Kaasujalka

Range Rover Evoque P300e – Tyylitietoisen pistokemaasturi

Julkaissut:

|

16.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Range Rover Evoque P300e – Tyylitietoisen pistokemaasturi

Range Rover Evoque P300e -pistokehybridiä mainostetaan hiljaisena, mutta ei huomaamattomana. Hiljainen kyyti jatkuu bensalla ajaessakin, mikä ei kolmisylinteriselle bensaturbolle ole itsestäänselvyys.

Range Rover Evoque -pistokehybridi on ensimmäinen koeajamani auto, jonka bensaturbon käynnistä en olisi kolmisylinterisyyttä edes tunnistanut, jos en olisi asiaa etukäteen tiennyt. En tiedä mistä se johtuu, mutta jotenkin korvani on herkkä kolmipyttyisen pörinälle. Vaikka pikkuturbotkin tänä päivänä pintakaasulla ja matalilla kierroksilla kulkevat nätisti, niin kiihdyttäessä tuo pörinä lyö kuuluvasti läpi.

Ladattava hybridi Range Rover Evoque P300e tarjoaa ylivoimaisen yhdistelmän sähköistä liikkumista ja nelivetoista suorituskykyä. Sillä voi ajaa jopa 55 kilometriä pelkällä sähköllä, ladata akun 80 % täyteen vain 30 minuuutissa (DC) ja nauttia Range Roverin brittiläisestä maasturieleganssista niin sileillä valtateillä kuin röpelöisemmillä sivuteilläkin. Sähkö- ja bensamoottoreiden 309 hevosvoiman yhteisteho tekee etenemisestä pakotonta pitkässä matka-ajossa. Evoquella voi ajaa joko rinnakkaishybridi- tai täyssähkötilaa (EV) käyttäen. Ajotilan voi valita joko itse tai automaattisesti.

Koska koeajoviikko osui hyville alkukesän säille, myös melko lailla luvatun 55 kilometrin matkan myös pääsin sähköllä.

Parasta on äänettömyys, kuten lataushybrideissä ja varsinkin täyssähköautoissa yleensäkin. Ajettavuudeltaan Evoque on herkkä ja tunnokas. Itse en mennyt rymistelemään maastoon, mutta Evoque tunnetaan etevänä etenijänä sielläkin. Sileillä asfalttiteillä Evoque muuttuu tunnelmaltaan elegantiksi. Viimeksi olen ajanut Range Rover Evoqueta nelisylinterisenä itselataavana hybridinä. Tällä kerralla oli tosiaan aika yllättävää, että yhden pytyn pudottaminen pois ei tuntunut missään.

8-lovinen automaatti teki hienosti yhteistyötä moottorin kanssa.  Vaihteita voi käyttää myös manuaalisesti ohjauspyörän ”läpysköillä”.

Muhkea vääntö

Sisustus on hillityn elegantti ja höystetty omaperäisillä hienouksilla. Esimerkiksi taustapeili antaa mahdollisuuden nähdä taaksepäin kameralla, mutta sen voi asentaa myös tavalliseksi peiliksi.

Neliveto on toteutettu asentamalla sähkömoottori taka-akselille, siksi täyssähkötilassa auto ei myöskään ole nelivetoinen, vaan takavetoinen. Sähkömoottorin teho on 80 kilowattia eli 109 hevosvoimaa ja sähkötilassakin huippunopeus on jopa 135 kilometriä tunnissa.

1.5-litraisessa bensamoottorissa tehoa on 200 hevosvoimaa.  Bensa- ja sähkömoottoreiden yhteisvääntö on muhkeat 540 newtonmetriä. Jalkoihinkaan Evoque  -pistokehybridillä ei jää, se kiihtyy nollasta sataseen 6.4 sekunnissa ja huippunopeus on  213 km/h.

Ja vääntöhän se tällaisessa autossa ratkaisee. Sitä on muhkeat 540 Nm.

EV-sähkötilassakin huippunopeus on jopa 135 km/h. Sähkömoottori ottaa hidastuksissa syntyvää energiaa akustoon. Bensiinimoottorin yhteyteen integroitu 11 kW:n käynnistinmoottorilaturi tuottaa nopeasti sähkötehoa, vaikka ajoakku olisi tyhjäkin.

Ladattavat hybridit eivät tingi Land Rover Evoquen kyvykkyydestä ja käytännöllisyydestä. Esimerkiksi kahluusyvyys ja sisätilat ovat vastaavat kuin perinteisissä polttomoottoriversioissa.

Brittilehti WhatCar listasi viime keväänä automallien hintamuutoksen ensimmäisten kolmen vuoden aikana. Range Rover Evoque nousi sijalle 7. No onhan auto toki brittien oma merkki, mutta en minä asiaa koeajokokemuksen perusteella edes ihmettele. Onhan hintakin saatu laatuun ja hohdokkaaseen brändiin suhteutettuna kohtuulliseksi, kun autovero määräytyy Co2-päästöjen mukaan. Range Rover Evoque P300e Plug-in Hybrid hinnat alkavat 61 694 eurosta, siitä autoveroa on vain reilut 2000 euroa. Alhainen autovero selittyy sillä, että virallinen Co2-lukema on44 g/km.  Ei-ladattavan  Range Rover Evoque D165 MHEV AWD Auto S:n 61 401 euron hinnasta autoveroa on 14 051 euroa, kun virallinen Co2-lukema on 171 g/km.

Ei öykkäröi

Sinänsä tämä autoverokikkailu näiden pistokehybridien kohdalla on vähän huvittavaa, kun tietäähän sen, että kun tällaisella Evoque -pistokehybridilläkin nautiskellaan pitkistä ajomatkoista Suomen suvessa, vain todellinen egomies menee lataamaan siihen sähkö säännöllisesti. Tiheästi rakennetuissa kaupungeissa latauspisteellisiä kauppakeskuksia kuitenkin riittää ja niissä Evoquen lataaminen on helppoa ja nopeaa. Käyttämällä 32 kW:n DC-pikalaturia sähköakun lataa nollasta 80 prosenttiin vain puolessa tunnissa. 7 kW:n AC-laturilla lataaminen nollasta 80 prosenttiin vie 1 tuntia 24 minuuttia. Täysi lataus kotitalouspistokkeesta kestää 6 tuntia 42 minuuttia.

Evoque tuntuu yleensä erittäin hienostuneelta, erityisesti sähkökäyttöisessä tilassa. Vähän vain mietityttää, kenelle tällainen kuitenkin parituhatta kiloa painava yli 60 000 euron ladattava maasturi on juuri oikea auto. Taloudelliseksi se tulee, jos ajelee lyhyiden etäisyyksien taajamissa ja on mahdollisuus ladata koko ajan. Eri asia, onko maasturi sellaiseen ajoon kaikkein järkevin valinta.

Jos taas ajelet pitkiä maantiesuoria pääasiassa bensalla, ei meno ole kovin taloudellista, eivätkä päästötkään vastaa virallisesti annettuja lukemia.

Luultavasti Evoque-pistokehybridin ostaa tyylitietoinen, mutta myös rahoistaan tarkkaa rivitalo- tai omakotitaloasukas. Hän ajaa Evoquellaan pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja haluaa viestittää naapurustolleen varallisuuttaan elegantisti ja ilman öykkäröintiä.

Tekniset tiedot

Range Rover Evoque P300e Plug-In Hybrid AWD Auto R-DYNAMIC S
Polttomoottori: R3, 1497 cm3. 200 hv
Sähkömoottori: 109 hv
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Polttoaine: lataussähkö + bensa
Bensa- ja sähkömoottorien yhteisteho: 309 hv
Ajoakku 15 kWh (litium-ioni)
Co2-päästöt: 44 g/km (ilmoitettu)
EU-kulutus yhdistetty WLTP: 2.0L / 100km (ilmoitettu)
Vääntö: 540Nm
Toimintamatka sähköllä WLTP: 55 km
Lataus: nopea ja helppo, 0–80% vain 30 minuutissa käyttämällä 32 kW:n DC-pikalaturia tai vain 1 tunti 24 minuuttia 7 kW:n AC-laturia
Suorituskyky: kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 6.4 s
Huippunopeus 213 km/h
Mitat: pituus 4371 mm, leveys 1996 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm
Tavaratila 591 – 1383 l
Maavara 212 mm
Koeajoauton autoveron sisältä kokonaishinta lisävarusteineen 78 838,38 €
Evoque-pistokehybridien hinnat alk. 61 694 €

Plussat
Hienostunut brändi, josta moni on valmis maksamaan
Mukava matka-ajossa, mutta myös pätevät maasto-ominaisuudet

Miinukset
Lataushybridille tyypillisesti taloudellinen ajo vaatii jatkuvaa lataamista
Hinta, edullisemminkin saa paljon hienoja lataushybridi-maastureita

 

JÄLKIMAKU

Range Roverilla on hienostunut luonne ja sillä ajavat aristokraatit. Evoque-pistokehybiridi jatkaa tätä perinnettä. Se ei kuitenkaan ole perinteisesti mikään lottovoittajan auto, vaikka moni äkkirikastunutkin sellaisen ehkä ostaa. Itse olen perusmies, jolle saattaisi riittää vaikkapa jopa 15 000 euroa halvempi, mutta monilta lukuarvoiltaan vastaava 300-hevosvoimainen ja nelivetoinen Peugeot 3008 -pistokehybridi.>

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *