Kaasujalka

Mercedes-Benzin M-sarja uudistui

Julkaissut:

|

8.11.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benzin M-sarja uudistui

M-sarjassa on jatkossa tarjolla kaksi huippunykyaikaista BlueTec-dieselmoottoria sekä yksi BlueDirect-bensiinimoottorinen vaihtoehto.

Uusi ML 250 BlueTec 4Matic edustaa Mercedes-Benzin downsizing-ajattelua puhtaimmillaan. Entinen 3-litrainen V6-moottori on korvattu pienemmällä nelisylinterisellä 2,2-litraisella moottorilla. Moottori kuluttaa jopa 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä, vaikka suoritusarvot ovat samat (150 kW (204 hv), 500 Nm). Keskikulutus on ainoastaan 6 litraa/100 km ja CO2-päästöt 158 g/km. Jos auto varustellaan lisävarusteena saatavalla 93 litran polttoainetankilla, sillä on mahdollista ajaa jopa 1500 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Malliston toinen dieselversio on ML 350 BlueTec 4Matic, jonka 3-litrainen V6-moottori kuluttaa sekin ainoastaan 6,8 l/100 km – 24 prosenttia vähemmän kuin edeltäjänsä. Tehoa on kuitenkin tarjolla 190 kW (258 hv), ja vääntöhuippu asettuu 620 newtonmetriin. Kiihdytys 0–100 km/h sujuu vain 7,4 sekunnissa.

Dieselmoottorit täyttävät BlueTec-teknologian ansiosta jo nyt vuonna 2014 voimaantulevat EU6-päästönormit. ML 350 BlueTec –moottorin suorituskykyä on lisätty TWAS-teknologialla (twin-wire-arc-spraying), jota on käytetty AMG-moottoreissa vuodesta 2005. Tätä sylinterien seinien päällysteratkaisua käytetään nyt myös V6-dieselmoottorin yhteydessä. Ratkaisu vähentää huomattavasti moottorin sisäistä kitkaa ja alentaa painoa 4,3 kiloa. Yksin tällä teknologialla päästään keskimäärin kolmen prosentin kulutussäästöön.

Bensiiniversio on V6-moottorinen ML 350 4Matic BlueEfficiency, joka on varustettu kolmannen sukupolven piezo-ohjatulla suorasuihkutusteknologialla, monikipinäsytytyksellä ja 200 barin suihkutuspaineella. Tämänkin moottorin kulutus on laskenut 25 prosenttia ja on enää 8,5 l/100 km. Tehoa löytyy 225 kW (306 hv) ja vääntöä 370 Nm.

Kaikissa autoissa on vakiona ECO start/stop-pysäytysautomatiikka sekä 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto, jossa erityishuomiota on kiinnitetty vaihtamisen taloudellisuuteen, sisäisten kitkojen minimoimiseen ja vaihteistoöljyn lämmönhallintaan. Sähköisesti tehostettu ohjaus, alhaisen vierintävastuksen renkaat sekä öljy-, vesi- ja polttoainepumppujen ja Thermatic/Thermotronic-ilmastoinnin käyttäminen vain tarpeen vaatiessa viimeistelevät SUV-mallin taloudellisuuden. Myös korin painonhallintaan on kiinnitetty huomiota, sillä esimerkiksi etu- ja taka-akselien tukivarret ja konepelti on valmistettu vahvoista alumiiniseoksista. Kojelaudan tukirakenne puolestaan on magnesiumia.

Sulkeutuva etusäleikkö ja uudistettuja rakenteita

Aerodynamiikkaa kehittämällä  ilmanvastuskerroin on saatu ennätyksellisen alas, sillä uutuusmallin Cd-arvo on vain 0.32 (ML 250 BlueTec). Tulokseen on päästy esimerkiksi optimoimalla etupuskurin ja –spoilerin, A-pilareiden ja takaspoilerin muotoilua. Etusäleikkö on sulkeutuvaa mallia, sivupeilien muotoilua on parannettu, moottoritilan pohja muovipaneloitu ja kevytmetallivanteiden ilmanvastus on optimoitu. ML 250 BlueTec –versiossa on omat sivuspoilerit jopa takasivuikkunoissa.

On&Offroad-paketti kuudella ajoasetuksella

Teräsjousitukseen yhdistyy nyt ensimmäistä kertaa mukautuva iskunvaimennus, joka lyhentää tai pidentää iskunvaimentimien liikettä alustan vaativuuden mukaan. Lisäksi saatavana on Airmatic-ilmajousitus ja sen yhteydessä ADS-mukautuva iskunvaimennus. Kääntöympyrän halkaisija on vain 11,8 metriä.

ML 350 BlueTec 4Matic – ja ML 350 4Matic BlueEfficiency –mallien maastoajo-ominaisuuksia lisää off-road-painokytkin, joka muuttaa automaattivaihteiston, kaasupolkimen ja ABS-jarrujen välityksiä paremmin maastoajoon sopiviksi. Tarjolla ovat myös mäkilähtöjä helpottava Hold-toiminto ja alamäkiajon DSR-hidastin (Downhill Speed Regulation).

Vaativimpiin oloihin suunniteltu On&Offroad-paketti sisältää kuusi ajoasetusta: Automaatti (jokapäiväinen ajaminen), Offroad 1 (kevyt maastoajo, hiekkatiet), Offroad 2 (vaativampi mäkinen maasto), Talviajo (lumi, jää, liukkaat tiet), Sport (dynaaminen ajo mutkaisilla teillä) sekä Trailer (ajaminen ja peruuttaminen vaunun/peräkärryn kanssa). Vaihtoehdoista huolimatta järjestelmä on suunniteltu siten, että ajo-ominaisuudet ja turvallisuus eivät voi vaarantua. Jos valinta on epälooginen, auto jättää sen huomioimatta ja vaihteisto palaa A-asentoon. Lisäksi tasauspyörästöjen lukkoja, alamäkihidastinta ja jousitusta voi koko ajan säätää erikseen.

On&Offroad-paketin hienouksiin kuuluvat myös alleajosuoja, kaksivaiheinen jakovaihteisto alennusvaihteella, pitkittäinen tasauspyörästön lukko sekä kehittynyt Airmatic-toiminto, jolloin maavaran voi nostaa 285 milliin ja kahluusyvyyden 600 milliin.

Airmatic-ilmajousituksen ja On&Offroad-paketin yhteyteen voi liittää halutessaan Active Curve –järjestelmän, joka kompensoi korin ja alustan sivuttaisliikkeitä. Active Curve säätää etu- ja taka-akselien kallistuksenvaimentimien toimintaa ja lisää ajomukavuutta ja -turvallisuutta erityisesti maastossa ja mutkaisilla tieosuuksilla.

Tavoitteena ennätyshiljainen matkustamo

Alusta, voimalinjat ja kori on suunniteltu ja toteutettu niin, että tuloksena on entistäkin pienempi ääni- ja värinätaso matkustamossa. Samalla korista on tehty äärimmäisen luja ja turvallinen. Etuosan rakennetta on vahvistettu tukipalkeilla, ja kojelaudan takainen poikittaispalkki on valmistettu kevyestä mutta vahvasta magnesiumista.

Äänieristysmateriaalin käyttöön on kiinnitetty tarkkaa huomiota, sillä materiaalin paikoilleen laittamisesta ovat vastanneet tietokoneohjatut robotit. Esimerkiksi moottorin ja matkustamon välisen palomuurin alueella eristepaksuus vaihtelee nyt sen mukaan, mistä kohtaa moottorin äänet todella pyrkivät tunkeutumaan matkustamoon. Käytännössä moottoritila on kokonaan kapseloitu äänieristysmateriaalilla ja muovilevyllä. M-sarjassa on myös erinomaisesti vaimentava akustinen tuulilasi sekä hiljainen, sähköinen ohjaustehostin.

Kattava passiivinen ja aktiivinen turvavarustelu

Turvataso on SUV-luokan ehdotonta kärkeä, sillä se on suunniteltu Mercedes-Benzin noudattaman tosielämän turvallisuus –ajattelun periaatteiden mukaan. Tällöin auton turvallisuusratkaisujen perusteena on se, mitä tutkimusten mukaan todella tapahtuu oikeassa liikenneonnettomuudessa. Törmäysturvallisen etuosan perustana ovat pitkittäispalkit, jotka on ankkuroitu A-pilareihin, sekä niiden väliset pystypalkit. Sivu- ja peräkolareissa turvallisuutta lisää esimerkiksi taka-akselin eteen sijoitettu polttoainetankki.

Tarjolla jopa yhdeksän turvatyynyä, jotka toimivat vaiheittain törmäyskohdan ja kolarin voimakkuuden mukaan: kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset turvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny, lannetta ja kaularankaa suojaavat sivuturvatyynyt molemmissa etuistuimissa sekä A-pilarista C-pilariin ulottuvat ikkunaturvaverhot. Valinnaisvarusteena ovat sivuturvatyynyt takarivin reunapaikoille. Varusteisiin kuuluvat myös lastenistuimen Isofix-kiinnikkeet sekä 3-pisteturvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet. Vakiona autossa on BAS-jarruavustin. Valinnaisvarusteena tarjolla on BAS Plus –avustin, joka voi estää kolarin ja lieventää sen seurauksia. Jalankulkijan turvaa lisäävä aktiivinen konepelti on vakiovaruste.

Monet turvallisuusratkaisuista on lainattu S- ja E-sarjoista kuten Attention Assist –vireystilan valvontajärjestelmä, ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. Valinnaisvarusteisiin kuuluvat älykäs ILS-valojärjestelmä, Night View Assist Plus –pimeänäköjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen katveavustin sekä Distronic Plus –etäisyystutka yhdistettynä BAS Plus –jarruavustimeen sekä automaattisesti toimiviin Pre-Safe-jarruihin.

Edustustason materiaalit, toiminnallisuus ja muunneltavuus

Matkustamon laatutasossa, mukavuudessa ja äänettömyydessä M-sarja asettuu kerralla SUV-luokan kärkeen. Sisäosat on suunniteltu tukemaan kuljettajan rentouttavaa ajokokemusta ja jokaisen matkustajan viihtymistä ja hyvän olon tunnetta. Matkustamo on tilava, moderni ja valoisa, sillä esimerkiksi kyynärpää-tilaa on etuistuimilla 34 ja takaistuimillakin 24 milliä enemmän kuin edellisessä.

Kojelaudan muotoilu ja materiaalivaihtoehdot tuovat mieleen edustusluokan autojen laatutason. Nelipuolaisessa monitoimiohjauspyörässä on 12 painiketta, joilla säädellään tärkeimpiä toimintoja kuten ajotietokonetta, äänentoistoa ja puhelinta. 7G-Tronic Plus -vaihteiston käyttöä varten ohjausylväässä on Direct Select –vaihteenvalitsin sekä ohjauspyörässä lisäksi vaihdevivut manuaalista vaihtamista varten. Kahden pyöreän mittarin keskelle jää halkaisijaltaan 11,4-senttinen monitoiminäyttö, ja lisäksi keskikonsolista löytyy uuden NTG 4,5 -telematiikkasukupolven erillinen näyttöruutu. Hallintalaitteiden ergonomiaan ja käytettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Vakionopeussäätimen kytkin on sijoitettu aiempaa alemmas. Äänentoistoa, navigaattoria, matkapuhelimen toimintoja jne. ohjataan helposti keskikonsolin pyöritettävällä, metallisella Controller-säätimellä.

Tarjolla on kolme istuin- ja kaksi urheiluistuinvaihtoehtoa peräti kuudella eri väriyhdistelmällä. Sisävärivaihtoehtoja on neljä: musta, mantelinbeige, alpakanharmaa sekä tupakanruskea. Kaikki istuintoiminnot säätyvät sähköisesti. Etupenkkien etäisyyssäätövara on 350 ja korkeusvara 90 milliä, joten auto sopii vaivatta minkä kokoiselle kuljettajalle tahansa. Takaistuinten selkänojat taittuvat 1:3/2:3-suhteessa, ja tavaratilaa on istuimet taitettuna enimmillään peräti 2010 litraa. Myös takaistuinten selkänojien kallistusta voi säätää. Keskikonsolin kaksi mukinpidikettä pitävät jopa juomat halutun lämpöisinä, sillä pidikkeiden lämpötilaa voidaan säätää 8–55 asteen rajoissa.

Internet sekä kattavat hyöty- ja mukavuustoiminnot

Uusi NTG 4,5 -telematiikkasukupolvi lisää  telematiikan monipuolisuutta ja parantaa käytettävyyttä. Vakiona  autoissa on Audio 20 CD –järjestelmä: radio kaksoisvirittimellä, halkaisijaltaan 147-millinen TFT-monivärinäyttö, MP3/WMA/AAC-yhteensopiva cd-soitin, AUX-In-pistoke sekä USB-liitin ja sen kautta Covert Art (CD-kansien näyttö) keskikyynärnojassa, puhelinnäppäimistö ja Bluetooth-yhteys hands free- ja music streaming -toiminnoilla. Valinnaisvarusteina järjestelmään voi helposti lisätä kuuden levyn cd-vaihtajan, Media Interface –liittymän, harman/kardonin valmistaman Logic 7 –surround-äänijärjestelmän sekä kyynärnojaan sijoitetun puhelimen.

Tarjolla on myös Becker Map Pilot –navigaattori, jonka 2D/3D-kartat kattavat koko Euroopan. Järjestelmälle on paikka hansikaslokeron telineessä, ja sitä voidaan ohjata Audio 20 CD –järjestelmän säätimellä. Kartat voidaan helposti päivittää kotitietokoneella.

Comand Online 2D/3D -kiintolevynavigointi tuo M-sarjaan ensi kertaa internet-yhteyden. Järjestelmän korkearesoluutioinen TFT-näyttö on halkaisijaltaan 178 milliä. Comand Onlinea voi käyttää vapaaseen internet-surffailuun tai Mercedes-Benzin integroituihin palveluihin, joihin kuuluvat muun muassa Google Local Search –palvelu ja sääpalvelu. Järjestelmä voi ottaa myös vastaan reittejä, jotka on suunniteltu Google Mapsissa. Comand Online on valinnaisvaruste, jonka yhteydessä on mahdollista valita kuuden levyn DVD-vaihtaja. Järjestelmä sisältää myös SD-muistikorttilukijan, 10 Gb kiintolevytilaa musiikkia varten, Cover Art ja Cover Flow (CD-kansien kuvituksen näytöt), kolmen vuoden ilmaiset päivitykset ja tietysti kaikki ominaisuudet, jotka löytyvät jo Audio 20:stä.

Hinnat
ML 250 BlueTec 4Matic 77 110,94 euroa.
ML 350 BlueTec 4Matic 84 887,31 euroa
ML 350 BE 4Matic 84 949,33 euroa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *