Penkkariauton kuljettajaksi ei kelpaa kuka tahansa!
Ennen kuin kuorma-auton lavalle kiipeää yksikään abiturientti, auto ja sen kuski käyvät läpi tiukan turvallisuustarkastuksen
Helsinkiläinen Jorma Broström on suoritanut penkkariajoja Helsingin KTK:lla jo kolmekymmentä vuotta. Hän kokee tapahtuman piristävän kuljettajan arkea vuodesta toiseen.
Helsingin KTK lähetti aamulla matkaan kolmisenkymmentä penkkariajoneuvon kuljettajaa, mutta huviajelu saa vielä odottaa. Sitä ennen on ehdittävä tehdä monenlaisia turvallisuustoimia. “Penkkarikuskit käyvät aamulla katsastuttamassa autonsa ja samalla heidät puhallutetaan. Turvallisuusasiat ovat hyvin tärkeitä, sillä kuorma-auton lava on täynnä ihmisiä, joita kuljetetaan keskellä kaupunkia”, toteaa Helsingin KTK:n kuljetuspäällikkö Harri Erkkilä.
Penkkariauton kuljettaja Jorma Broströmistä penkkaripäivä tuo mukavaa vaihtelua arkeen: “Olen ajanut Helsingin KTK:lla kuljetuksia jo vuodesta 1974. Penkkariajot tulivat kuvioihin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Joka vuosi piristää nähdä hauskoihin asuihin pukeutuneita abiturientteja, jotka ovat penkkaripäivästä aina yhtä innoissaan.”
Helsingissä poliisi järjestää katsastuksen tänä vuonna Kyläsaaressa, jossa tarkistetaan muun muassa se, että autojen lavojen laidat ovat tarpeeksi tukevia ja tarpeeksi korkeita. “Auto tarkastetaan kunnolla. Sen lisäksi, että autolavan tulee olla korkea ja tukeva, sen pitää olla myös putsattu niin, että se ei aiheuta liukastumisvaaraa. Myös pakoputket tarkastetaan, jotta pakokaasut eivät ohjautuisi kuljetettavien hengitettäväksi”, Broström kertoo.
Kyläsaaressa tehdään kuskeille myös puhallutukset. Samalla tarkastetaan, että autojen paperit ovat kunnossa. “Tarkastuksien kanssa ollaan jämptejä, eikä mitään riskejä oteta. Muistan erään kerran, kun jonkun kuljettajan auton paperit eivät olleet kunnossa. Auto jäi tarkastuspaikalle, eikä sitä nähty juhlakulkueessa. Abiturienttien vanhemmat voivat kyllä olla huoletta, sillä penkkariajojen turvallisuus on kunnossa”, Broström toteaa.
Ajetaan penkkaripäivänä säässä kuin säässä
Helmikuussa vietettävän penkkaripäivän sää vaihtelee vuodesta toiseen. “Joskus ajetaan 25 asteen pakkasessa ja joskus taas sataa vettä. Penkkariajoja onkin tullut vietettyä kaikenlaisessa säässä, mutta koskaan ei ole tapahtumaa jouduttu sään vuoksi perumaan”, Broström naurahtaa.
Tapaturmat ovat harvinaisia
Huolimatta siitä, että keli saattaa olla minkälainen tahansa ja auton lava on täynnä juhlivia nuoria, Broström kertoo kuljetuksien sujuneen ilman vakavia onnettomuuksia ainakin Helsingissä: “Penkkariajot ovat sujuneet kaiken kaikkiaan hyvin. Ainut tapaturma, jonka muistan, sattui viime vuonna. Takanani ajaneesta autosta jollain tytöllä meni olkapää sijoiltaan. Se oli ihan puhdas onnettomuus, auton kuljettajalla ei ollut osuutta asiaan. Onneksi mitään tästä vakavampaa ei ole sattunut. Joskus käy niin, että abiturientit riehuvat vähän liikaa ja ovat esimerkiksi kiivenneet kuorma-auton laidalle tai peräti katolle asti. Tällöin poliisi on reagoinut välittömästi ja poistanut vaaratilanteita aiheuttaneet nuoret.”
Broströmin mielestä penkkariajot ovat rauhoittuneet vuosien myötä ja rankempaan juhlimiseen enää harvemmin törmää: “Ennen oli paljon ihan humalassakin olevia abiturientteja, mutta monissa kouluissa on nykyään hyvin tiukat säännöt ja alkoholi on kokonaan kielletty juhlivilta abiturienteilta.”
Vastaa