Kaasujalka

Ei liikkumispaketteja, vaan autopaketteja!

Julkaissut:

|

1.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ei liikkumispaketteja, vaan autopaketteja!

Eero Lehti olisi ollut mies paikallaan, alla kun oli ainakin silloin Jaguar XF 3.0D V6 vm. 2007. (Kuvan auto ei liity juttuun)

Liikennepäättäjien visioissa suomalaisilta otettaisiin omat autot pois ja tilalle tulisi liikennepalveluita kuukausitaksalla maksu-tv -pakettien tapaan. Parempi olisi tarjota kuukausimaksulla paketteja eri autovaihtoehtojen kera.

Kun luin Tekniikka ja talous –lehdestä noista maan liikennepäättäjien hurjista visioista, niin oikein tukka nousi pystyyn. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) varsinkin oli oikein tohkeissaan naulatessaan teesejään jollekin seminaariväelle.

Siellä sitä ideoitiin jos jonkinlaisia pakettivaihtoehtoja. Esimerkiksi pienelle perheelle 1200 euron kuukausipakettia, johon sisältyisi 15 minuutin kuluessa saapuva kimppataksi, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto tiemaksuineen, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa ja lähiliikenteen junan käyttöä 2500 kilometrin edestä.

BMW & HIFK:n kausikortti

Minusta parempi olisi ideoida autoja pakettihinnoin. Vaikkapa niin, että vuoden ajaksi saisi esimerkiksi 1400 euron kuukausimaksulla 5-sarjan Bemarin vakuutuksineen, 200 litraa naftaa, DNA Welho –kanavapaketin, kausikortin HIFK:n kotiotteluihin, Finnkinon 5 leffalipun sarjan sun muuta.

Kun Bemarin sijasta tyytyisi vaikkapa Mondeoon ja liigajoukkue HIFK:n kausikortin sijasta Mestiksessä pelaavan Kiekko-Vantaan kotiotteluihin , tippuisi paketin kuukausihinta 200 eurolla ja niin edelleen.

On tämä maailma merkilliseksi mennyt. Mikä ihme siinä on, kun patruunapuolue Kokoomus nyt ei saa leivottua Eero Lehden kaltaista Jaguar-miestä ja yksityisautoilun vankkaa tukijaa ministerinpostille?

Onhan se nyt tavatonta, että samanaikaisesti kun Kokoomus muuten vetää joskus oikealta ohi niin, että Hurmalaistakin hirvittää, se onnistuu löytämään liikenneministerin, jonka visiot ovat kuin kommunistien kolhoosipolitiikan peruskirjasta. Neuvostoliitossahan yksityisautoja oli todella vähän, tavallisen kansalaisen piti sellaista jonottaa vuosia.

Haluaisinpa nähdä, suosisivatko Risikko ja muut kokoomusministerit kansan tavoin näitä paketteja? Vai mentäisiinkö tässäkin Neuvostoliiton malliin? Siellähän kommunistieliitti ajoi Volgilla ja toppatakkikansa johdinautoilla eli trollibusseilla.

Kortiton liikenneministeri

Ukko Hurmalainen, siis Urmaksen edesmennyt isä, oli eläessään aika vankka porvari. Ja hänen lääkkeensä porvarillisen yhteiskuntarauhan säilymiseen oli aika simppeli: ”Oma tiilitalo ja oma Suappi (Saab) autokatoksessa vie työmieheltäkin turhat vallankumoushalut”.

On se kumma, kun tämän maan hallitukseen aina onnistutaan löytämään liikenneministeriksi puoluekantaan katsomatta ihminen, joka tuntuu aina olevan enemmän yksityisautoilijan vihollinen kuin tämän asialla.

Taitaa olla niin, että ainoa liikenteeseen ja autoiluun perehtynyt poliitikko on ollut demarien kansanedustaja Veikko Pajunen, 1960- ja 1970-luvuillatoimi näkyvästi ja kuuluvasti Yleisradion liikenneohjelmissa ja lopulta 32 vuoden ajan Liikennesolmu-nimisen tv-ohjelman suunnittelijana, toimittajana ja juontajana.

Pajunen oli SDP:n kansanedustajana 1972–1979 edustaen Uudenmaan läänin vaalipiiriä. Vaan eipä hänestäkään niinä vuosina leivottu liikenneministeriä. Siihen pestiin kelpas vuosiksi 1970-1971, 1977-1979 ja 1979-1992 kommunisteja lähellä olleen SKDL:n kansanedustaja Veikko Saarto, jolla ei ollut edes ajokorttia. Silloin asia oli yleinen naureskelun aihe.

Ministeri auton mukaan

Minusta liikenneministerin valinnassa voisi painaa se, millaisella autolla sellaiseksi mielivä ajaa. Helsingin Sanomat julkaisi elokuussa 2011 listan kansanedustajien autoista. Risikko ajoi silloin vuosimallin 1998 Saab 9-3:lla, jossa oli 2.3-litrainen bensamoottori.

Paha paikka tällaiselle vannoutuneelle Saab-miehelle… Mutta eiköhän tuo nyt Risikon kohdalla kerro enemmänkin siitä, ettei auto ole hänellekään sydämen asia.

Eero Lehti olisi ollut mies paikallaan, alla kun oli ainakin silloin Jaguar XF 3.0D V6 vm. 2007. Ja nykyinen Kokoomuksen ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonenkin ilmoitti ajavansa BMW 320xD:llä, samaten Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka ilmoitti autokseen 3.2-litraisen Audi A3 Quattron vuosimallia 2006.

Odotan seuraavaa Kepun hallitusta innolla. Siellä kun on automiehiä. Puheenjohtaja Juha Sipilä ajoi ainakin kesällä 2011 4.2-litraisella Audi Q7:llä, Antti Kaikkonen Skoda Octavia RS 1.9:llä ja Mauri Pekkarinen uudenkarhealla BMW 520d:llä. Tuollaiset miehet eivät voi olla yksityisautoilun tappajia.

Vaan kai se Sipiläkin keksii tehdä liikenneministerin vaikkapa Markku Rossista, jolla ei elokuussa 2011 ollut autoa ensinkään. Tai Tuomo Puumalasta, joka ajoi silloin Nissan Almeralla.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *