Kuka määrittelisi mahdollisuuden käyttää joukkoliikennettä?
Liikenneministeri Merja Kyllönen ehdottaa Helsingin Sanomien artikkelissa (10.11.2011) kilometrikorvausten alentamista sekä korvauksen suuruuden sitomista joukkoliikenneyhteyksiin. Samaan aikaan hallitus on korottamassa kaikkia autoilun veroja. Autoliitto muistuttaa, että kilometrikorvaus korvaa oman auton käytöstä aiheutuvia kustannuksia. Ihmisten tarve liikkua ja esimerkiksi kuljettaa tavaroita työajossa on yksilöllistä.
Helsingin Sanomien mukaan liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa vähentää henkilöauton käyttöä Suomessa muun muassa remontoimalla kilometrikorvausjärjestelmän. Kyllönen ehdottaa kilometrikorvauksen tason alentamista alueilla, joilla on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Ehdotuksen mukaan Helsingistä Tampereelle tehtävästä työmatkasta pitäisi saada pienempää kilometrikorvausta kuin matkasta Kittilästä Ivaloon. Autoliitto on ihmeissään liikenneministerin ehdotuksesta.
-Kuka määrittelisi mahdollisuuden käyttää joukkoliikennettä? Jos mennään Helsingin keskustasta Tampereen keskustaan, juna on erinomainen vaihtoehto ja sitä myös paljon käytetään. Entäpä, kun myyntimiehen täytyy käydä päivän aikana viidessä eri paikassa eri puolilla Tampereen kaupungin aluetta ja kuljettaa mukanaan vielä tavaraakin?” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kysyy.
-Voiko virkamieskoneisto määritellä yksittäisten työntekijöiden tarpeen oman auton käytölle? Kyllähän jo nyt vapailla markkinoilla toimivat yritykset määrittelevät heille kokonaistaloudellisimman ja -tehokkaimman tavan henkilökuntansa liikkumiseen. Ei siihen tarvita ylimääräistä byrokratiaa.”
Eri tahot ottavat kilometrikorvauksen aika ajoin esille ja arvostelevat sen suuruutta. Korvaus perustuu kuitenkin vuosittain laskettaviin autoilun kustannuksiin. Korvaus on verottajan arvio todellisista kustannuksista, minkä takia se on verovapaa eikä verotettavaa palkkaa. Autosta aiheutuu runsaasti muitakin menoeriä kuin pelkät polttoainekulut, joilla korvauksen kannattavuutta usein lasketaan. Lisäksi monet työnantajat jopa edellyttävät työntekijöiltään oman auton käyttöä.
-Hallitus on juuri korottamassa kaikkia autoilun veroja eli uuden auton hankinnasta rankaisevaa autoveroa, auton omistamisesta veloitettavaa ajoneuvoveroa sekä suoraan käytön kustannuksia nostavaa polttoaineveroa. Onkin hyvin erikoista, että samaan aikaan hallituksen ministeri ehdottaa kilometrikorvausten alentamista”, Tolvanen toteaa.
Vastaa