Kaasujalka

Uuden Audi RS 3:n myynti alkanut

Julkaissut:

|

14.10.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uuden Audi RS 3:n myynti alkanut

RS 3 on ensimmäinen auto, jossa käytetään Audin uutta RS Torque Splitter -tekniikkaa, joka muokkaa jatkuvasti takapyörien välistä voimanjakoa. Yhdistettynä 400 hevosvoiman viisisylinteriseen moottoriin tekniikka tekee kompaktista urheiluautosta äärimmäisen ripeän. Audin 2,5 TFSI päästää uusimmassa versiossaan valloilleen 500 Nm väännön, 20 Nm aiempaa enemmän. Audi RS 3 kiihtyy sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,8 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 290 km/h – nämä ovat segmentin huippulukemat.

Tämä legendaarisella viisisylinterisellä moottorilla varustettu malli on nyt myynnissä Suomessa sekä RS 3 Sportback että RS 3 Sedan -versiona. Audi RS 3 Sportbackin hinta alkaen on 83 489,11 euroa ja RS 3 Sedanin alkaen hinta puolestaan 84 074,32 euroa.

Audi RS 3 -mallien erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä 10,1” kosketusnäytöllä ja Audi connect infotainment toiminnoilla, Audi virtual cockpit plus -virtuaalimittaristo RS-näkymällä, mukautuva vakionopeudensäädin, Audi drive select -järjestelmä, Park assist pysäköintiavustin sekä peruutuskameratoiminto. Malleissa on vakiona myös Audi sound system -äänentoistojärjestelmä, Audi Phone box light ja Audi smartphone interface -älypuhelinliitäntä. Audi RS 3 -malleissa on lisäksi vakiona mm. RS-urheilupakoputkisto, urheiluetuistuimet sähkösäätöisillä ristiseläntuilla, 3-puolainen nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä plus vaihteenvalitsimilla sekä Musta Optiikka -paketti.

Lisävarusteena saatavilla on mm. RS-urheilualusta sähköisesti säädettävällä iskunvaimennuksella, punaiseksi maalatut etu- ja takajarrusatulat, keraamiset jarrut eteen, RS dynamic varustepaketti plus, sähkösäätöiset etuistuimet, panoraama-lasikatto, Head-up Display -tuulilasinäyttö ja RS Design -paketteja sekä hiilikuituinen takaspoileri.

Miten RS Torque Splitter toimii?

RS Torque Splitter eli momentinjakaja mahdollistaa takapyörien aktiivisen, täysin säädettävän voimanjaon. Toisin kuin perinteisissä tasauspyörästön ja monilevykytkinten yhdistelmissä Torque Splitterissä on kaksi elektronisesti ohjattua monilevytkytkintä, yksi molemmille vetoakseleille. Dynaamisesti ajettaessa voimaa jaetaan enemmän suuremmin kuormitetulle kaarteen ulkopuoliselle takapyörälle, jolloin aliohjautumistaipumus vähenee huomattavasti. Vasemmalle kaarrettaessa voimaa ohjataan oikeanpuoleiselle takapyörälle, oikealle kaarrettaessa vasemmalle ja suorilla tasaisesti molemmille puolille. Tuloksena on maksimaalinen vakaus ja ketteryys, etenkin nopeissa mutkissa.

Suljetuilla radoilla ajettaessa aktiivinen voimanjako mahdollistaa hallitut luistot, jolloin moottorin koko teho voidaan ohjata vain toiselle takapyörälle – maksimissaan 1 750 Nm vääntöä. Väännön täsmällinen jakauma riippuu valitusta Audi drive select -ajoprofiilista ja senhetkisestä ajotilanteesta. Jokaista monilevykytkintä ohjaa oma ohjausyksikkönsä, jolle elektroninen ajohallintajärjestelmä välittää tiedon kunkin pyörän pyörimisnopeudesta. Muut vaikuttavat tekijät ovat pituus- ja poikittaissuuntainen kiihtyvyys, ohjauskulma, kaasupolkimen asento, valittu vaihde ja kiertokulma eli auton kiertymä pystyakselinsa ympäri. Torque Splitter on liitetty ylemmän tason yksikkönä myös auton modulaariseen ajoneuvodynamiikan ohjausyksikköön.

Miksi momentinjako parantaa suorituskykyä?

Kun eteenpäin vievät voimat ovat erilaisia, auto kääntyy mutkissa paremmin ja seuraa tarkemmin ohjausliikkeitä. Tämä vähentää aliohjautumista, mahdollistaa nopeamman ja varhaisemman kiihdytyksen mutkista ja tuo käsiteltävyyteen tarkkuutta ja joustavuutta. Tämä merkitsee turvallisempaa käytöstä arkisessa liikenteessä ja nopeampia kierrosaikoja kilparadalla. Torque Splitter -momentinjako myös kompensoi yliohjautumista lisäämällä tarvittaessa voimaa kaarteen sisäpuoliselle pyörille tai tarvittaessa molemmille puolille.

Kiihtyvyys – mitä uutta moottorissa ja voimansiirrossa?

Audi RS 3:n viisisylinterinen on nyt tehokkaampi ja vääntävämpi. Aiemman 480 Nm sijaan vääntöä on nyt 500 Nm laajalla kierroslukualueella 2 250–5 600. Uusi moottorin ohjausyksikkö lisää myös nopeutta ja intensiteettiä, jolla kaikki käyttökomponentit ovat yhteydessä toisiinsa.

Kaiken tämän ansiosta RS 3:n moottorin kaasuvaste on nopeampi etenkin matalilla kierroksilla. Maksimiteho 294 kW (400 hv) on nyt käytettävissä selvästi laajemmalla kierroslukualueella (5 600–7 000) kuin aiemmassa mallissa. Tästä johtuen kompakti urheiluauto kiihtyy 100 kilometrin tuntinopeuteen 3,8 sekunnissa, 0,3 sekuntia aiempaa nopeammin. Sedanin ja Sportbackin huippunopeus on 250 km/h, optiona huippunopeus voidaan nostaa 280 kilometriin tunnissa ja RS Dynamic -varustelupaketilla ja keraamisilla jarruilla huiput nousevat vielä 10 km/h korkeammalle. RS 3 onkin luokkansa paras sekä kiihtyvyydellä että huippunopeudella mitattuna.

Viisisylinterisen moottorin voima siirtyy tien pintaan seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaiheiston kautta. Voimalinjan rakenteessa on huomioitu kasvanut vääntömomentti ja urheilullisemmat välityssuhteet. Voimalinjan ja Launch Controlin kaikkien komponenttien älykkään yhteistoiminnan ansiosta RS 3 vaihtaa äärimmäisen nopeasti, startit ovat salamannopeita ja kiihdytykset sykähdyttäviä.

Mikä merkitys on modulaarisella ajoneuvodynamiikan ohjausjärjestelmällä?

Aiemmin A3:ssa ja S3:ssa käytetyn modulaarisen ajoneuvodynamiikan ohjausjärjestelmän (modular vehicle dynamics controller, mVDC) ansiosta RS 3:n alustan järjestelmät toimivat yhteen täsmällisemmin ja nopeammin. Tätä varten keskusyksikkö kokoaa dataa kaikista lateraalidynamiikkaan liittyvistä komponenteista. Audin mVDC synkronoi momentinjakajan kahden yksikön lisäksi säätyvien iskunvaimentajien ja pyöräkohtaisen voimanhallinnan toimintaa, jotta auto olisi mahdollisimman täsmällisesti käsiteltävissä. Kaiken kaikkiaan järjestelmä parantaa ajoneuvon ketteryyttä etenkin reitin dynaamisilla osuuksilla.

Miten Audi drive select vaikuttaa suorituskykyyn?

Ajodynamiikkajärjestelmä Audi drive select tarjoaa RS 3:ssa käyttöön seitsemän erilaista ajoprofiilia: comfort, auto, dynamic ja efficiency sekä RS Individual, RS Performance ja RS Torque Rear. Valitusta ajoprofiilista riippuen tärkeimpien voimalinjan ja alustan komponenttien toiminta muuttuu mukavuuspainotteisesta erittäin dynaamiseksi ja jopa kilparadalle optimoiduksi.

Momentinjaon lisäksi Audi drive select vaikuttaa moottorin ja voimansiirron, ohjaustehostimen, iskunvaimennuksen ja turbon hukkaporttien toimintaan. Järjestelmien ominaiskäyrien muuttaminen vaikuttaa laajasti ajokokemukseen. RS individual -ajoprofiilia käytettäessä kukin järjestelmä voidaan konfiguroida erikseen ennalta määritettyjen ominaiskäyrien rajoissa. Dynamic-ajoprofiilia käytettäessä kaikkien komponenttien toiminta säätyy urheilullista ajamista varten. Kuljettaja tunnistaa asetuksen ohjausvasteesta, erityisen herkästä ajettavuudesta ja selvästi tavanomaisesta erottuvasta moottorin äänestä. Myös S tronic vaihtaa nopeammin ja kiihtyvyys on vieläkin urheilullisempaa. Äärimmäisintä ajodynamiikkaa tavoiteltaessa kuljettaja voi käyttää Dynamic-ajotilan lisäksi RS 3:n uutta RS Torque Rear -ajoprofiilia.

Kuinka momentinjako integroidaan ajodynamiikan hallintajärjestelmään?

Audi drive select -ajoprofiilivalinnoilla muutetaan momentinjaon ja siten myös auton ajo-ominaisuuksia. Valittavissa on viisi ennalta määriteltyä ominaiskäyrää: Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance, ja RS Torque Rear. Comfort/Efficiency -ajoprofiili jakaa voimaa kaikille pyörille, mutta painottaa etuvetoa. Auto-ajoprofiililla voimanjako on tasapainotettu, jolloin auto ei yli- eikä aliohjaudu. Dynamic-tila puolestaan pyrkii välittämään mahdollisimman suuren vääntömomentin taka-akselille ketteryyden ja dynamiikan maksimoimiseksi. Tämä ominaispiirre viedään äärirajoille RS Torque Rear -ajoprofiililla, joka mahdollistaa hallitut luistot muulta liikenteeltä suljetuilla radoilla ajettaessa. Tällöin voimakas takavedon painottaminen ja voiman ohjaaminen kaarteen ulkopuoliselle pyörälle johtaa selvään yliohjautumiseen.

Tämän lisäksi Audi säätää myös vaihteiston ja moottorin ominaisuuksia, erityisesti kilparadoille tarkoitettua RS Performance Mode -ajoprofiilia käytettäessä. Tällä ajoprofiililla pyritään mahdollisimman dynaamiseen, urheilulliseen ajokäytökseen yli- ja aliohjautuvuus minimoiden. Tuloksena on nopeampi kiihtyvyys mutkista ja siten paremmat kierrosajat.

RS 3:n elektroninen ajovakauden hallinta (ESC) on räätälöity toimimaan yhdessä auton momentinjaon, iskunvaimennuksen, renkaiden ja uusien RS-ajoprofiilien kanssa. Käytettävissä on ESC:n Sport-tila, joka on käytössä oletuksena, kun valittuna on RS Performance -ajoprofiili. Urheilullista ajoa erityisesti suljetuilla tieosuuksilla varten ESC voidaan kytkeä kokonaan pois pitämällä keskikonsolin valintapainiketta alhaalla yli kolme sekuntia.

Täsmällisyyttä ja vakautta – miten iskunvaimennus konfiguroidaan?

Vakiovarusteisiin kuuluu RS urheilualusta vastikään kehitetyillä uusilla iskunvaimentimilla ja erityisesti RS 3:sta varten suunnitelulla venttiilijärjestelmällä. Venttiilien ansiosta iskunvaimentimet reagoivat erityisen herkästi sekä puristus- että palautumisvaiheessa, jolloin jousitus reagoi kaikissa ajotilanteissa nopeammin ja tehokkaammin.

Lisävarusteena on saatavilla säätyvällä iskunvaimennuksella varustettu RS sport suspension plus -alusta. Se säätää erikseen jatkuvasti jokaista yksittäistä iskunvaimenninta tien pinnan, ajotilanteen ja valitun ajoprofiilin mukaan. Käytettävissä on kolme selvästi erilaista ominaiskäyrää: comfortable, balanced ja sporty. Optimaalinen vaimennusteho lasketaan millisekunnissa: rajut heitot otetaan vastaan pehmeämmällä alustalla, jäykkä iskunvaimennus taas tukee koria nopeissa mutkissa ja jarrutuksissa. Iskunvaimennuksen säätämistä varten korin pystysuuntaista kiihtyvyyttä ja siihen suhteutettua pyörien liikettä mitataan sensoreilla koko ajan. Tavalliseen RS sports -alustaan verrattuna plus-versiolla saavutetaan parantunut dynamiikka, erinomainen ajovakaus ja mukavuus.

Iskunvaimennuksen RS individual -asetuksella vaimentimien käytöstä voi säätää omien vaatimusten ja tieolosuhteiden mukaan kolmen ominaiskäyrän rajoissa. RS Performance -asetuksella käytettävissä on erityinen iskunvaimentimien mukavuusasetus, joka pyrkii minimoimaan pystysuuntaisen kiihtyvyyden ja optimoimaan tuen jouhevalle sivuttaisdynamiikalle – asetus sopii erityisen epätasaisille kilparadoille kuten Nürburgringin kuuluisalle Nordschleifelle.

Mitkä muut komponentit parantavat ajodynamiikkaa?

RS 3:n alusta on kymmenen milliä matalampi kuin Audi S3:ssa ja 25 milliä matalampi kuin A3:ssa ja auton painopiste siten lähempänä tien pintaa, iskunvaimennus ja jousitus on perusominaisuudeltaan selkeästi jäykkä. Etujousitus on toteutettu McPherson-tuennalla ja RS 3 -spesifeillä kääntölaakereilla, jäykemmillä alatukivarsilla, apurungoilla ja vakaimilla. A3:een verrattuna lähes asteen suurempi negatiivinen camber-kulma johtaa ohjauksen tarkempaan vasteeseen. Taka-akselilla neljän tukivarren rakenne apurunkoineen ja putkimaisine vakaajineen on integroitu Torque splitter -järjestelmään. Vahvistettu pyöräntuenta parantaa sivuttaisdynamiikkaa sekä ohjauksen vastetta ja sitä kautta auton ketteryyttä.

Progressiivisen RS-spesifi ohjauksen välityssuhde muuttuu ohjauskulmasta riippuen – kun ratin kääntökulma kasvaa, välityssuhde pienenee ja ohjauksen vaste muuttuu suoraviivaisemmaksi. Tehostus muuttuu myös nopeuden mukaan. Ohjauksen ominaisuuksia voi muokata kolmella ominaiskäyrällä: comfortable, balanced ja sporty. Näiden ominaisuuksien avulla voimanjako ja muut innovatiiviset komponentit auttavat siirtämään uuden Audi RS 3:n dynaamisen voiman tienpintaan kaikissa ajotilanteissa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *