Kaasujalka

Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX täyssähköisen SUV-coupén ennakkomyynti alkoi

Julkaissut:

|

23.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX täyssähköisen SUV-coupén ennakkomyynti alkoi

Volkswagen ID.5 hinta alkaen 49 370,00 euroa ja Volkswagen ID.5 GTX -nelivetoversion hinta alkaen 59 090,00 (hinnat autoverottomia)

Volkswagen ID.3 ja ID.4 -mallien yhteenlaskettu markkinaosuus täyssähköautorekisteröinneistä tammi-lokakuussa oli 25%. Nyt Volkswagen tuo markkinoille jälleen uuden täyssähköautomallin – SUV-coupé Volkswagen ID.5. ja sen nelivetoversion Volkswagen ID.5 GTX:n. Näiden uusien täyssähköautomallien Suomen valikoimasta löytyy yksi akkukoko, kolme eri tehoversiota ja viisi varustelutasoa. Volkswagen ID.5 -mallin hinnat alkavat 49 370,00 eurosta (Volkswagen ID.5 Pro 128 kW (174 hv), akku 77 kWh). Volkswagen ID.5 GTX:n -nelivetomallin hinnat alkavat puolestaan 59 090,00 eurosta (Volkswagen ID.5 GTX Business 220 kW (299 hv), akku 77 kWh).

Volkswagenin täyssähköautojen jo totuttuun varustelufilosofiaan kuuluu erittäin kattava vakiovarustelu. Volkswagen ID.5 -mallien vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lämpöpumppu, lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, Discover Pro navigointilaite 12” kosketusnäytöllä, langaton App Connect -älypuhelinliitäntä, kaistanpitoavustin Lane Assist, täysautomaattinen 2-alueinen ilmastointilaite Climatronic, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintitutkat edessä ja takana, 19” kevytmetallivanteet, musta ulkokatto sekä 4 kpl:tta USB C -pistoketta. Lisäksi mukana tulee latauslaite suko-pistokkeella (Mode 2) ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 (Type 2) -kaapeli.

Business-varustelutaso tuo mukanaan lisäksi mm. seuraavat varusteet: peruutuskamera, avaimeton lukitus Keyless Access, ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View, Travel Assist -järjestelmä parviäly-toiminnolla ja kaistanvaihtoavustin Side Assist sekä sähkötoiminen takaluukku Easy Open & Easy Close -toiminnolla. Business Max -varustelutasosta löytyvät edellisten lisäksi mm. IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot ja led-takavalot dynaamisella vilkulla, Ambiente-valaistus ohjaamossa (30 eri väriä) ja sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä muistitoiminnoin (ArtVelours-verhoilu).

Lisäksi Volkswagen ID.5 -malleihin on lisävarusteena saatavilla mm. progressiivinen ohjaus ja urheilullinen alusta tai mukautuva alustansäätö DCC, tuulilasinäyttö AR-HUD ja vetokoukku sekä sisätilojen verhoilupaketteja ja metalli-, helmiäis- ja erikoismetallivärejä.

Volkswagen ID.5 -mallit valmistetaan Zwickaun tehtaalla ja ne tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun ja toimitetaan asiakkaalle täysin CO2-neutraalina. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.

Volkswagen ID.5. on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV-coupé-malli, joka on rakennettu MEB-alustarakenteelle. Volkswagen ID.5 -mallit on aina varustettu energiasisällöltään 77 kWh:n akulla (netto). Akku on valmistettu 12 moduulista, jossa kussakin on 24 pussikennoa.

Volkswagen ID.5 -mallien Pro-sähkömoottori tuottaa tehoa 128 kW (174 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 10,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.5 Pron toimintamatka voi olla jopa 513kilometriä (WLTP).

Pro Performance -sähkömoottori tuottaa puolestaan tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 8,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.5 Pron toimintamatka voi olla myös jopa 513 kilometriä (WLTP).

ID.5 GTX -nelivetoversion sähkömoottorien yhteisteho on 220 kW (299 hv). Edessä olevan sähkömoottorin teho on 109 hv ja maksimivääntö on 162 Nm ja taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin lukemat ovat puolestaan 204 hv ja 310 Nm. ID.5 GTX kiihtyy 0–100 km/h 6,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. ID.5 GTX:n toimintamatka voi olla jopa 485 kilometriä (WLTP).

ID.5-malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä ID.5-malleja voi ladata pikalatausasemilla jopa 135 kW:n teholla, jolloin toimintamatkaa tulee lisää 390 kilometriä (ID.5 GTX, 320 km) vain 30 minuutissa. Uutena toimintona tietyille markkinoille tulee kaksisuuntainen lataus (bi-directional charging). Kun kodin energianhallintajärjestelmä ja yhteensopiva latauslaite on käytössä, ID.5:n akkua voidaan käyttää syöttämään energiaa talon tarpeisiin. Volkswagen turvaa myös akun pitkäikäisyyden ja tarjoaa akulle takuun (vähintään 70 % akun alkuperäisestä kapasiteetista) joko 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.

Volkswagen ID.5 tekee vaikutuksen modernin ja itsevarman ulkonäkönsä vuoksi. Muotokieli on selkeää ja eleganttia mutta samalla voimakasta. Volkswagen ID.5 yhdistää SUV-coupén ominaisuudet edistykselliseen aerodynamiikkaan, ilmanvastuskertoimen ollessa vain 0,26 (ID.5 GTX 0,27).

Luvuilla ilmaistuna ID.5 (ID.5 GTX) on 4 599 (4582) mm pitkä, 1 852 (1852) mm leveä, 1 613 (1619) mm korkea ja akseliväli molemmissa malliversioissa on 2 766 mm. Volkswagen ID.5:n vetomassa on takavetoisten mallien yhteydessä 1 000 kg (jarrullinen) ja nelivetoversiossa puolestaan 1 200 kg. Tavaratilan koko on 549 litraa, takaistuimet taitettuna jopa 1 561 litraa.

Volkswagen ID:5:n innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät ja langattomasti tapahtuvat päivitykset tarjoavat kuljettajille maksimaalista mukavuutta ja parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Travel Assist -järjestelmä hyödyntää parviälyn kautta saatavaa paikkatietoa, jonka ansiosta järjestelmä pystyy helpottamaan ajamista myös tilanteissa, joissa tiemerkinnät ovat huonoja. Muistitoiminnolla varustetulle Park Assist Plus -järjestelmälle kuljettaja pystyy opettamaan automatisoidun pysäköintirutiinin. Uusin 3.0-ohjelmistosukupolvi mahdollistaa langattomat päivitykset ja lisätoimintojen ostamisen verkon kautta.

Uudet Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille keväällä 2022.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Tuontiautot uudistavat autokantaa ja vähentävät päästöjä
Volkswagenille uudet akkulaboratoriot
Volkswagen T-Roc uudistui

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *