Kaasutankkausasema avautui IKEA-tavaratalon yhteyteen Espoossa
Gasum avasi vuoden 2018 ensimmäisen uuden kaasutankkausaseman Espoon Lommilaan IKEA-tavaratalon yhteyteen. Uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua.
Samalla IKEA-tavaratalojen yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemia, mikä mahdollistaa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena IKEA Suomen oman toiminnan, kuljetuskumppaneiden sekä kuluttajien osalta.
Lähivuosien aikana yhtiön suunnitelmissa on avata kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa Suomeen, joista seitsemän on jo avattu. Parhaillaan uusia kaasutankkausasemia suunnitellaan muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle ja Kuopioon.
Gasumin ja IKEA Suomen yhteistyön myötä kaikkien Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä aletaan tuottaa biokaasua. Lisäksi yhteistyön tavoitteena on lisätä ympäristöystävällisen liikennekaasun jakelua niin kuluttajien kuin yritysten tarpeisiin Suomen IKEA-tavaratalojen yhteydessä. Espoon Lommilaan avattu kaasutankkausasema on maailman ensimmäinen IKEA-tavaratalon yhteyteen avattu kaasutankkausasema. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasema.
”Ensisijaisesti haluamme vähentää ruokahävikkiä IKEA-ravintoloissa, mutta nyt vähäinenkin ruokajäte menee hyötykäyttöön. Gasumin kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa meille jälleen yhden tavan luoda parempaa arkea Suomessa”, sanoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.
Biokaasun kysyntä liikenteen polttoaineena kasvaa vauhdilla. Viime vuonna Suomeen rekisteröityjen kaasuautojen määrä oli noin kolme kertaa edellisvuotta suurempi. Ennen vuotta 2017 kaasuautoja oli käytössä vajaa 2 000 kappaletta, kun nyt autoja on jo noin 3 500. Kaasuajoneuvojen määrä kasvaa kaikissa ajoneuvoluokissa. Liikennekäytössä biokaasu vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Suomessa tuotettu biokaasu on siis helppo ja edullinen tapa vähentää liikenteen hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.
”Biokaasun odotetaan olevan tärkeä osa tulevaisuuden liikenteen energiaratkaisuja. Valtio on edistänyt biokaasun liikennekäyttöä merkittävästi muun muassa energiakärkihanketuella. Kaasun tuotantoa lisäämällä ja tankkausasemaverkostoa laajentamalla voidaan kaasuautoilun edellytyksiä parantaa”, sanoo Suomen maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.
Puhtaampia ratkaisuja yritysten käyttöön
IKEA-ravintoloiden ruokahävikin hyödyntäminen raaka-aineena biokaasun tuotannossa ja tavaratalojen yhteyteen nousevat kaasutankkausasemat ovat esimerkki siitä, miten kiertotalous tulee osaksi kuluttajien elämää ja avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia puhtaampaan toimintaan. Uudet kaasutankkausasemat mahdollistavat ympäristöystävällisen biokaasun käytön tulevaisuudessa IKEA Suomen toiminnassa sekä IKEA-bussien, kuljetuskumppanien ja henkilöstön omassa liikennöinnissä.
”On mahtavaa, että ensimmäinen IKEA-tavaratalojen kaasutankkausasemista on nyt avautunut suomalaisille autoilijoille. Heillä on nyt entistä useampia mahdollisuuksia tankata kotimaista biokaasua ja puhdasta kaasua. Samalla IKEA saa hyödynnettyä ravintoloidensa ruokahävikin energiantuotannossa ja pääsee kasvattamaan liikennekaasun käyttöä logistiikassaan”, kertoo Gasumin biokaasuliiketoimintayksikön johtaja Jukka Metsälä.
Biojätteiden hyödyntäminen biokaasun tuotannossa sekä biokaasun ja kaasun käyttäminen liikenteen polttoaineena tarjoaa yrityksille oivan mahdollisuuden toteuttaa kiertotaloutta ja alentaa päästöjä toiminnassaan. Maakaasu on fossiilisista polttoaineista ympäristöystävällisin, sillä kaasun palaessa hiukkaspäästöt ovat hyvin pienet. Biokaasu on jätteistä ja sivuvirroista valmistettua uusiutuvaa energiaa, lisäksi sen tuotannossa syntyy orgaanisia ravinnetuotteita maatalouden ja teollisuuden tarpeisiin.
Kaasu on yrityksille käytännöllinen tapa vähentää liikennepäästöjä ja kaasuajoneuvomallisto laajenee jatkuvasti. Volvo, Iveco ja Scania esittelivät uudet kaasukäyttöiset rekkaveturimallit hiljattain ja myös uudet kaasubussimallit on otettu mielenkiinnolla vastaan. Lisäksi useat yritykset ovat lisänneet kaasuajonevojen määrää jakeluliikenteessä ja jäteautoissa. Suomen myydyimmät henkilöautomallit ovat jo saatavilla kaasuversioina, mikä lisää kuluttajien kiinnostusta kaasuvaihtoehtoon.
Tällä hetkellä Suomessa on lähes 40 kaasutankkausasemaa, joista Gasumin on 26.
Vastaa