Kaasujalka

Autoliike ostajana – ei käy kateeksi

Julkaissut:

|

13.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autoliike ostajana – ei käy kateeksi

Kuvituskuva. Kuvan autot eivät liity juttuun

 

Käytetyn auton ostajat työllistävät kuluttajariitalautakuntaa, mutta yhä useampi yksityinen ihminen vastaavasti huijaa kauppiasta autoa vaihtaessaan. Mutta ei autokauppiaankaan tarvitse niellä mitä tahansa.

Nettikeskusteluissa näkee aika usein uhoilua, että ”pommit menee liikkeeseen vaihdossa”. Aiheesta lukiessa käy mielessä, että autoliikkeen kusettaminen on yksityiselle autonvaihtajalle vähän niin kuin ylpeilynaihe.

Netistä googlaamalla näitä tapauksia löytyy jonkun verran. Yhdessä tapauksessa asiakas tarjosi liikkeeseen autoa, jossa oli vaihteistovika ja vaihdossa uuteen siitä hyvitettiin 12 000 euroa. Tunnin kuluttua uuden auton luovutuksesta liikkeestä soitettiin, että vaihdossa tulleessa autossa oli vaihteistovika.

Kuukauden päästä tuli 3000 euron lasku, jossa autoa vaihtaneen asiakkaan osuudeksi korjauslaskussa oli määritelty kolmannes. Asiakas sen sitten maksoi ja katsoi, että hänen vastuunsa oli siinä. Hänen mukaansa vaihteistovika oli ollut olemassa jo auton hyvityshintaa määriteltäessä, mutta sitä ei voinut havaita lyhyen koeajolenkin puitteissa.

Asiakas ehti ajaa vanhalla autollaan 5000 kilometriä ennen vaihtoa. Liikkeenkin tiedossa oli kyseisen automallin vaihteiston lyhytikäisyys. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei asiakas ollut enempää kuin maksamansa summan verran vastuussa. Liikkeellä on kuitenkin velvollisuus tarkistaa ostamansa tavara.

Petoksesta käräjille

Tällaiset ovat kinkkisiä tapauksia. Raastuvassa asiakas voi vedota siihen, ettei ole autojen asiantuntija, eikä sitä oikein voi olettaakaan. Mutta noita huijauksia tehdään ihan tieten tahtoenkin. Ostotilanteen jälkeen on voinut käydä ilmi, että asiakkaalla on ollut tiedossa vika ja että hän on käynyt edellisenä päivänä kuittauttamassa merkkivalot pois.

Jos vika on ollut tiedossa, niin se voi täyttää petoksen tunnusmerkit, ja silloin viallisen auton liikkeeseen myynyt kuluttajakin voi olla heikoilla oikeudessa.

Kysymys onkin siitä, täyttääkö teko nuo petoksen tunnusmerkit.  Itselläni oli aikoinaan Mersu, jonka mittaritaulu aika ajoin meni pimeäksi. Kerroin siitä rehellisesti autoliikkeelle, kun vaihdoin Mersua Avensikseen. Liike pyysi korjaamaan vian ennen kaupantekoa. Hoidin homman ja maksoin Mersuja huoltavalla korjaamolle muistaakseni 300 euroa.

Ei mennyt kuin kuukausi, kun Mersun seuraava omistaja soitti ja kyseli, oliko minulla ollut ongelmia mittaritaulun kanssa. Kerroin rehellisesti, että oli ollut, mutta että olin korjannut kyseisen vian.

Olin rehellinen. Olin tosin eräällä pienemmällä korjaamolla jo kerran aiemmin saman vian korjauttanut, mutta ongelma oli tullut uudestaan.

Koska korjautin vian viimeisellä kerralla Mersut tuntevassa korjaamossa, minulla oli syy olettaa, että siellä tiedettiin, mitä tehtiin. Pienen piston tunsin sydänalassa, kun en mittaritaulun koko ongelmahistoriaa kertonut, mutta omasta mielestäni en syyllistynyt huijaukseen. Eikä käytetty auto tietenkään koskaan ole sama asia kuin uusi.

Harva autoliike vie asiakkaita oikeuteen, koska se ei tee hyvää firman imagolle.  Tämän takia autokauppaa tehdään reilulla katteella, että näiden yksityistenkin huijareiden aiheuttamat vahingot saadaan maksettua.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *