Kaasujalka

Koeajo käytetty Porsche Panamera – Panamerassa jalkatila riittää takapenkilläkin

Julkaissut:

|

2.2.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Porsche Panamera – Panamerassa jalkatila riittää takapenkilläkin

Porsche Panamera on kallis uutena, eikä se ole halpa vanhanakaan. Kahdeksan vuotta vanhana ja 159 000 km ajettuna sen saa kuitenkin jo uuden ja tilavan keskikokoluokan Audi A4:n hinnalla. ”Limusiini-Porschen” takapenkillä viihtyy pitkäjalkainenkin.

Porscheen vihkiytymättömälle Panamera-malli on melko outo yhdistelmä urheilullista sedania ja tilavaa limusiinia. Sitä voisi luulla hatchbackiksi, jos pitkä ja luiskamainen takaluukku aukeasi kattoon asti. Wikipedia esittelee Panameran sedaniksi, autoliikkeet taas mainostavat sitä coupena. Jenkkisivustoilla kysytään usein, onko Panamera sedan vai hatchback.

Minusta coupe kuvaa Panameraa ehdottomasti paremmin kuin pappahenkinen sedan. Sedan on selkeä porrasperä. Panamera näyttää viistoperältä. Nettiautossa tarjolla oli marraskuussa 80 Panameraa. Niistä 34 oli ilmoitettu porrasperiksi, 18 viistoperiksi ja 8 coupeksi.

Panamera on täysin erilainen auto kuin ikoninen 911-malli, joka on täysiverinen kaksipaikkainen ja kaksiovinen urheiluauto. 911:ssä 6-sylinterinen bokserimoottori on takana. Panamerassa taas perinteisesti bensalla tai dieselillä käyvä, turboahdettu tai vapaasti hengittävä V6- tai V8 -moottori on edessä.

Yhteistä on vetotapa (taka-tai neliveto) ja keulan ilmeessäkin on paljon samaa 911:ssä. Mutta siihen ne yhtäläisyydet taitavat loppuakin. Eroavaisuuksia voisi jatkaa loputtomiin.

Venytetty urheiluauto

Tiivistetysti Panameraa voisi kai kuvata nelioviseksi venytetyksi urheiluautoksi. Se on tyystin eri maailmasta kuin 911-klassikko ja myös Porsche Boxter, jota taas voisi ehkä kuvata ”köyhän miehen 911:ksi”.

Kun Ferdinand Porsche aikoinaan kehitti klassiset 356- ja 911-mallit, tuskin kukaan osasi kuvitella, että 2000-luvulla Porschekin tekisi Cayenne-maasturin ja Panamera -urheilulimusiinin kaltaisia autoja, joiden takapenkeillä matkustavat mukavasti aikuisetkin.

Vaikka Panamera ulkoisesti muistuttaakin hieman kuin venytetyltä ja nelioviselta 911-mallilta, niin enemmän sen tausta tuntuu johtavan vuosina 1982-1992 valmistettuun Porschen 944-malliin. Siinäkin oli moottori edessä ja takapenkilläkin turvavyöt, mutta mutta ei senkään takapenkillä 140 cm pitempää ihmistä voinut kuljettaa.

Panameraa saa takavetoisena ja nelivetoisena. Espoolaisesta Autosillasta koeajoon saatu Panamera oli nelivetoinen asfaltinrypistäjä 300-hevosvoimaisella ja 3.6-litraisella V6-bensamoottorilla.

Suomen liikenteeseen 3,6-litraisen suorasuihkutusmoottorin 300 hevosvoiman tehot ja 400 Newtonin vääntö takaavat täysin riittävän suorituskyvyn. Voima välitetään PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kautta Panamera 4:ssä kaikille neljälle pyörälle.

Olen joitakin vuosia sitten ajanut Porschen Boxterilla ja yli 30 vuotta sitten sekä 911- ja 944-malleilla. En ole koskaan ollut intohimoinen urheiluautomies, kun en tykkää kovasta alustasta ja metelistä. Siksi tämä Panamera tuntuikin ensimmäiseltä Porchelta minun makuuni.

Koeajoon saatu Panamera oli vuosimallia 2012. Mittarilukema oli 149 000 km. Ihan ”pakasta” vedetyltä se ei näyttänyt, mutta se varmaan johtui siitä, että auto oli ollut liikkeen pihassa jonkin aikaa. Auto yksinkertaisesti oli vain hieman pölyinen.

Ja ei kai 150 000 km ajettu auto olekaan uusi, kun ei se maksakaan kuin murto-osan uudesta.

Porsche Panamera 4 E-Hybridin lähtöhinta ilman varusteita vuonna 2018 oli 131 000 euroa. Moottori-lehden koeajossa silloin olleen Panamera 4 E-Hybridin hinta lisävarusteineen kohosi jo 156 000 euroon. Tänään halvimman Panamera-mallin 4S E-Hybridin perushinta on 141 000 €.

Eli vaikka 41 000 euroa käytetystä autosta on paljon, niin naapurikateuden herättämiseksi se on pikkuraha verrattuna uuteen Panameraan. Porschehan on niitä autoja, joiden mallimuutoksista tavallinen rivitaloasukas ei tiedä yhtään mitään.  Varusteita oli siihen malliin, että uskoisin sen maksaneen uutena vuonna 2012 hyvinkin lähes 200 000 euroa.

Urheilullinen, mutta mukava

Kun vähän aikaa vuosia sitten omistin Opel Insignian vuosimallia 2009, luulin, ettei minkään auton keskikonsolissa ole yhtä runsasta nappuviidakkoa. Koeajetussa Panamerassa se oli vielä runsaampi. Tuntui, että olin tullut lentokoneen ohjaamoon.

Gran Turismo -luokkaan sijoittuvan Panameran valmistus aloitettiin kesäkuussa 2009. Koeajettu Panamera edustaa mallin toista, vuonna 2016 markkinoille tullutta toista sukupolvea. Maallikko ei kyllä paljaalla silmällä noita eroja ainakaan heti huomaa.

Panamerassa on onnistuttu lisäämään huippuluokan mukavuuteen Porschelle tyypillistä urheilullisuutta.

Panamera tarjoaa kuitenkin luksuskyytiä leppoisampaankin ajoon, samanlaiseen kuin millä tahansa isolla luksusautolla kuten S-sarjan Mercedeksellä, 7-sarjan BMW:llä tai Audi A8:lla.

Vatsakasta vantaalaista senioria miellytti kyydin äänettömyys. Kaasua polkaistessa V6-bensakone murahtaa suloisesti.

Alusta on säädettävissä. Ohjaus on pienissä kaupunkinopeuksissa hiukan ylitehostetun tuntuinen, mutta kiristyy sopivasti mutkissa ja kovemmissa nopeuksissa.

Vaikka takapenkillä pitkäjalkainenkin matkustaa mukavasti, niin Panamera on nimenomaan neljän, eikä viiden hengen auto. Takajousituksesta olisi pitänyt tehdä erilainen, jos takapenkille olisi haluttu tehdä tilaa kolmannellekin matkustajalle. Mutta pituussuunnassa jalkatila riittää parimetrisellekin hujopille.

Takaspoileri ongelmakohta

Autohuolto Lindqvistin Peter Lindqvist on korjannut Porscheja jo vuodesta 1984 lähtien, ensin Sports Car Centerissä ja sen jälkeen vuodesta 2009 lähtien yrittäjänä Mäntsälässä
–Arvioisin, että määräaikaishuoltojen hintataso on meillä selkeästi edullisempi kuin maahantuojan valtuutetun merkkihuollon hinnat. Meillä perustuntihinta on 108 euroa. Huoltotoimenpiteet eivät ole uskoakseni sen vaativampia kuin millä tahansa luksusluokan autolla.

Panamerassa on kuitenkin omat ongelmakohtansa.  Nopeuden mukaan nousevan ja laskevan takaspoilerin toiminta on yksi niistä ja järjestelmän rikkoutuminen ei tule ihan halvaksi. Kun mittaritaulussa syttyy spoilerin viasta ilmoittava merkkivalo, järjestelmää ei voi korjata, vaan se pitää uusia kokonaan.

Amerikkalaisella pcarwise.com -sivustolla neuvotaan käytetyn Panameran ostajaa tallentamaan 3000 dollaria takaspoilerin vikaantumisen varalta. Suomessa hinnat ovat ystävällisemmät, mutta halvaksi se ei tule Lindqvistilläkään.

Suomessa hinnat ovat ystävällisemmät, mutta superhalvaksi se ei tule Lindqvistilläkään.

Tavallisessa Panamerassa tämä kustantaa noin 1200 euroa, turbossa se tulee vähän kalliimmaksi. Tyypillisiä ongelmakohtia ovat myös lukot, joiden kauko-ohjaus ei aina toimi. Joissakin ilmajousituksella varustetuissa Panameroissa on jouduttu vaihtamaan kompressori ja muutama pussikin.

Autojen huoltohintoja netissä vertailevalla Autojerry.fi -sivuston esimerkkitapauksessa vuosimallin 2010 Panameran omistaja pyytää kustannusarviota kaikkien iskunvaimentimien vaihtamisen kustannuksesta. Auto on vuosimallia 2010 ja mittarilukema on 140 000 km.  Annettujen tarjousten keskiarvo on 4934 euroa.

Luksusauto muiden joukossa

Panameran ostoon vinkkejä tarjoava pcarwise.com -sivusto mainitsee muiksi takaspoilerin lisäksi ongelmakohdiksi mm. jäähdytinnesteiden vuodot ja nokka-akselin ajoitussäätimet, joiden pulttien rikkoutuminen voi pahimmillaan aiheuttaa katastrofaalisen moottorivian.
– Muiden autojen lailla Porscheenkin on tullut lisää sähköisiä toimintoja ja se tietysti tuo omat haasteensa. Suhteessa Panameraa käy vielä vähemmän kuin muita Porscheja, tosin sekin lisääntyy nyt kuvaa vauhtia. Yleisimpiä meillä käyviä Porsche -malleja ovat vähän iäkkäämätkin 911-mallit sekä tämän päivän Cayenne-maasturit. Vaikka mallit ovat hyvin erilaisia, niin aika samantyyppisiä toimenpiteitä vaativat lopulta kaikki Porschet, Lindqvist sanoo.

Cayennen ja Panameran omistajien profiilit poikkeavat kuitenkin selkeästi 911- ja Boxter -mallin omistajista.
–Panameraan voidaan vaihtaa muistakin luksusmerkeistä, esimerkiksi 7-sarjan BMW:stä tai S-sarjan Merceksestä. Toisin kuin 911-malli, Panamera on enemmän luksusauto muiden merkkien joukossa. Panameraa ei välttämättä hankita siksi, että se on Porsche. Sama tietysti koskee kaikkia muitakin 4-ovisia Porscheja, jotka eivät ole urheiluautoja, Lindqvist sanoo.

Lindqvist ei suosittele ostamaan käytettyä Panameraa sen enempää kuin mitään muutakaan käytettyä Porschea ilman varautumista kalliisiinkin yllätyksiin.
–Käytetty Porsche kannattaa aina käyttää kuntotarkastuksessa, ettei kaupan jälkeen tule yllätyksiä.

Porsche Panamera 4 4WD 3.6 Coupe vm. 2012
Hinta: 41 799 €
Vuosimalli: 2012
Mittarilukema: 159 000 km
Korimalli: 4ovinen coupe
Moottori: V6, 3605 cm3, suoraruiskutus
Polttoaine: bensiini
Vetotapa: neliveto
Teho: 300 hv
Vääntö: 400 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Mitat: pituus 4970 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1418 mm, akseliväli 2920 mm
Tavaratila 445 – 1263 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s
huippunopeus: 261 km/h
yhdistetty polttoaineenkulutus: 11.3 l/100 km
CO2-päästöt: 265 g/km
Myyjä: Autosilta Jagro Oy, Espoo
Hinta: 41 799 €

 

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?
Kaasujalan kestotestiauto – Mika-faijan BMW
Mercedes-Benz S 500 vm. 2006 – Ison patun ilmalaiva

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *