Kaasujalka

Aina vaan ihan kiva Corolla

Julkaissut:

|

21.1.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Aina vaan ihan kiva Corolla

Uusi Corolla on dynaamisen näköinen, mutta ei liikaa: siitä saattaisi vakioasiakas, ylitarkastaja tai luokanopettaja, säikähtää.

Toyota Corolla uudistui, mutta ei niin paljon, että sellaisella iät ja ajat ajanut luokanopettaja siitä järkyttyisi.

Olen itsekin omistanut aikoinaan kaksi Corolla. Ne molemmat ostin lähes uusina. Ja molemmilla kerroilla oston perusteena oli pitkälti ensivaikutelma ajamisen ja hallintalaitteiden keveydestä ja selkeydestä. Molemmilla kerroilla edeltävä auto oli ollut paljon ajettu ja kaupunkiliikenteessä raskaanpuoleinen iso auto.

Kun Corollaan istuu, tuntuu, että siinä olisi istunut aina. Ja yllätys, yllätys: ei tämä uusi ja entisestä paljon kasvanut parin päivän koeajon jälkeen tunnu ollenkaan niin eri maailman autolta kuin kiistatta hienosta ja modernista ulkonäöstä voisi päätellä.

Sisustus on jokseenkin identtinen Auriksen kanssa. Vain kojelaudan tuuletusaukot eivät ole samalla tavoin retrohenkisesti pyöreitä kuin Auriksessa.

Kevyt ja äänetön

Suurin mullistus tosiaan on selvästi entistä tilavampi takapenkki.

Mutta edelleen Corollan valtteja, ja samalla myös ainakin itseni mielestä, on ohjauksen keveys, josta tarkkuus kärsii. Pienillä kierroksilla ohjaus myös palauttaa hieman huonosti. En yhtään toisaalta ihmettele, että juuri tämä keveys ihastuttaa lapsiaan urheiluharrastuksiin kuskaavaa perheenäitiä: se tekee ajamisesta ja pysäköimisestä niin vaivattoman tuntuista.

Corollan plussia on myös äänettomyys: maantieajossa se on parhaimmillaan. Muistan kun aikoinaan, 1990-luvun alussa vaihdoin iäkkäämmän ja lähes 200 000 kilometriä ajetun Saab 900:n, uudehkoon Corolla Liftbackiin. Ihastuin Corollassa siihe, että moottori kävi kuin sähköinen ompelukone: ei rohisten, ei raakkuen, vaan sievästi kehräten. Tunne on tässä samanlainen.

Löytää ostajansa

Koeajetun Corollan variaattoriautomaattivaihteisto toimii pehmeästi. Muutenkaan tästä autosta ei löydy mitään tosissaan ärsyttäviä piirteitä. Äänettömyys on ainakin itselleni niin tärkeä juttu, että sen takia antaa esimerkiksi hieman liian keveälle ohjaukselle paljon anteeksi.

Corolla ei ole halpisauto, vaan hinnaltaan kilpailijoidensa tasalla. Ja silti tälle porrasperälle ihan varmasti löytyy omat ostajansa yli kannattavuusrajojen, vaikka Toyota Auriksen viistoperä- ja farmarimallit ovatkin jo vieneet nuoremman polven sydämen. Se todistaa siitä, että kyllä Toyota osaa auton tehdä. Ja tästä uudesta se teki vielä ihan hyvännäköisenkin.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active Multidrive S
• Hinta: 27 178,37 €
• Teho:: 132 hv
• Vaihteisto: portaaton automaatti
• Co2: 130 g/km
• Huippunopeus: 190 km/h
• Kiihtyvyys (0-100): 11.1 s
• Yhdistetty kulutus: 5.6 l /100 km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *