Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A6 – Vanhallakin Audilla kehtaa ajaa golfkeskukseen

Julkaissut:

|

26.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A6 – Vanhallakin Audilla kehtaa ajaa golfkeskukseen

audia6

Audi A6 2.4i V6 on kymmenen vuotta vanhana ja 261 000 km ajettunakin on sen verran messevä peli, että sillä kehtaa yhä ajaa vaikka espoolaiseen golfkeskukseen.

Hienolla ja isolla autolla huristellessa syntyy aina myös isoja ajatuksia. Kun olen näitä lehtihommiakin elämäni varrella tehnyt ja sen puitteissa tavannut herroja ja narreja, niin autonkin pitäisi olla sellainen, että sillä kehtaa mennä isojenkin patruunoiden luokse.

Mutta kun on toimittajanretale ja pienyrittäjä, niin eihän sitä koskaan ole ”rahhaa kuin lotohousulla”. Lotohousu siis tarkoittanee pussihousuista ja persjalkaista, mutta varakasta maatalon isäntää. Edesmennyt isäni tapani käyttää sanontaa ”piukkapöksystä kaikki tykkää, mutta lotohousulla on rahhaa”.

a6a6_1a6_audiaudi_a6Kestänyt hyvin aikaa

Nyt sen keksin. Näinä päivinä jo alle kymppitonnilla saa kymmenen vuotta vanhan Audi A6:n 2.4-litraisella V6-bensakoneella. Mutta vuosien varrella sen muodot ovat kestäneet niin hyvin aikaa, että sillä ei hävettänyt yhtään ajella espoolaisen golfkeskuksen parkkipaikalle.

Ja uusien isojen maasturien, kuten Mersun ML:n, Bemarin X5:n ja Audin Q7:n jatkeeksi sinne oli parkkeerattu toinenkin samanlainen iäkäs Audi A6. Tosin, se löytyi parkkipaikan perältä ja monen tyhjän ruudun päästä.

”Onkohan se ajanut tänne kauas ihan tarkoituksella…”, päätoimittaja siinä aprikoi.

No jos oli, niin ihan turhaan. Itselläni kyllä leuka nousi tavallista pystympään heti kättelyssä, kun pääsin Audin puikkoihin testipäivänä.

Niin, me emme päätoimittajan kanssa itse menneet sinne golfaamaan, vaan testaamaan ravintola Vistan lounasta.

Minulla on sellainen omituinen taipumus, että innostuessani auton tarjoamasta kyydistä alan hakata hurmiossani rattia ja hokea, että “ei jumaliste ei jumaliste…”. Sitä muuten ei koskaan tapahdu uutta autoa ajaessa. Miksi ihmeessä ruveta hakkaaman rattia ”intopiukeana”, jos alla on yli 50 000 euroa maksava auto? Hieno ja äänetön kyyti on silloin itsestäänselvyys.

Eli säännönmukaisesti saan ns. ”kicksejä” autosta vain silloin, kun se on joko uusi ja hintaansa nähden ihan käsittämättömän hyvä pikkuauto, taikka halvalla vanha ja iso premiumauto, joka yli 200 000 kilometrin matkamittarilukemastaan ja alle 10 000 euron hinnastaan tarjoaa tasaista ja hienoa kyytiä.

Yhä hivelevää kyytiä

Lyhyeen koeajopätkään otettu Audi A6 2.4-litraisella V6-bensakoneella vuosimallia 2006 ja 261 000 kilometrin mittarilukemalla on juuri tällainen auto, jonka kyyti hivelee melkeinpä munaskuissa saakka. Kyllä vaan kävi pannu hienosti.

Isolla Audilla matka taittuu yhä leppoisasti ja leppoisasti: sen kuutoskone kehrää kauniisti ja portaaton Multitronic-automaatti vaihtaa edelleen ilman nykimisiä ja viiveitä. Ohjaus on tarkka, eikä Audi kallistele mutkissakaan. Mutta kun autolla on pituutta lähes 5 metriä ja leveyttäkin 1,86 metriä, ei siitä millään saa ”käpsäkkää” kauppakassia kaupunkiajoon. Kokoisekseen se on kuitenkin näppärä ajettava.  Kääntyvyys on hyvä, mutta etuvetoisena se tietysti häviää kovimmalle kilpailijalleen, takavetoiselle E-Mersulle.

Sellaisen ilmiön huomasin, että pikkuisen Audi tuppasi suoraan ajaessa vaativan keskittymistä, kun tien kaltevuus heikensi suuntavakavuutta. Samoin ohjaus palautti hiukan heikosti ja Audi tuppasi kaartamaan.

Mietimme, onko se tästä yksilöstä kiinni, mutta lukaisin muutamia vanhoja koeajoraportteja ja niissä kerrottiin näiden ominaisuuksien olleen tyypillisiä uusillekin Audeille 10 vuotta sitten.

Mutta rehellisesti sanottuna tämä tuntuu saivartelulta, kun meitä muiden autoista kirjoittavien lailla joskus moititaan, että järjestään kehumme koeajamamme autot.

Ei ole V6:n voittanutta

Tosiasia on, että koeajettu Audi oli vanhana ja paljon ajettunakin hieno ajettava ja nieli hienosti niin kuopat kuin töyssytkin. Ja rengasmelu karkeillakin pinnoilla pysyy paremmin korin ulkopuolella kuin monessa uudemmassa vähän isommassakin perheautossa. Samoin se on yhä käsittämättömän hiljainen myös alustan ja moottorin äänien osalta.

Vaikka vapaasti hengittävä 2.4 V6-bensiinimoottori tuntuu vaatimattomalta yli 1,6 tonnia painavaan isoon autoon, niin Audin suorituskyky tuntui perstuntumalla hyvältä. Sillä lähtee liikkeelle ja ohittaa ripeästi.

Sisustuskin on kestänyt aikaa hienosti. Tunnelma ei tosiaankaan ole kuin vanhassa Volkkarin Transporter-pakettiautossa. Kaikki kunnia saman ikäkauden Avensikselleni, jolla ajoin 9 vuotta, mutta siinä tunnelma tuppasi jo olemaan kuin vanhassa Hiacessa.

Kyllä vaan tulee ikävä aikaa, jolloin V6-bensamoottorit olivat vielä muodissa. Etenkin kiihdytyksissä sen sointi on automiehen korville melkeinpä musiikkia.

Audi A6 2.4i V6 Multitronic
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 261 000 km
Mitat: akseliväli 2843 mm, pituus 4916 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1459 mm, maavara 130 mm.
Moottori: 2393 cm 3, V6
Vaihteisto: portaaton Multitronic-automaatti
Käyttövoima: bensiini
Teho: 177 hv
Vääntö: 230 Nm
Kiihtyvyys: 0-100 km/h:  9,2 s
Huippunopeus: 226 km/h
Yhdistetty kulutus: 9,7 l/100 km
Hinta: 8 899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *