Kaasujalka

Alle 25-vuotiaiden liikenneonnettomuuksia ennätyksellisen vähän

Julkaissut:

|

8.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Alle 25-vuotiaiden liikenneonnettomuuksia ennätyksellisen vähän

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan tämän vuoden tammi–elokuussa tapahtui 155 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 167 henkilöä. Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamien kuolonkolarien määrä tarkastellulla ajanjaksolla oli pienin tutkintahistorian aikana.

Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat tammi–elokuussa 20 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Määrä on pienin liikenneonnettomuuksien tutkintahistorian aikana, tarkasteltaessa tammi–elokuun onnettomuuksia vuosittain.

”Nuorten kuljettajien osalta liikenneturvallisuuden kehitys näyttää tänä vuonna myönteiseltä, kun tarkastellaan kaikkein vakavimpien, kuolemaan johtaneiden, liikenneonnettomuuksien määrää. Tämän vuoden myönteisestä kehityksestä huolimatta nuorten onnettomuusriski on kuitenkin yhä muita ikäryhmiä suurempi”, liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius toteaa.

Erityisesti kaksipyöräisillä ajettuja onnettomuuksia tapahtui nuorille kuljettajille edellisvuotta vähemmän. Elokuun loppuun mennessä ei tapahtunut yhtäkään kuolemaan johtanutta mopokolaria ja nuorten kuljettajien moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui viisi edellisvuotta vähemmän.

”Kesä on mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden kannalta ratkaisevaa aikaa, tänä vuonna mentiin myönteiseen suuntaan ja onnettomuuksia tapahtui viime vuotta vähemmän”, Salenius kommentoi.

Kuluneen vuoden yleisin onnettomuustyyppi moottoriliikenteessä on ollut tieltä suistuminen. Suistumisonnettomuuksia tapahtui elokuun loppuun mennessä kaikkiaan 54. Kohtaamisonnettomuudet eli nokkakolarit vähenivät edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Nokkakolareita tapahtui elokuun loppuun mennessä 34.

”Liikennejärjestelmän suunnittelussa tulisi huomioida, että tienkäyttäjät tekevät virheitä. Järjestelmän tulisi huolehtia, etteivät nämä virheet johda kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen”, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huomauttaa.

Tammi–elokuussa liikenneonnettomuuksissa menehtyi 18 polkupyöräilijää ja 15 jalankulkijaa, mikä on kaksi enemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla.

Moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja vähiten viiteen vuoteen

Tammi–elokuussa vuonna 2020 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi kaikkiaan 155
kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 167 henkilöä. Niin onnettomuuksia kuin kuolleita oli kuusi vähemmän kuin edeltävänä vuonna samana aikana

Koronaan liittyvät poikkeusolot eivät näy onnettomuuksien lukumäärässä

Tutkijalautakuntien tammi–elokuussa tutkimien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä ei, satunnaisvaihtelu huomioiden, poikkea merkittävästi edellisten vuosien määristä.

Onnettomuuksien taustalla vaikuttaneet riskitekijät eivät ole vielä tiedossa. Näin ollen ei vielä voida arvioida, missä määrin koronavirukseen liittyvät poikkeusolot mahdollisesti vaikuttivat tapahtuneiden onnettomuuksien syntyyn.

Tammi–elokuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus. Ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tietoihin perustuvan OTI-ennakkoraportin on tuottanut Onnettomuustietoinstituutti.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla
Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *