Kaasujalka

Ford S-Max nyt myös itselataavana hybridimallina

Julkaissut:

|

11.2.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ford S-Max nyt myös itselataavana hybridimallina

Uusi S-MAX Hybrid itselataava hybridi tarjoaa tyyliä, tilaa, käytännöllisyyttä ja urheilulliset ajo-ominaisuudet. Mallin CO2 -päästöt (WLTP) ovat yli 10 prosenttia pienemmät kuin vastaavassa EcoBlue-dieselmallissa. Itselataavan hybridijärjestelmän ansiosta sähköinen ajo on mahdollista ilman latauskaapelia.

 

Fordin sähköistettyjen autojen valikoima laajenee uusien S-MAX Hybrid ja Galaxy Hybrid itselataavien hybridimallien tullessa Euroopan markkinoille. Galaxy ei kuulu Suomen myyntivalikoimaan.

“Olemme iloisia, että voimme tarjota S-MAXin nyt myös hybridimallina. Auto on entistä polttoainetaloudellisempi, ja tarjoaa yhtä paljon tilaa ja monikäyttöisyyttä kuin dieselmallit. Malli sopii varmasti monen suomalaisen perheen tarpeisiin,” toteaa Juuso Asp, myyntijohtaja, Oy Ford Ab.

Uuden S-MAX Hybridin voimansiirto koostuu 2,5 litran Atkinson-bensiinimoottorista, 1,1 kWh litiumioniakusta ja sähkömoottorista yhdistettynä Fordin uusimman sukupolven power-split -automaattivaihteistoon. Edistyksellisen ja hienostuneen voimansiirron ansiosta omistajat voivat nauttia vaivattomasta ajamisesta, ja samalla vähentää hiilidioksidipäästöjä. Sähkömoottoria käytetään parantamaan polttoainetaloudellisuutta tai tuottamaan lyhytkestoista täyssähköistä ajoa.

Akku latautuu automaattisesti bensiinimoottorin avulla tai hyödyntämällä jarrutusenergiaa jarrutettaessa ja moottorijarrutuksen aikana. Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-MAX Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.

Kaikki takapenkit alas taitettuina auton tavaratila on jopa 2200 litraa.  Suomessa myynnissä olevan seitsemänpaikkaisen mallin vetokyky on 1560 kg.

Ford S-MAX Hybrid itselataava hybridi on saatavana Suomessa Trend, Titanium ja ST-Line -mallina, joissa kaikissa on kattava vakiovarustetaso.  Hinnat alkavat 44 836,08 eurosta. Mallin myynti on käynnistynyt ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen kevään aikana.

Sähköä ilman kaapeleita

Uuden S-MAX Hybridin 60-kennoinen litiumioniakku on sijoitettu törmäyksiä kestävään, vedenpitävään rakenteeseen tavaratilan lattian alle.

1,1 kWh akussa käytetään nestejäähdytystä, mikä mahdollistaa akkukennojen pakkaamisen tiiviiseen pakettiin. S-MAXin pakoputket on sijoitettu akun molemmin puolin, mikä osaltaan edesauttaa akun sijoittamista lattian alle niin, ettei se vie tilaa matkustamosta tai tavaratilasta. Rakenteen ansiosta S-MAXiin voi lastata lähes metrin korkuiset ja takapyörien koteloiden väliin yli metrin levyiset esineet. Kaikkien seitsemän istuimen ollessa käytössä tavaratilan koko on 285 litraa.

Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä käyttää akun lataamiseen jopa 90 prosenttia energiasta, joka tavallisesti menetetään jarrutuksessa. Voima lähetetään sähkömoottorille, joka voi käyttää etupyöriä itsenäisesti lähdettäessä pysähdyksestä äänettömästi liikkeelle. Sähkömoottoria voidaan käyttää myös lyhytkestoiseen täyssähköiseen ajamiseen. Akun nestejäähdytyksen ansiosta  tuuletinta ei tarvita, mikä alentaa matkustamon melutasoa.

Sähkömoottori avustaa polttomoottoria, mikä vähentää kulutusta ja tekee itselataavasta hybridistä on houkuttelevan vaihtoehdon dieselmallille. S-MAX Hybridin kulutus on alkaen 6,4 l/100 km ja CO2-päästöt 146-147 g/km (WLTP).

Autossa on tehoa 190 hv, ja se kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 9,8 sekunnissa.

Fordin kehittämä power-split -vaihteisto säätää moottorin kierroslukua automaattisesti vaihteiden vaihdon mukaan. Vaihde valitaan tyylikkäällä ja ergonomisella pyöritettävällä valitsimella. Vaihteistossa on lisäksi ajomukavuutta lisäävä ominaisuus, joka tehostaa moottorijarrutusta hinattaessa tai jyrkissä alamäissä tehostaen näin jarrutusenergian talteenottoa.

Vaivatonta ajamista ja matkustusmukavuutta

Polttoaineen kulutusta ja energiatehokkuutta voi seurata ja parantaa 10-tuumaisen digitaalimittariston näytöllä näkyvien tietojen avulla. Jarruassistentti rohkaisee vaiheittaiseen jarruttamiseen, mikä auttaa palauttamaan akulle enemmän virtaa. EV-assistentin (EV Coach) avulla on puolestaan helppo havaita, milloin käytössä on sähkö- tai hybridimoottori.

S-MAX Hybridin vakiovarusteisen FordPass Connect -modeemin avulla matkustajat voivat nauttia yhteysominaisuuksista myös matkan aikana. Modeemi jakaa WiFi-yhteyden enimmillään 10 laitteelle . Verkkoyhteyden ansiosta matkojen suunnittelu nopeutuu ja matkat helpottuvat navigointijärjestelmään sisältyvien Live Traffic -liikennepäivitysten avulla.

Modeemin yhteysominaisuudet mahdollistavat tiettyjen toimintojen – esimerkiksi ovien lukitus ja avaus, auton tilan tarkistaminen ja sen paikantaminen –  käyttämisen etänä FordPass-mobiilisovelluksen kautta sekä Paikalliset vaaratilanteet -teknologian, jonka avulla kuljettajat saavat tiedon edessä olevista mahdollisista vaaratilanteista jo ennen kuin ne ovat näkyvissä.

Pitkillä matkoilla lisämukavuutta tuovat myös valinnaisvarusteena Trend- ja Titanium-malleihin saatavat etumatkustajien ergonomiset 18-suuntaisesti säätyvät istuimet. Istuimilla on AGR-sertifikaatti ja lääkärit ja fysioterapeutit suosittelevat niitä.

Kaikissa toisen rivin istuimissa on Isofix-kiinnikkeet. Lisäksi toisen ja kolmannen rivin istuimet voi taittaa erikseen tavaratilassa olevaa nappia painamalla.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluun Eurooppaan
Kirkkonummen Motonet -tavaratalo avasi ovensa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *