Kaasujalka

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40 markkinoille syksyllä 2021

Julkaissut:

|

17.3.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40 markkinoille syksyllä 2021

Viime marraskuussa julkistettu BMW iX on tuotantoversio viime vuonna paljastetusta iNEXT-konseptiautosta. Uusien iX xDrive40- ja iX xDrive50 -mallien sarjatuotanto käynnistyy kesän jälkeen.

– Uutuusmalli on herättänyt paljon kiinnostusta. Voimme heti aluksi tarjota kahta mallia erilaisiin tarpeisiin. Auton voi tilata heti, vaikka tuotanto käynnistyy kesän jälkeen ja auto tulee markkinoille syksyllä, sanoo BMW Group Suomen toimitusjohtaja Janne Kämäräinen.

BMW iX -malli yhdistää sähköisen voimalinjan, teknologiset innovaatiot ja vastuullisen arvoketjun. Raaka-aineiden eettinen hankinta, uusiutuvan energian käyttö tuotannossa ja kierrätettyjen materiaalien laaja käyttö tekevät uuden BMW iX:n hiilijalanjäljestä huomattavasti pienemmän kuin aiemmissa SAV (Sports Activity Vehicle) -malleissa.

Vastuullisesti koko toimitusketjussa

BMW kertoo avoimesti sen komponenttien alkuperän. Esimerkiksi BMW iX:n korkeajänniteakun litium tulee kaivoksista Australiassa ja Marokossa.

BMW hakee iX-mallilla johtavaa asemaa kierrätysmateriaalien käyttäjänä. Esimerkiksi auton matot on valmistettu synteettisestä materiaalista, jonka raaka-aineista osa on vanhoja kalaverkkoja ja muovituotannon jätettä. Kierrätettyä muovia on käytetty useissa paneeleissa ja muissa yksityiskohdissa. Kaiken kaikkiaan jokaisessa BMW iX -mallin ajoneuvossa on noin 60 kiloa kierrätettyä muovia.

Lisäksi jopa 50 prosenttia materiaalivalussa käytetystä alumiinista kierrätetään, ja sisätiloissa käytetty nahka on parkittu oliiviuutteilla.

Valmistuksen lisäksi myös iX-mallin päivittäisessä käytössä on huomioitu vastuullisuus. BMW:n itse kehittämien sähkömoottorien hyötysuhde on 93 prosenttia. Älykäs energian talteenotto käyttää navigointijärjestelmän tietoja sekä anturidataa parantaakseen auton sähkönkulutusta.

Auton keulassa jäähdyttimen ritilän tilalla on ”älypaneeli”, jonka anturit keräävät tietoa ajoneuvolle. Paneelin pinta on käsitelty itsekorjautuvalla muovilla, joten pienet naarmut häviävät päivässä itsestään tai viidessä minuutissa kuumailmapuhaltimella.

iX-autot ovat saaneet myös aivan uudenlaisen ulkomuodon. Kehyksettömät ovet, paineen tunnistavat aukot korvaamassa ovenkahvoja, erottuvat pyöräkotelojen kaaret sekä koko takaosan peittävä takaluukku erottuvat katukuvassa. BMW iX -mallin saa myös urheilullisen ilmeen pronssisin yksityiskohdin.

BMW iX -mallien maavara on noin 195 mm, pituus ja leveys BMW X5 -mallin luokkaa, korkeus BMW X6 -mallin luokkaa, ja ne käyttävät samoja renkaita kuin BMW X7 (21″ tai 22″ vanteet). Akseliväli on 3000 mm, ja sisätilan mitat ovat suunnilleen samat kuin BMW X5 -mallissa, joskin jaloille, päälle ja hartioille on saatu enemmän tilaa. Yli 500-litraisessa tavaratilassa on erillinen tila latauskaapeleiden säilytykseen.

BMW iX -perheen lähtötason malli on BMW iX xDrive40. Yli 400 kilometrin pituisen toimintamatkan ansiosta se sopii useimpien ihmisten päivittäisiin ajoihin.

BMW iX xDrive50 on xDrive40:ä tehokkaampi: siinä on yli 500 hevosvoiman moottori ja sen toimintamatka ylittää 600 kilometriä.

Molemmissa malleissa on vakiona moottori kummallakin akselilla sekä neliveto. BMW iX xDrive 50 -mallissa on vakiona myös mukautuva ilmajousitus. Lopulliset tekniset tiedot ja tarkat mitat ilmoitetaan myöhemmin.

Malli: BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50
Toimintamatka (WLTP): yli 400 km Yli 600 km
Akun kapasiteetti, brutto: Yli 70 kWh Yli 100 kWh
Energiankulutus: Alle 20 kWh/100 km Alle 21 kWh/100 km
Suurin latausteho: 150 kW 200 kW
Latausaika suurimmalla latausteholla, akun varaus 10–80 % Alle 40 minuuttia Alle 40 minuuttia
Toimintamatkan lisäys suurimmalla latausteholla 90 km:n toimintamatka 10 minuutissa 120 km:n toimintamatka 10 minuutissa
Latausaika, 3-vaiheinen vaihtovirta 11 kW, 0–100 % Alle 8 tuntia Alle 11 tuntia
Yhdistetty teho: Yli 300 hevosvoimaa Yli 500 hevosvoimaa
Kiihtyvyys 0–100 km/h: Noin 6 sekuntia Noin 5 sekuntia
Huippunopeus: 200 km/h 200 km/h

Suomessa tarjotaan aluksi vakiomallia ja Fully Charged-versiota. Se sisältää seuraavat varusteet: Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-alueinen ilmastointi, Heat Comfort -paketti, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight -valot, Sky Lounge -panoraamakattoluukku, antrasiitin värinen katto, Clear & Bold -sisustus, aurinkosuojaikkunat, 21” tuuman vanteet, Shadow Line -listasarja, sähköisesti taittuva vetokoukku sekä metalliväri. Mallin hinnat alkavat 89.890,19 eurosta (BMW iX xDrive40) ja Fully Charged -version 99.393,00 (BMW iX xDrive40 Fully Charged).

Uuden sukupolven iDrive

BMW iX -mallissa on nyt ensimmäistä kertaa 5G-verkkoyhteys. Se mahdollistaa nopean viestinnän, langattomat ohjelmistopäivitykset sekä riittävän laskentatehon autonomiseen ajoon, sillä se pystyy käsittelemään tietoa 20 kertaa aiempaa nopeammin ja kaksi kertaa enemmän tietoa ajoneuvon antureista aiempiin malleihin verrattuna. Uusi iDrive-käyttöjärjestelmä esitellään ensimmäistä kertaa juuri iX-mallissa.

iDrive-kokonaisuuteen kuuluvat BMW Operating System -käyttöjärjestelmä, uuden sukupolven näytöt, säätimet ja ohjelmistot sekä tehokkaat yhteydet ja datan käsittely. Se on suunniteltu käytettäväksi puheohjauksella ja BMW Curved Display -kosketusnäytöllä, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Audi Q4 e-tronin ennakkomyynti alkaa kevään aikana
BMW sijoittaa uuteen vähähiiliseen teräksen tuotantomenetelmään
Bensa-autojen kulutus pudonnut 20 prosenttia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *