”Pakolliset talvirengaskuukaudet säilytettävä!”
Autonrengasliiton puheenjohtajan Jarmo Nuoran mielestä esitys uudeksi tieliikennelaiksi sysää talvirenkaiden osalta liikaa vastuuta autoilijalle: siksi joulu-, tammi- ja helmikuu tulisi jatkossakin pitää pakollisina talvirengaskuukausina.
Rengasala on muuttuvan tieliikennelain myötä ison murroksen edessä tämän vuoden aikana, jos esitys menee sellaisenaan läpi. Esityksessä poistettaisiin nykyiset pakolliset talvirengaskuukaudet joulu-, tammi- ja helmikuu. Jatkossa talvirengaspakko määräytyisi aina talvisten olosuhteisen mukaan.
–Silloin kuluttajalle itselleen jäisi liikaa vastuuta. nythän on sellainen virheellinen käsitys, että talvirengaspakko on poistumassa: sitä se ei ole, vaan itse asiassa laajenee. Jos takatalvi iskee toukokuussa ja alla on jo kesärenkaat, ratsiassa autoilija joutuu siitä vastuuseen itse.
Monen sään Suomi
Lakiesityksessä ei myöskään ole otettu huomioon sitä, että sääolot Suomessa vaihtelevat usein rajusti alueittain.
–Tähän asti on ollut pakko pitää talvirenkaita alla joulukuusta helmikuun loppuun niin etelässä kuin pohjoisessakin. Nyt on iso riski, että autoilija joulukuussa lähtee vääränlaisilla renkailla ajamaan etelän sulilta teiltä pohjoisen lumeen ja jäähän. Jo Hyvinkään korkeudella sää voi saman vuorokauden aikana olla ihan toinen kuin Helsingissä. Iso ongelma lakiesityksessä on se, millä perusteella ja kuka määrittelee ne talviset olosuhteet, Nuora sanoo.
Autonrengasliitto ajaisi mieluusti myös renkaisiin läpi kunnollisen talvipitomerkinnän. Nyt markkinoilla on niin pohjoismaisia nastattomia renkaita kuin Keski-Eurooppaankin tarkoitettuja nastattomia renkaita. Vielä erikseen on neljän vuodenajan renkaita, joita voidaan käyttää maissa, joissa on vain satunnaisesti liukasta. Nykyinen M+S-merkintä tulee englanninkielisistä sanoista ”mud and snow”, eli muta ja lumi.
–M+S-merkinnän voi valmistaja itse laittaa renkaaseen, eikä se kerro yhtään mitään: käytännössä se voidaan lyödä mihin renkaaseen tahansa. Toiveissa olisi saada selkeä talvipitomerkintä, joka kertoo renkaan sopivan erityisesti pohjoismaisiin olosuhteisiin, erityisen tarpeellinen se olisi raskaaseen kalustoon, Nuora sanoo.
Jarmo Nuoran oma rengasliike Rengasnuora Jyväskylässä on perustettu syvimmän laman aikaan vuonna 1992. Nuora perusti sen isänsä kanssa ja mukana oli silloin velikin.
–Jo perustaessa päätimme, että mottonamme on hyvän palvelun rengasliike, joka tuottaa palvelua asiakkaan omiin tarpeisiin. Sen asian eteen olemme tehneet työtä 25 vuotta. Itsenäisten rengaskauppiaiden omistama RengasCenter -ketju mahdollistaa laajan merkki- ja tuotevalikoiman, jollon tarjonta pystytään muokkaamaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.Asiantuntijuus korostuu
25 vuoden aikana Nuora on nähnyt rengasalan rajun muutoksen.
– Se muutos tapahtui vahvasti heti laman jälkeen. Koko valikoiman laajuus räjähti käsiin ja varastointitarpeet kasvoivat suunnattomasti. Kun aiemmin olimme pelanneet henkilö- ja pakettiautopuolella kymmenellä eri rengaskoolla, niin nyt pidämme jatkuvasti varastossa toistasataa hyvin yleistä eri rengaskokoa.
Vaihtoehtojen lisääntyessä myös asennustyön vaativuus ja rengasmyyjän rooli asiantuntijana ovat kasvaneet merkittävästi.
–Varsinkin uudemmissa, 2010-luvulla markkinoille tulleissa autoissa pitää olla erittäin tarkkana, mitä sinne alle laitetaan ja minkälaisin edellytyksin rengaskokoa voidaan muuttaa. Meidän pitää huolehtia siitä, että renkaat saavat auton toimimaan kuten autonvalmistaja haluaa. Uusissa autoissa rengasvalinnoille haasteita asettavat niin ajonvakausjärjestelmät kuin turvallisuutta lisäävät rengaspainetunnistimetkin. Koska asiakkaat eivät näistä edellytyksistä ole aina selvillä, hänen pitää voida luottaa rengasliikkeen asiantuntemukseen.
Asiantuntijuuden päivittämistä ja työntekijöiden kouluttamista helpottaa kuuluminen isompaan ja yksityisten kauppiaiden itse omistamaan ketjuun.
– Rengasnuoran kivijalkana on asiakkaan rengaspulmien ratkaiseminen täyden palvelun kokonaisuuksina.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa