Liikkuva pitsakeittiö!

27.10.2014

Liikkuva pitsakeittiö!

Yrittäjä Leena Hinkkasen liikkuvan pitsakeittiön, Pizzataxi-truckin, tiskiltä saa Pizzataxin suosituimpia pitsoja viipaleversioina, kevyitä salaattiannoksia, virvokkeita ja pientä makeaa kahvin kera.

Kun perinteisen pizzataksin lähetti tuo laatikon firmaan tai kotiovelle, keksi Pizzataxi-ketju perustaa liikkuvan pizzerian matkailuauto Fiat Ducaton alustalle.

Naantalilaisen Leena Hinkkasen emännöimä Pizzataxi Slice Truck on Suomen ensimmäinen pyörien päällä liikkuva pitseria, josta löytyy pitsakeittiö kahden pitsauunin, jääkaappi-pakastin –yhdistelmän sekä myyntikojun kera.

8x 4-ruudun tilan vaativaa kuormaautoa ajaa hänen puolisonsa ja Leena itse hoitaa ruuan valmistuksen ja myynnin.

– Tämä on kätevä ratkaisu erilaisiin tapahtumiin. Valikoima on rajallisista säilytysmahdollisuuksista johtuen suppeampi kuin kivijalkamyymälöissämme. Mutta tarjolla on viipaloituina slice-versioina 5 hittipizzaamme, sanoo ketjupäällikkö Juhani Kotro Pizzataxien taustayhtiöstä, Helsingin Pizzapalvelu Oy:stä.

Entinen kala-auto

Neitsytmatkansa Pizzataxin franchise-yrittäjänä toimivan Leena Hinkkasen pyörien päällä liikkuva pizzeria teki Lahteen syyskuun alussa, seuraavan kerran se on mukana Tampereen maalaismarkkinoilla viikonloppuna 26.–28. syyskuuta.

Auto on hankittu Saksasta, missä se alun perin palveli kala-autona. Myös pizzeria-käytön vaatimat muutostyöt on tehty Saksassa. Kaikkiaan investointi on tullut maksamaan noin 70 000 euroa. Auton voimanlähteenä on Fiat Ducaton 2.8-litrainen turbodieselmoottori.

– Kulkee kuin juna, kehuu Leena Hinkkasen puoliso Jouko.

Suomen ensimmäinen liikkuva Pizzataxi on rakennettu Saksassa Borco Höhnsin tehtaalla, josta valmistuu vuosittain noin 3000 autokeittiötä. Auto on rakennettu aiemmin Saksassa kala-autona palvelleen Fiat Ducaton alustalle.

2 pitsauunia

Tällä hetkellä autossa on kaksi sähköllä toimivaa pizzauunia, mutta kohta toinen sähköuuni muutetaan kaasukäyttöiseksi. Silloin pizzoja voidaan valmistaa sellaisissakin paikoissa, joissa ei ole sähköä saatavilla.

Kylmälaitteet toimivat aggregaatilla. Pizzauunit sen sijaan vievät sen verran paljon sähköä, että niihin ei ole mahdollista tuottaa sähköä aggregaatilla.

– Kylmälaitteiden aggregaatin asentaminen pieneen tilaan olikin melkoinen haaste. Viikon verran siinä meni. Ennen asentamista piti myös selvittää, missä piuhat menevät, saksalaisten tekemistä sähkövedoista kun ei ollut mitään kuvia, kertoo Sampo Paasivaara auton sähkötyöt tehneestä, espoolaisesta Dynawatt Power Systems Oy:stä.

Vaatii seikkailumieltä

Food Truckit ovat maailmalla yleisiä. Saksalaisen Borco Höhnsin tehtaalta valmistuu vuodessa noin 3 000 autokeittiötä vuodessa.

Pizzataxi-ketjulla on lähes 30 vuoden kokemus kivijalkaravintoloista.

– Itse kun olen sellainen ikäni festareita kierrellyt ikiteini ja nähnyt niissä mitä erilaisempia myyntikojuja ja myyntiautoja, aloimme viimekesänä ideoina tällaista meillekin, kertoo Juhani Kotro.

Kun Leena Hinkkanen näki ilmoituksen, jossa Pizzataxi –ketju etsii yrittäjää uuteen hankkeeseen, hän ei aikaillut vastata. Uusi konsepti vaatiikin yrittäjältä erilaista elämäntapayrittämisen asennetta ja seikkailumieltä.

– Tämä kolahti heti. Pizzoja olen tehnyt ennenkin, mutta vasta nyt ryhdyin yrittäjäksi. Vaikka asumme Naantalissa, niin tämän auton sijainti ei ole kotipaikkaamme sidottu, Leena Hinkkanen sanoo.

Myös talvitapahtumiin

Liikkuvan Pizzataxin kiireisin sesonkiaika on huhtikuusta syyskuulle, jolloin Suomessa riittää eniten tapahtumia. ¬

– Mutta kyllä tätä voi tilata myös talvitapahtumiin. Viipaloituja Slice-versioita autosta myydään siksi, että massatapahtumissa asiakkaan on helpompi syödä niitä kuin perinteisiä isoja pitsoja, Juhani Kotro toteaa.

Pizzataxista ja sen liikkumisaikataulusta voit lukea lisää osoitteessa www.pizzataxislicetruck.fi

Pizzataxi
• Suomalainen, 1985 perustettu pizzaketju.
• 25 myymälää pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan alueella, sen kaikissa toimipaikoissa toimii franchising-yrittäjä.
• Liikevaihto 2013 n. 7 miljoonaa euroa
• Työllistää n. 125 henkilöä
• Pizzataxi Slice Truck on ketjun kesällä 2014 lanseeraama uusi konsepti.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski