Suomen talvinopeusrajoituskäytäntö on aikansa elänyt
Suomessa vaihdetaan jälleen hitaammalle vaihteelle, kun talvinopeusrajoitukset otetaan käyttöön 9000 tiekilometrillä kautta maan. Huonoilla keleillä normaaleja rajoituksia alemmat nopeudet voivat olla perusteltuja, mutta kelistä riippumattomat rajoitukset vähentävät liikennesääntöjen kunnioittamista. Ongelma voitaisiin ratkaista muuttuvin nopeusrajoituksin tai edullisesti lisäkilvin.
Suomi siirtyy tämän viikon aikana jälleen talvinopeusrajoituksiin. Moottoriteillä suurin sallittu nopeus alennetaan 100 km/h:iin ja pääosalla muita maanteitä 80 km/h:iin. Nopeusrajoitusten vaihtamista perustellaan liukkaudella ja pimeällä.
-Suuren osan syksyä ja talvea keli on hyvä ja tie kuiva. Tuolloin alhaisia nopeusrajoituksia ei pidetä mielekkäinä ja niitä aletaan venyttää. Se aiheuttaa helposti sen, että rajoituksilla ei ole uskottavuutta silloinkaan kun ne olisivat oikeasti tarpeen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.
Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat oikein käytettynä hyvä ratkaisu kelin mukaiseen ajonopeuksien säätelyyn. Kesäkuisella kaatosateella nopeusrajoituksen alentaminen moottoritiellä voi olla perusteltua, mutta toisaalta 120 km/h rajoitus voi olla hyvällä talvikelillä yhtä lailla perusteltu. Muuttuvien nopeusrajoitusten yleistymistä hidastaa niiden kallis hinta. Kelin mukaisia rajoituksia voidaan tehdä edullisemminkin.
-Saksassa on käytössä nopeusrajoitus, joka on voimassa vain, jos tie on märkä. Miksei Suomessa voitaisi soveltaa samanlaista ratkaisua, jossa alempi nopeusrajoitus olisi voimassa vain tien ollessa märkä, jäinen tai luminen? Samalla päästäisiin eroon kaksi kertaa vuodessa toistuvasta liikennemerkkien vaihtorumbasta ja tienpidossa voitaisiin keskittyä olennaisempiin asioihin, Tolvanen sanoo.
Talvinopeusrajoitukset pidentävät myös matka-aikoja niin henkilö- kuin linja-autoliikenteessä. Rautatie-, ilma- ja meriliikenteessä on jatkuvana tavoitteena matka-aikojen lyhentäminen. Siksi on erikoista, että maantieliikenteessä ollaan valmiita pidentämään talven ajaksi matka-aikoja kaikissa olosuhteissa.
Talvinopeusrajoitusten yksi ongelma konkretisoituu ohituskaistateillä
-Suomessa on investoitu miljoonia euroja ohituskaistateihin, joilla voi turvallisesti ohittaa hieman hitaampia ajoneuvoja syyllistymättä itse ylinopeuteen. Talvirajoituksilla esimerkiksi kuorma-auton ohittaminen on ohituskaistatielläkin erittäin vaikeaa, Tolvanen sanoo.
-Liikenneturvallisuuden mallimaana pidettävässä Ruotsissakaan talvinopeusrajoituksia ei ole otettu käyttöön. Miksei Suomessakin voitaisi olla joustavampia?
Vastaa