Uusien pykälien mukaiset opetuspoljinasennukset pahimmillaan hengenvaarallisia
Liikenneturvallisuudesta huolestunut CityKatsastus lupaa tarkastaa opetuspolkimen toiminnan ja asennuksen veloituksetta.
-Pahimmillaan meillä vastaan tulleet tapaukset ovat olleet sellaisia, joissa opetuspoljin on asennettu autoon suoraan sanottuna aivan päin honkia. On esimerkiksi asennuksia, joissa poljinta ei ole ehkä säästösyistä esimerkiksi ruuvattu auton koriin kiinni lainkaan. Myös opetuspolkimen tuottama jarruvoima saattaa olla pahasti puutteellinen ja poljin kytketty niin, että auton jarruvalot jäävät esimerkiksi pysyvästi palamaan kun poljinta painaa, kertoo CityKatsastuksen toimitusjohtaja Mika Kukkonen.
Kukkosen huolen kohteena olevat opetuspolkimet ovat ajokorttiharjoittelussa pakollisia varusteita, jota ei kuitenkaan ole tarvinnut enää muutoskatsastaa kesän 2018 lakiuudistuksen jälkeen.
Opetuspolkimen saa asentaa myös itse, mikä ei Kukkosen mukaan ole minkäänlainen tae kunnolla tehdystä työstä.
-Osa asennuksista mitä näemme esimerkiksi vuosikatsastusten yhteydessä, on suoraan sanottuna hengenvaarallisia. Lainsäätäjä on kuitenkin näin halunnut ja sen mukaan tässä tietysti toimitaan. Traficomista kun tätä kysyy niin vastaus kuuluu, että poliisi valvoo tienvarsitarkastuksissa. Ihan maalaisjärjellä voi tietysti miettiä, mikä se todellisuus sitten tien päällä on kun jopa meille tänne Helsingin Kehä ykkösen vieressä sijaitsevalle asemalle tuodaan opetusautoja joilla ei missään tapauksessa pitäisi lähteä ajoharjoitteluun edes maaseudun pikkuteillä.
Lääkkeeksi opetuspoljinongelmaan CityKatsastuksen Kukkonen esittää yhteiskuntavastuuta.
-Minä itse olen huolestunut tästä asiasta niin paljon, että CityKatsastuksen kaikki asemat tarkastavat nykyään opetuspolkimen toiminnan ja asennuksen veloituksetta. Se on vähintä mitä voimme tehdä, kun uusi kuljettaja aloittaa ajoharjoittelun. Haluan, ettei näistä opetukseen käytettävistä autoista muodostu entistä suurempaa riskiä liikenteeseen. Ja eiköhän sillä ”pelkääjän paikalla” istuvallakin ole sitten turvallisempi olo, kun tietää että auto pysähtyy tarvittaessa täydellä jarruvoimalla, Kukkonen sanoo.
CityKatsastuksen asemilla havaittuja vaarallisia vikoja opetuspolkimissa:
-Opetuspoljin ei ole mitenkään kiinni korissa (kolaritilanteessa todella vaarallinen)
-Jarruvaikutus opetuspolkimesta on riittämätön (asennus virheellinen)
-Jarruvalot palavat joko koko ajan tai jäävät palamaan opetuspoljinta käytettäessä
-Opetuspolkimen vaijeri rispaantunut
-Käyttö vaikeaa vääränlaisen sijoituksen vuoksi
FAKTA:
Opetusauton poljinvaatimukset muuttuivat loppukesästä
Autokoulu ja opetuslupaopetus muuttui 1.7.2018 yksivaiheiseksi. Käytännössä esimerkiksi opetusmäärät pienenivät ja harjoitteluvaihe sekä syventävä vaihe poistuivat. Niiden tilalle tuli riskikoulutus, joka on suoritettava ennen ajokoetta. Samalla poistuivat opetuslupaopettajan teoriakoe sekä opetusauton muutoskatsastusvelvollisuus.
Itse opetuspoljin on kuitenkin yhä pakollinen varuste kuljettajaopetusta annettaessa kaikissa B-, C1- ja C-luokan ajoneuvoissa sekä kevyessä nelipyörässä ja traktorissa, joissa istuinpaikat ovat vierekkäin. Lisäksi opetuspoljin on oltava moottoripyörässä sekä sellaisessa kevyessä nelipyörässä ja traktorissa, jossa istuinpaikat ovat peräkkäin, jos opettaja tai ajoharjoittelua ohjaava on mukana ajoneuvossa. Linja-autossa opetuspoljin on oltava, jos oppilaalla ei ole C-luokan ajo-oikeutta.
Opetuspolkimen voi asentaa halutessaan itse. Lain mukaan asianmukaisesti asennettu ja toimiva opetuspoljin on ajokokeeseen pääsyn edellytys. Polkimen toimivuus voidaan testata myös poliisin tienvarsitarkastuksissa. Lisäpoljin ei saa häiritä ajoneuvon oman jarrupolkimen toimintaa millään tavalla.
Vastaa