Fiat tuo vauhdikkaan Abarthin Suomen markkinoille
Hauska ja ärhäkkä Abarth täydentää trendikkäästi Fiatin mallivalikoimaa. Pieni ja pippurinen Abarth-mallisto esitellään Suomessa tammikuussa 2012.
Suomessa Abarth on vauhdikkaiden pikkuautojen luokassa uusin tulokas. Se tarjoaa maineikkaan historiansa lisäksi tyylikästä italialaista viehätysvoimaa, joka erottuu varmasti joukosta. Legendaarinen, Skorpioninakin tunnettu Abarth on Fiat-merkin suorituskykyisin mallisto, joka näkyy ja kuuluu. Abarthin idea on yksinkertainen ja toimiva: A World of Performance since 1949. Se yhdistää vauhdikkuuden, hauskuuden ja näyttävyyden kompaktiksi kokonaisuudeksi. Abarth tarjoaa ajamiseen ainutlaatuisen hinta/hauskuus-suhteen eli Fun Factorin.
Suomeen kolme + 1 päät kääntävää mallia
Fiat tuo Suomen markkinoille Abarthista kolme malliversiota: 1960-luvun legendasta jalostuneen Abarth 500:n, joka on täynnä tunnetta, merkin ensimmäisen avoauton Abarth 500C:n sekä Abarth-malliston suorituskykyisimmän version Abarth Punto Evon. Erikoistilauksesta on saatavissa myös Abarthin ja Ferrarin yhteistyönä syntynyt, maailman suorituskykyisin 500-malli Abarth 695 Competizione.
Abarth 500 ja Abarth 500C – makea parivaljakko
Abarth 500 on se alkuperäinen Skorpioni, jolla yli sata vuotta sitten syntynyt Karl Abarth aloitti 1960-luvulla autojen virittämisen hauskemmiksi. Aikoinaan Abarth 500 tunnettiin kilparatojen legendana, nyt se on ärhäkkä ja näyttävä pienen kokoluokan uutuus makeannälkäisille. Ketterä, kompakti ja erottuva Abarth 500 on myös tehokas: 1,4 Tjet -turbomoottori antaa 135 hv tehoa ja 206 Nm vääntöä 3000 kierr/min. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 7,9 sekuntia ja huippunopeus 205 km/h.
Malliston ensimmäinen avoauto Abarth 500C on tarkoitettu niille, jotka haluavat nauttia elämästä ja ajamisesta tyylikkäimmällä mahdollisella tavalla. Abarth 500C:n voimakas moottori ja avoin katto tarjoavat unohtumattoman ajoelämyksen ja päästävät auton tarjoaman äänimaailman vapaasti valloilleen. Abarth 500C:n 1,4-litrainen TJet -moottori tuottaa 140 hv tehon. Maksimivääntö on 206 Nm / 2000 kierr/min, huippunopeus on 205 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 sekuntia. Abarth 500C:ssä on Abarth Competizione -robottivaihteisto.
Sekä Abarth 500 että 500C ovat hyvin varusteltuja jo vakiomalleina. Urheilulliset istuimet antavat kuljettajalle ja matkustajalle hyvän tuen vauhdikkaammassakin menossa ja 16” kevytmetallivanteet 45-sarjan matalaprofiilisin renkain ovat sekä näyttävät että pitävät. Seitsemän turvatyynyä ja ESP-ajonhallintajärjestelmä ovat luonnollisesti mukana lisäämässä turvallisuutta. Valinnaisena varusteluna on tarjolla esimerkiksi esseesse-virityspaketti, joka nostaa moottorin tehon 160 hevosvoimaan, kasvattaa renkaat ja vanteet 17-tuumaisiksi sekä parantaa jarrujen tehoa uusilla rei’itetyillä jarrulevyillä ja pitävämmillä jarrupaloilla. Muita esimerkkejä valinnaisvarusteista ovat ksenon-ajovalot, nahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi sekä reilu valikoima Abarth-kuviointeja ja -raidoituksia loppuun hiottua yksilöintiä varten.
Abarth Punto Evo – vauhtia ja ajonautintoa
Abarth Punto Evo on 1,4-litraisella 165 hv:n MultiAir-bensiiniturbomoottorillaan tehokkain Abarth-malliston vakioversio. Urheilullinen ja virtaviivainen ulkoasu on täydennetty tyylillä ja harkituilla yksityiskohdilla. Uudet teknologiaratkaisut varmistavat auton suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Vauhtia on tarjolla, sillä 165 hv teho vie Abarth Punto Evoa reippaasti eteenpäin. Maksimivääntöä löytyy 250 Nm / 2250 kierr/min, huippunopeus on 213 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 sekuntia – C02-päästöjen ollessa ainoastaan 142g/100km.
Hyvin varustellussa Abarth Punto Evossa on vakiona Abarth-urheiluistuimet sekä Abarth Sport -ajo-ohjelman valintajärjestelmä. Kevytmetallivanteet ovat komeasti 17-tuumaiset ja ulkokuorta koristaa näyttävä Abarth-korisarja. Valinnaisvarusteena saa myös Punto Evoon esseesse-virityspaketin, joka nostaa moottorin tehon 180 hevosvoimaan, tarjoaa 18-tuumaiset renkaat ja vanteet sekä parantaa jarrujen tehoa uusilla rei’itetyillä jarrulevyillä ja pitävämmillä jarrupaloilla. Muista valinnaisvarusteista tarjolla on esimerkiksi Sabelt-kilpaistuimet, nahkaverhoilu, Interscope HiFi -äänentoistojärjestelmä sekä reilu valikoima Abarth-kuviointeja ja -raidoituksia yksilöllisyyden korostamiseksi.
Ennätysten rikkoja Abarth 695 Tributo Ferrari ja katulaillinen kilpa-auto Abarth 695 Competizione
Rajoitetun erän erikoismalli Abarth 695 Tributo Ferrari on suorituskykyisin 500-malli, joka syntyi Abarthin ja Ferrarin perinteikkäästä yhteistyöstä. Skorpioni ja musta ori aloittivat yhteistyönsä vuonna 1963 ja rikkoivat ennätyksiä sekä radoilla että niiden ulkopuolella. Abarth 695 Tributo Ferrarin salaisuus on sen kilpa-auton sydämessä, yksityiskohtaisessa viimeistelyssä ja italialaisessa huippudesignissa. Numeroina tämä malli iskee pöytään vakuuttavat luvut: tehoa 180 hv, vääntöä 250 Nm, huippunopeutta 225 km/h sekä kiihtyvyys 0–100 km/h alle 7 sekuntia.
Vuonna 2012 myyntiin tuleva Abarth 695 Competizione vie Abarth-ajatuksen vielä askeleen pidemmälle. Tämä malli jakaa tekniikkansa Tributo Ferrarin kanssa, joten voimaa ja vauhtia on tarjolla reilusti. Competizione-mallissa on kuitenkin lisäksi vakiona turvakaaret, kaksi Sabeltin hiilikuituista kilpaistuinta sekä Record Monza sport -pakoputkisto.
Abarth 695 Competizione on siis kaksipaikkainen sekä kevyempi, suorituskykyisempi ja äänekkäämpi kuin mikään muu Abarth-malli. Se on loistava taidonnäyte Abarthin ja Fiat-konsernin osaamisesta, ja saa kuljettajansa toivomaan että kaikki tiet olisivat loputtomia ja mutkaisia pätkiä autoilijan taivaasta.
Size, Shape, Speed & Spirit
Legendaarinen urheiluautojen rakentaja, virittäjä ja kuljettaja Karl Abarth syntyi marraskuun puolivälissä 1908. Hänen kehittämänsä Abarth syntyi vuonna 1949 ja herätti nopeasti huomiota kilparatojen voittoisana Skorpionina. Vuonna 2008 Fiat juhlisti Karl Abarthin 100-vuotissyntymäpäivää tuomalla Abarth-malliston uudestaan markkinoille. Karl Abarth oli uudistaja, joka teki teknologiasta ja kokeiluista työnsä suurimpia vahvuuksia. Abarthin arvoja ovat kautta vuosikymmenien olleet size, shape, speed & spirit. Kaiken takana on ollut tuhansien tehtaissa, toimistoissa ja kilparadoilla työskennelleiden teknikoiden, työntekijöiden ja johtajien ammattiylpeys sekä aito intohimo hauskaan, kaikkien saavutettavissa olevaan vauhdikkaaseen autoiluun.
Scorpionin ihailijoiden iloksi Karl Abarthin intohimo moottoreita ja urheiluautoja kohtaan jatkuu Abarthin henkeen perustuvassa, huippuunsa viritetyssä ja jatkuvasti kehittyvässä mallistossa sekä sen ympärille muodostuneessa kokonaisessa Abarth-maailmassa viritysosineen, muotoilusarjoineen sekä brändättyine oheistuotteineen.
Tekniset tiedot ja paljon muuta: www.abarthfinland.fi sekä www.abarth695tributoferrari.com
Vastaa