miljoonaa mikrohybridi-akkua. Näitä kehittyneitä lyijyhappoakkuja käytetään ajoneuvojen Start/Stop -järjestelmissä, joilla pyritään vähentämään polttoaineen kulutusta sekä CO2-päästöjä. Exide aloitti kyseisten akkujen tuotannon vuonna 2009, valmistuspaikkana Italian ja Espanjan tehtaat.
Exide oli edelläkävijä jo vuonna 2004, kun yhtiö toimitti AGM -mikrohybridi-akut (Absorbent Glass Mat) Citroen C3-automalliin. Vuonna 2009 Exide oli myös ensimmäisenä markkinoilla ECM -tekniikan akuilla (Enhanced Cycling Mat). Tunnetut eurooppalaiset autonvalmistajat ovat valinneet näitä akkuja mallistojensa Start/Stop -järjestelmiin. AGM- ja ECM -akut ovat sataprosenttisesti kierrätettäviä malleja, eivätkä näin rasita ympäristöä.
Kaikkiaan kymmenen eurooppalaista autonvalmistajaa luottaa tänä päivänä hybridi-malleissaan Exiden AGM- ja ECM -akkuihin. Exide on Euroopan toiseksi suurin Start/Stop – akkujen valmistaja, kahden viime vuoden aikana yhtiö on kaksinkertaistanut tuotantonsa. Lisäksi Exide investoi 80 miljoonaa dollaria Euroopan tuotannon kasvattamiseen. Suunnitelmissa on laajentaa kahdesta tehtaasta neljään. Yhdysvalloissa AGM – akkujen tuotanto aloitettiin viime vuonna.
Kehittyneet lyijyhappoakut, jotka sallivat sekä syväpurkauksen että tehokkaan varaamisen, tukevat Start/Stop – järjestelmän toimintoa, energiatason elpymistä, älykästä varaamista ja muita kehittyneitä energian hallinnan toimintoja. Älykäs varaus ja kehittyneet ominaisuudet vähentävät CO2 – päästöjä sekä polttoaineen kulutusta.
– Näemme hybridiautojen valtavirran kehittymisen ja ennustamme, että 70 prosenttia kaikista autoista tulee käyttämään tätä teknologiaa. Eurooppa johtaa tätä trendiä ja muut maat seuraavat pian perässä, Exiden Euroopan laitejohtaja Michael Geiger sanoo.
Euroopassa autoteollisuuden on noudatettava tiukkoja päästönormeja. Uusien henkilöautojen CO2-päästöt rajoittuvat 130g/km vuoteen 2015 mennessä ja 95g/km vuoteen 2020 mennessä. Teollisuuden odotetaan noudattavan näitä standardeja 60-prosenttisesti jo vuoteen 2012 mennessä. Vastaavia CO2 -päästötavoitteita on myös asetettu tulevaisuudessa kevyille hyötyajoneuvoille.
-AGM – ja ECM -akkuteknologiat ovat todellakin autoteollisuuden tulevaisuus sekä Euroopassa että muualla. Tavoitteenamme on keskittyä tuotannon laajentamiseen. Uuden teknologian avulla pystymme strategisesti rakentamaan tehtaamme lähelle asiakkaitamme. Näin ylläpidämme läheisiä suhteita ja optimoimme kustannuksia, Exiden Euroopan pääjohtaja Michael Ostermann painottaa.
Vastaa