Joka rikkoo, myös maksaa
Kun tiet muuttuvat yhä kuoppaisemmiksi ja niiden korjausvelka kasvaa, olisi ihan oikein, että yhä painavammilla sähköautoilla tiestön kuntoa rikkovatkin pistettäisiin maksumiehiksi.
Sähköautokeskustelusta on pirun vaikea ottaa selvää, kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Hyvästä esimerkistä käy 10myyttiasahkoautoilusta.fi sivustolta löytyvä juttu, jossa sähköautoilija pistää ojennukseen sähköautoista kriittisesti kirjoittanutta toimittajaa: ”Kyseinen artikkeli on siitä hankala, että se sisältää verrattaen vähän asioita, jotka eivät suoranaisesti olisi faktuaalisesti totta — mutta se esittää asiat sellaisella tavalla, että niistä syntyy täysin harhaanjohtava kuva.”
Niinpä. Ota tuosta nyt sitten selvää. Pitääkö sanoa, että lasi on puoliksi tyhjä, vai että lasi on puoliksi täynnä?
Niin kauan kuin on ollut sähköautoja, on väitelty siitä, onko sähköauto sittenkään ekoteko? Sähkö- ja polttomoottoriautojen vertailussa vähäpäästöisimmän valinta on vaikeaa faktapohjalta. Sähköautolla ajetaan päästöttömästi, mutta niiden valmistus ei sitä ole. Sähköautojen ympäristöystävällisyys on monimutkainen asia, myöntävät puolueettomatkin asiantuntijat.
Ilmaista karkkirahaa
Viime aikoina otsikoihin on noussut väittely siitä, rikkovatko painavat sähköautot teitä enemmän kuin polttomoottoriautot. Äärimmillään ajoakku voi nostaa sähköauton painoa jopa yli tonnilla.
Monen brittiläisen ja kansainvälisen median tapaan myös suomalainen Iltalehti uutisoi heinäkuun alussa sanomalehti Daily Telegraphin artikkelista, jossa kerrottiin brittiläisen Leedsin yliopiston tutkimuksesta. Tuon tutkimuksen mukaan sähköautot rasittavat tieverkkoa 2,24 kertaa enemmän kuin bensiiniautot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot.
No, sitten Leedsin yliopisto irtisanoutui tutkimuksesta ja Iltalehtikin otsikoi ”Sähköautot eivät kulutatkaan teitä – Yliopisto irtisanoutuu artikkelista”. Tämä synnytti taas uutta pöhinää. Tuttu sähköautoilija tuli ”ähättelemään” asian saamaa uutta käännettä.
Mutta kysehän oli vain siitä, että yliopisto irtisanoutui tutkimuksesta, koska ei ollut sellaista tehnyt. Yliopisto ei siis irtisanoutuessaan ainakaan minun käsittääkseni sen enempää kumonnut tai vahvistanut itse tutkimustulosta.
Uskoisin, että ilman yliopistojen tutkimuksiakin on päivänselvää, että painavampi auto rasittaa tiestöä enemmän kuin kevyempi. Kai se on ihan sama kuin jos päälle istuisi ensin 55-kiloinen heinäsirkka ja sen jälkeen 110-kiloinen mörssäri. Mitä enemmän painoa on päällä, sitä huonommin saat happea. Siihen on tietysti tällaisen amatöörin vaikea ottaa kantaa, kuinka paljon enemmän painavampi sähköauto tietä rasittaa kuin polttomoottoriauto.
Kyllä ne sähköautot kuluttavat teitä. Kuten kuluttavat bensa- ja dieselautotkin. Mutta painavampi sähköauto kuluttaa tietysti enemmän.
En ole sähköautojen vastustaja, mutta en kyllä ihan ymmärrä, miksi tähän astikaan on pitänyt tukea sähköauton hankintaa hankintatuilla. Minusta oli ihan hyvä, että sähköisten henkilöautojen hankintatuki päättyi vuoden 2022 lopulla, paketti- ja kuorma-autojen osalta se jatkuu tämän vuoden loppuun. Ihan oikeudenmukaista oli sekin, että lokakuusta 2023 lähtien sähköautoilijoiden on pitänyt maksaa vuodessa 65 euroa enemmän ajoneuvon perusveroa.
Ei sähköautojen hankintatuki ole ollut minulta itseltäni pois. En vain ymmärrä, mitä hiton hyötyä oli jakaa 2000 euron hankintatukea jopa 50 000 euron auton hankintaan? Jos on varaa maksaa autosta noin paljon, tuollainen paritonnia on vain ilmaista karkkirahaa sille, jolla on muutenkin maksukykyä.
Uudet polttomoottoriautot katoavat autokaupoista vuonna 2035, vaikka EU muuttikin linjaansa: EU sallii polttomoottoriautot vuoden 2035 jälkeenkin, kunhan niissä käytetään synteettisiä polttoaineita.
Vanhoilla polttomoottoriautoilla ajamista ei kuitenkaan kielletä. Ja niitähän riittää, vaikka valtiovalta hehkuttaakin, että uusien sähköautojen yleistyessä niitä tulee yhä enemmän markkinoille käytettyinäkin.
Itse asun Vantaalla pientaloalueella, joiden pihoilla näyttää useimmiten olevan 2000-luvun jälkipuoliskon tai 2010-luvun alkupuoliskon hyväkuntoinen käyttöauto. Käyn koiran kanssa aamulenkillä seitsemän aikoihin ja samoihin aikoihin naapurit starttaavat töihin vaikkapa Volvo V70 -dieselillä vuosimallia 2008-2010 tai kolmannen sukupolven Honda CR-V:llä vuosimallia 2006-2012. Nämä autot ovat ainakin päällisin puolin hyvin pidettyjä ja huollettuja. Kun vien koiran iltapäivälenkille siinä neljän aikoihin, naapurit näyttävät palailevan näillä autoilla töistä kotiin.
Toisin sanoen uskoisin heidän ajojensa koostuvan pääsääntöisesti työmatkoista, kauppareissuista ja lasten kuskaamisesta harrastuksiin. Jossain vaiheessa heille ehkä tulee ajankohtaiseksi päivittää autonsa uudempaan.
Kysäisin eräältä tuollaisella 2010-luvun alkupuolen Nissan Qashqailla ajavalta tuttavalta, voisiko hän ajatella vaihtamista sähköautoon, vaikka Nissan Leafiin. Omakotiasujana hänellä olisi se valtti, että hän voisi aina pistää auton yöksi ulkoseinään lataukseen.
”Uuteen ei rahat riitä, eikä sellaisen ostaminen näin vähillä kilometreillä olisi järkevääkään. Käytettyä sähköautoa taas en ikikuuna ostaisi, kun en tiedä, miten niiden akkuihin oikeasti voi luottaa ja mitä se maksaa, jos akku päsähtää rikki. Polttomoottoriautossa on hyvä, että sitä voi korjata vähitellen sitä mukaa, kun siitä jotain menee rikki. Sähköautossahan kai ei siinä moottoripuolessa oikein ole mitään vähitellen korjattavaa? Jos akku pettää, niin sitten se kai on pistettävä kokonaan uusiksi?”, tuttava epäili.
Tämä kertomani esimerkkitapaus tuskin on rikkomassa merkittävästi teitä, kun ajaa 2010-luvun alkupuolen Nissanillaan ehkä 10 000-12 000 kilometriä vuodessa ja niistäkin kilometreistä pääosan pääkaupunkiseudun tieverkostossa.
Tervetuloa takaisin todellisuuteen kaikki, jotka näistä asioista päättävät. Valtiovarainministeri Riikka Purran mukaan on kehitettävä uusia tapoja verottaa sähköistyvää liikennettä, koska sen yleistyessä nykyinen polttoaineverotuotto laskee. Yksi esille heitetyistä verotustavoista olisi verottaa autoilua ajoneuvon painon mukaan ja silloin kg-vero iskisi juuri sähköautoihin. Mitä painavampi auto, sitä kalliimpi vero ja sähköautothan painavat akun vuoksi yleensä bensa- ja dieselpelejä enemmän.
Tämä olisi oikein. Joka rikkoo, se myös maksaa!
Teksti Timo Kiiski
Vastaa