Kaasujalka

Rengaskierrätys uudelle tuhatluvulle

Julkaissut:

|

21.8.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Rengaskierrätys uudelle tuhatluvulle

Kuva on manipuloitu

Renkaiden kierrätyksessä ylitettiin alkukesästä jälleen yksi merkkipaalu. Vuodesta 1996 toiminut kierrätysjärjestelmä on vastaanottanut käytöstä poistettuja renkaita yhteensä 700 000 tonnia.

Massiivista määrää kukin voi hahmotella vaikkapa Helsingin Olympiastadionilla. Nyt urheilupyhättöä täytettäisiin jo kolmatta kertaa, jos renkaat pinottaisiin stadionin tornin korkeuteen.

Suomen Rengaskierrätyksen keräysverkosto on vastaanottanut renkaita tämän vuoden tammi-kesäkuussa 20 533 tonnia eli 3,9 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Renkaita toimitettiin alkuvuonna hyötykäyttöön 21 244 tonnia lähinnä maanrakennustarpeisiin, energiakäyttöön ja muuhun hyödyntämiseen. Tarkat tilastot löytyvät Rengaskierrätyksen nettisivuilta.

Renkaiden kierrätysmäärät ovat kasvaneet vuosien varrella autokannan kasvun myötä. Toisaalta taloussuhdanteet näkyvät tilastoissa selkeästi.

”Toivottavasti autoilijat eivät kuitenkaan aja renkaitaan loppuun siihen liittyviä riskejä tiedostamatta. Renkaiden turvallista käyttöikää voi pidentää helposti esimerkiksi huolehtimalla oikeista ilmanpaineista”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen huomauttaa.

Pohjoismaat rengaskierrätyksen edelläkävijöitä

Pohjoismaat ovat edelläkävijöitä tuottajavastuuseen perustuvassa rengaskierrätyksessä. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa käytöstä poistettujen renkaiden hyödyntämisaste oli vakiintunut yli 90 prosentin tasolle jo vuosituhannen vaihteessa, kun se muualla Euroopassa oli tuolloin vain 50 prosentin tasolla. Vuonna 2012 käytetyistä renkaista hyödynnettiin Euroopassa jo 95 prosenttia.

Uusi asetus käytöstä poistettujen renkaiden kierrätyksestä nostaa hyödyntämisvelvoitteen vähintään 95 prosenttiin vuodesta 2015 lähtien.

”Yhä tiukemmat määräykset ja rajoitukset tuovat renkaiden kierrätykseen lisähaasteita. Aiomme kuitenkin ratkaista ne kehittämällä uusia hyötykäyttötapoja”, Tuominen vakuuttaa ja mainitsee esimerkkinä lupaavat kokemukset rengasrouheen käytöstä jätevesien puhdistuksessa.

Renkaan kuluttajalla ei ole kierrätysvelvoitetta, mutta kierrätys on tehty kuluttajille äärimmäisen helpoksi. Kierrätys rahoitetaan kierrätysmaksuilla, jotka kerätään viime kädessä kuluttajilta uusien renkaiden hankinnan yhteydessä. Renkaat voi palauttaa maksutta kierrätettäväksi mihin tahansa renkaita myyvään liikkeeseen. Lähin vastaanottopiste löytyy kätevästi Rengaskierrätyksen nettisivujen keräyspistehausta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *