Kaasujalka

Audi Q4 e-tron alle 49000 eurolla

Julkaissut:

|

16.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi Q4 e-tron alle 49000 eurolla

Audi Q4 e-tronin valikoimassa on kolme versiota ja malliston kärkenä on nelivetoinen Audi Q4 e-tron 220 kW (299 hv) quattro. Kaikki mallit ovat nollapäästöisiä ja niillä on pitkä toimintamatka: pikalatauksella jo kymmenen minuutin latausajalla saadaan riittävästi energiaa noin 130 kilometrin matkaan ihanteellisissa olosuhteissa (WLTP).

Audin e-tron-latauspalvelun avulla lataus on myös helppoa. Suomessa Audi Q4 e-tron -mallien myynti alkaa 22.4.2021: 125 kW ja 150 kW -tehoisilla takavetoisilla malleilla, joista Audi Q4 40 e-tron 150 kW -malli saavuttaa jopa yli 500 km toimintamatkan (WLTP, yhdistetty). Nelivetoisen 220 kW quattro -mallin ennakkomyynti alkaa toukokuussa, jolloin myös mallin viralliset tekniset tiedot julkaistaan. Audi Q4 Sportback -mallin ennakkomyynti alkaa osalla mallistoa jo kesäkuun aikana.

Audi Q4 e-tron -mallien Suomen vakiovarustelu on erittäin kattava. Vakiovarusteena Suomessa on muun muassa MMI Navigointi plus -järjestelmä 10,1” kosketusnäytöllä, Audi virtuaalimittaristo (Audi virtual cockpit), mukautuva vakionopeudensäädin, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana peruutuskameratoiminnolla, Audi drive select -järjestelmä ja progressiivinen ohjaus, 3-alueinen automaatti-ilmastointi ja sähkötoiminen takaluukku. Mallissa on lisäksi vakiona myös Audi sound system –äänentoistojärjestelmä, Audi Phone box ja Audi smartphone interface -älypuhelinliitäntä. Tärkeä vakiovaruste Suomen Audi Q4 e-tron -mallistossa on myös lämpöpumppu, joka käyttää korkeajänniteakun tuottaman hukkalämmön hyödyksi sisätilojen lämmityksessä. Tämä lisää taloudellisuutta etenkin pidemmillä ajomatkoilla.

Suomessa Audi Q4 e-tron -mallien alkaen hinnat tulevat olemaan:
Audi Q4 35 e-tron 125 kW: 48 995,19 euroa
Audi Q4 40 e-tron 150 kW Edition: 51 724,95 euroa
Audi Q4 50 e-tron 220 kW quattro: ennakkohinta 62 305,31 euroa  (toukokuu)

Molempiin malleihin saa lisävarusteena Matrix led -ajovalot digitaalisilla päiväajovaloilla, jotka valaisevat tietä aina mahdollisimman kirkkaasti muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Digitaaliset päiväajovalojen valokuviot ovat ensimmäiset maailmassa ja kuljettaja voi valita MMI-järjestelmän kautta digitaalisille päiväajovaloille valokuvion neljän erilaisen vaihtoehdon väliltä. Myös auton dynaamisella grafiikalla toteutetut takavalot ovat näyttävän näköiset ja valonauha yhdistää takavalot sulavasti toisiinsa. Ulkovärivaihtoehtoja on kahdeksan, muun muassa uusi Aurora violetti -metalliväri. Vakiovärinä on tyylikäs Pebble stone -kivenharmaa. Vakiomallien lisäksi saatavana on lisävarusteena kaksi edistyksellistä ulkonäköpakettia: Advanced ja S-line -ulkonäköpaketit.

Myös tavaratila on suurempi kuin kompakteissa malleissa yleensä ja se vastaa keskikokoisen SUV-segmentin tiloja. Selkänojien asennosta riippuen tavaratilan koko on Q4 e-tronissa 520–1490 litraa ja Q4 Sportback e-tronissa 535–1460 litraa. Kummallakin mallilla voi vetää maksimissaan 1 000 kilon jarrullista perävaunua, quattro-mallilla jopa 1 200 kilon perävaunua.

Audi Q4 40 e-tron kulkee jopa yli 500 kilometriä (WLTP) yhdellä latauksella. Maksimaalisen 125 kW lataustehon ansiosta se voi ihanteellisissa olosuhteissa pikalatauksella ladata 10 minuutissa riittävästi energiaa noin 130 kilometrille (WLTP). MyAudi-sovelluksen avulla omistaja voi aktivoida latauksen sekä myös esilämmittää tai viilentää auton sisätilat.

Täysin uusi on myös kosketustoiminnoilla varustettu ohjauspyörä, josta kuljettaja voi hallinnoida digitaalista mittaristoa. Infotainment- ja navigointitoimintoja käytetään ensisijaisesti 10,1” MMI-kosketusnäytöllä, joka on saatavana vuoden lopulla myös 11,6-tuumaisena.

Audi Q4 e-tron ja Audi Q4 Sportback e-tron voidaan varustaa myös uudella innovaatiolla Augmented Reality Head-up Display -tuulilasinäytöllä (lisävaruste), joka tuo tärkeitä avustavien järjestelmien sekä navigointijärjestelmän symboleja kuljettajan näkymään. Nämä tiedot heijastetaan dynaamisesti kuljettajan näkökenttään, jossa ne näyttävät kelluvan auton ulkopuolella oikeilla paikoillaan noin kymmenen metrin päässä kuljettajasta.

Täysin digitaalinen sähköauto

Audi Q4 e-tron -mallien käyttökokemus on täysin digitaalinen. Suomessa sähköisen kompaktin SUV-mallin infotainment-paketista on saatavana kaksi versiota: MMI plus ja MMI pro. Suomessa vakiovarusteena oleva MMI Plus -järjestelmä tuo autoon MMI Navigointijärjestelmän sekä Audi virtuaalisen mittariston. Lisävarusteinen MMI pro –järjestelmä tuo mukanaan Augmented Reality Head-up Display -tuulilasinäytön sekä Audi virtuaalimittaristo Plus:n. Ensiluokkaisen äänen varmistamiseksi Audilla on uusi kumppani: Lisävarusteena tilattavissa on SONOS Premium Sound System, joka yhdistää tyylin, teknologian ja muotoilun uudessa ulottuvuudessa.

Kaupunkiliikenteeseen ja pitkän matkan ajoon: akku-, voimalinja- ja latausvaihtoehdot

Kahden kompaktin täyssähköauton voimalinjavalikoima täyttää erilaisten asiakasryhmien odotukset kaupunkiliikenteestä pitkän matkan ajoon. Valittavana on kaksi akkuvaihtoehtoa ja kolme voimalinjavaihtoehtoa.

Audi Q4 35 e-tron-mallien kompaktin akun nettoenergiasisältö on 52 kWh. Audi Q4 40 e-tron-mallien sekä Audi Q4 50 e-tron quattro –mallien vastaava luku on 77 kWh. Audi Q4 35 e-tron-mallissa on 125 kW:n (170 hv) ja Q4 40 e-tron-mallissa on 150 kW:n (204 hv) sähkömoottori taka-akselilla.

Huippuluokan nelivetoisessa Audi Q4 50 e-tron quattro -versiossa on kaksi sähkömoottoria, joiden maksimiteho on 220 kW (299 hv). Se kiihtyy 0–100 km/h 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Taloudellisuuden varmistamiseksi etuakselin moottori käynnistyy vain silloin, kun tarvitaan suurta tehoa tai vahvaa pitoa. Toinen tärkeä taloudellisuustekijä on älykäs rekuperaatio, joka osaa hyödyntää tietoa myös navigoinnista ja reitin korkeuseroista.

Audin uusia sähköisiä SUV-malleja voidaan ladata eri vaihtoehdoilla käyttäen joko vaihtovirtaa (AC) tai tasavirtaa (DC) riippuen akkuvaihtoehdosta. Audi Q4 35 e-tron -mallin akkua voidaan ladata vaihtovirtalatauksella jopa 7,2 kW teholla ja suurteholatausasemissa jopa 100 kW tasavirralla. Suurempi akku, Q4 40 e-tron ja Q4 50 e-tron quattro -malleissa, mahdollistaa vaihtovirtalatauksen 11 kW tehoon asti ja suurteholatauksella jopa 125 kW.

Audi e-tron -latauspalvelun avulla samalla latauskortilla voi käyttää noin 210 000 julkista latauspistettä 26 Euroopan maassa. Keväällä 2021 näistä 4400 oli HPC-pikalatauspisteitä.

Audi Q4 e-tronissa ja Audi Q4 Sportback e-tronissa korkeajänniteakku on sijoitettu akselien väliin, minkä ansiosta painopiste on matalalla ja painojakauma on tasapainoinen. Voimalinjan ja jousituksen hallintajärjestelmät toimivat läheisessä yhteistyössä, minkä ansiosta kompaktin sähköisen SUVin ajaminen on turvallista, urheilullista ja mukavaa.

Kaikkiin Audi Q4 e-tron -versioihin saa lisävarusteena urheilullisen alustan, joka laskee koria 15 millillä (S line -ulkonäköpaketissa vakiovaruste). Suomen vakiovarusteluun kuuluu erilaisia ajoprofiileita sisältävä Audi drive select –järjestelmä, samoin kuin progressiivinen ohjaus, joka muuttuu nopeammaksi ohjauspyörän kääntökulman kasvaessa.

Lisävarusteena tilattavissa sähköisesti säädettävä iskunvaimennus mahdollistaa entistä monipuolisemman ajokokemuksen. Audi Q4 e-tron malleissa pyörien halkaisija on 19–21 tuumaa ja saatavana on lukuisia Aero design -vanteita, joiden umpinainen muotoilu parantaa taloudellisuutta.

Audi Q4 e-tron malleissa on vakiona useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkkeinä ennakoiva taloudellisuusavustin, joka tukee ennakoivaa ajamista optimoiden energiankulutusta, lisäksi Suomen vakiovarusteluun sisältyvät mukautuva vakionopeussäädin ja aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin, jotka auttavat kuljettajaa auton hallinnassa sekä pituus- että leveyssuunnassa. Lisävarusteinen ajoavustinpaketti pro sisältää 360° ympäristökamerat ovat suureksi avuksi etenkin kaupunkialueilla ajettaessa sekä pysäköitäessä.

Q4 e-tron luovutetaan asiakkaalle hiildioksidineutraalina

Vältä, minimoi tai kompensoi väistämättömiä päästöjä: Audi valmistaa Q4 e-tronin ja Q4 Sportback e-tronin hiilineutraalisti. Zwickaun tehtaalla käytetään ekosähköä ja myös akkukennojen toimittajien on käytettävä tuotantoprosesseissaan vain vihreää sähköä. Päästöt, joita ei tällä hetkellä voida välttää, kompensoidaan TÜV:n sertifioimilla ilmastonsuojeluprojekteilla.

Audi on tavarantoimittajiensa kanssa tiukasti ja järjestelmällisesti sitoutunut toimimaan vastuullisesti kaikissa ajoneuvoprojekteissaan. Vuodesta 2017 lähtien yritys on tarkastanut kumppaninsa käyttäen itse kehittämäänsä kestävyysluokitusta. Näin varmistetaan resursseja säästävät tuotantoprosessit sekä sosiaalisten standardien noudattaminen.

Suomeen Audi Q4 e-tron saapuu kesäkuussa 2021 ja Q4 e-tron Sportback loppukesällä.

Audi Q4 e-tronin hinnastot ja lisävarustehinnastot julkaistaan huhti-/toukokuussa ja Audi Q4 Sportback e-tronin ennakkomyynti alkaa osalla mallistoa toukokuussa.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Hirvieläinonnettomuudet lisääntyneet
Audi A6 e-tron -konseptiauto – e-voluution seuraava vaihe
BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40 markkinoille syksyllä 2021

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *