Kaasujalka

Uusi Audi A6 ja Audi A6 Avant

Julkaissut:

|

4.9.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Audi A6 ja Audi A6 Avant

Uuden Audi A6 -malliston hinnastot julkaistaan Suomessa syys-lokakuussa 2014, jolloin mallia pääsee tilaamaan. Ensimmäisiä uusia Audi A6-malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen loppuvuodesta 2014.

Audi A6 -mallisto, on uudistunut sekä ulkoasultaan että ominaisuuksiltaan.

Uudet moottorit, vaihteistot, ajovalotekniikka sekä MMI-Infotainment-järjestelmä tekevät A6:sta aiempaakin energiatehokkaamman, suorituskykyisemmän, tyylikkäämmän ja hienostuneemman. Samalla uudistuvat A6-malliston monipuolinen A6 allroad ja urheilulliset S6, S6 Avant ja RS6 Sport -mallit.

Uuden Audi A6:n design henkii urheilullista eleganssia; uutta ilmettä ovat saaneet singleframe-etusäleikkö, ajovalot, puskurit, etupuskurin ilmanottoaukot, sivuhelmat, takavalot sekä pakoputken ulostulot. Lisävarusteena tarjolla ovat myös LED- ja Matrix LED -ajovalot sekä dynaamiset suuntamerkkivalot, joissa valo liikkuu kääntymissuuntaa osoittaen sisäreunasta ulospäin.

Audi A6:n kori on erittäin vääntöjäykkä ja turvallinen. Suurlujuusteräksien ja alumiinin yhdistelmällä on saatu aikaan luja ja kevyt rakenne: esimerkiksi uuden Audi A6 1,8 TFSI:n omamassa on vain 1 535 kg. Auton virtaviivaisen ulkomuodon teemat jatkuvat myös auton edustavissa ja avarissa sisätiloissa. Sisustusvärit ja -materiaalit ovat ylellisen tyylikkäitä ja korkealaatuisia.

Myös MMI-Infotainment-järjestelmä on uudistunut. Lisävarusteinen kahdeksan tuuman esiin kääntyvällä näytöllä varustettu korkealuokkainen MMI navigointi plus -järjestelmä perustuu Audin yhteistyökumppanin Nvidian alustaan ja nopeaan Tegra 30 grafiikkaprosessoriin. Järjestelmää voidaan täydentää lisävarusteisella Audi connect -järjestelmällä, joka siirtää dataa nopeasti LTE-standardin välityksellä. Lopputuloksena Audi A6 asiakkaille tarjotaan nyt räätälöityjä verkkopalveluita suoraan autoon, mukaan lukien Audin uusimmat mobiilisovellukset.

Täysin uudistuneet moottorit

Audi A6 Sedanin ja A6 Avantin moottorivalikoimaan tulee tarjolle viisi TDI-moottoria 110-240 kW (150-326 hv) ja kolme TFSI-moottoria 140-245 kW (190-333 hv). Kaikki moottorit ovat Euro 6 -standardin mukaisia ja niiden CO2-päästöt ovat laskeneet jopa 22 %. Energiatehokkaimmat bensiini- ja diesel-moottorit kantavat Audi-mallistossa nimeä ultra. Yhdessä uuden S tronic -automaattivaihteiston kanssa 1,8 TFSI ultran yhdistelmäkulutus on vain 5,7 l/100 km (CO2-päästöt 133 g/km). Dieselmalli 2,0 TDI ultra 110 kW (150 hv) saavuttaa sekin erittäin alhaiset kulutuslukemat: 4,2 l/100 km (CO2-päästöt 109 g/km). Uutta moottorimallistossa ovat myös 3,0 TDI clean diesel -moottorit, jotka ovat saatavilla teholuokissa 160 kW (218 hv) ja 200 kW (272 hv).

Uutena innovaationa A6 Avant 2,0 TDI ultra 140 kW (190 hv) -mallin jouset valmistetaan lasikuituvahvistetusta polymeerista (GFRP), joka keventää auton painoa noin 4,4 kiloa ja siten vähentää polttoaineen kulutusta, parantaa ohjaustuntumaa ja ajomukavuutta.

S tronic -automaatti myös etuvetomalleihin

Uusi 7-vaihteinen S tronic -kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa A6-mallistossa etuvetomallien multitronic-vaihteiston. Kaikki Suomessa myytävät A6-mallit on varustettu S tronic -automaattivaihteistolla (poislukien 3,0 TDI biturbo, jossa vaihteistona on 8-vaihteinen tiptronic) ja tehokkaimpien moottorivaihtoehtojen yhteydessä käytetään tuttuun tapaan jatkuvatoimista quattro-nelivetoa. Auton ominaisuuksia, mm. ohjausta, kaasupolkimen herkkyyttä ja vaihteiston toimintaa, voi muokata vakiovarusteisen Audi drive select -järjestelmän kautta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *