Kaasujalka

Koeajo BMW 650 – Avojen kuningas

Julkaissut:

|

29.10.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 650 – Avojen kuningas

650 Cabrio jyllää hurjan vahvalla moottorilla ja fantastisen mukavalla ajettavuudellaan.

Koeajossa BMW 650 Cabrio. 6 -sarjan cabrioita on saatavana kahdella moottorilla ja me saimme koeajoon tietenkin malliston lippulaivan, jonka hintalappun kohdalla Kenon päävoittokaan ei riitä. Koeajettu auto maksoi lisävarusteineen reippaat 200 000 euroa.

Jäykkä kori

Autossa on  jäykin kori mitä olen 12 vuotta kestäneellä autotoimittajan uralla kokenut. Kori ei vääntelehdi lainkaan vaan käyttäytyy kuin normaalit kovakattoiset autot. Jopa paremmin. Auto etenee sulavasti ja pehmeästi kuin kissa, myös mukulakivikaduilla.

Saisiko lisää voimaa?

Kahdella ahtimella varustettu kasi liikuttaa tätä yli 2000 kiloa painavaa autoa todella ripeästi . GTI-luokan autolla turha lähteä kokeilemaan kiihtyvyyttä. Kiihdytyksissä ja isommalle vaihdettaessa moottorin saundit kuulostavat kuin kesän pahin ja matalaäänisin ukkonen olisi lähestymässä. Viikon verran tällä ajeltuani huomasin, että liian isoa ja tehokasta moottoria ei ole olemassakaan. Joten Saksassa voisi hyvin sitä turboruuvia vääntää entistä tiukemmalle.

Kattoa voi nostaa ja laskea jopa 50:n nopeuteen asti ja se on, 1-sarjalaisen ohella, tällä saralla tietynlainen nopeusennätys. Peruutuskamera on fiksusti piilotettu logon taakse, joten se ei sotkeennu kuraisissakaan olosuhteissa.

Leppoisan mukava

Moni varmaan alkaa tätä vertailemaan moniin urheiluautoihin, koska sitä tämä on, ainakin hintansa puolesta. Mikään urheiluauto tämä ei silti ole, vaikka tehoa onkin. Auto ei sovi räppäämiseen vaan on nautinnollinen ajaa mutkateitä tai rantabulevardia Alusta ei ole rata-automaisen kivikova, joten meno on mukavan miellyttävää ja leppoisaa. Tämä ei tarkoita, ett eikö auto ole nopea. GTI-luokan autoilla ja muilla perhesporteilla on ihan turha lähteä kilpasille, sillä niille tämä pärjää vaikka olisi kyseessä miten mutkainen tai ahdas tie. Paikaltaan kiihdytettäessä luistonestovalo vilkuttaa, vaikka alla olisi kuiva asfaltti. Otapa luistonesto pois päältä niin kaksi mustaa  jää asfalttiin juuri niin pitkän aikaa kuin kuljettaja haluaa…Ajaminen ei voi olla tämän leppoisampaa ja miellyttävämpää.

Ainut miinus tulee ohjauksesta, jolla on taipumusta hakea aavistuksen verran uraisilla teillä. Takatilat ovat yllättävän onnettomat, sillä normaalimittaisen kuskin taaksekaan ei meinaa mahtua. Istuimet on takanakin hyvin muotoillut ja niiden puolesta takana voisi mielellään istua, jos jalat vaan mahtuisi mukaan. Kymmenkunta on myyty jo nyt, joten kysyntää näille todella on. Niin ja se halvempi 640i maksaa 124 121 euroa ja se omaa 320 hevosvoimaa. Suoritusarvoissa se jää kasi koneelle, mutta ei kuitenkaan jää jalkoihin liikenteessä dieseleiden ja pikkuturbojen keskellä. Coupekin saapuu vielä lähiaikoina.

Tekniset tiedot

BMW 650 Cabrio
V8-moottori, kaksi turboahdinta, takaveto, 8-vaihteinen automaatti
Tilavuus 4395cm3
Vääntö 600Nm /1750-4500r/min
Teho 407hv (300kW) /5500-6400r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4894, 1894, 1365, 2855
Tavaratila 300-350 litraa
Paino 2015 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 5,0 sekunti a
Huippunopeus 250 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 13,1 litraa

Hinta 156 787,34€

RUUSUT
Suorituskyky
Korin jäykkyys
Mukavuus
Ajettavuus

RISUT
Ahtaat takatilat
Pieni polttoainetankki

JÄLKIMAKU
Käsittämättömän mukava ja miellyttävä avoauto. Tämän parempaa kruisailupeliä ei löydy.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *