Kaasujalka

Opel Insignia muuttui radikaalisti 2017

Julkaissut:

|

5.8.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Opel Insignia muuttui radikaalisti 2017

Opel Insignia korvasi Vectra-mallin vuonna 2008 ja näytti mullistavan modernilta. Kun Insignia uudistui vuonna 2017, ensimmäisen polven malli vanheni monen silmissä saman tien.

Opelia ei koskaan ole oikein koskaan mielletty intohimoisen autoihmisen autoksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että Opel olisi monen japanilaisen kilpailijansa tavoin tylsä ajaa. Omasta mielestänikin Opelin eri mallit ovat olleet oman kokoluokkansa monia japanilaisia kilpailijoita mukavampia ajettavia.

Opelia on haukuttu ”Saksan Mosseksikin” ja nimelle on keksitty monia hauskoja väännöksiä tyyliin; ”Onnettoman Pojan Ensimmäinen Lelu” ja ”Oitis Poistettava Euroopan Liikenteestä”.

Insignian kohdalla olen tätä ”hiirenharmaan virkamiehen menopelin” leimaa oikeastaan vähän ihmetellytkin. Insigniaa on valmistettu jo kahdessa sukupolvessa ja molemman polven mallit ovat keränneet vuolaasti kehuja.

Vectraa ylellisempi

Omasta mielestäni Insignia oli heti vuonna 2008 Vectran korvatessaan designiltaan ihan menevän näköinen auto. Ja Insignian ehdin vähän aikaa omistaakin. Ostin vuosimallin 2009 Insignian käytettynä alkuvuodesta 2016 ja sain kohtuuhintaan vain 65 000 km ajetun ison auton, jolla oli leppoisaa taittaa pidempää matkaa.

Opel pyrki tekemään Insigniasta Vectraa ylellisemmän ja laadukkaamman auton.

Kun Insignia uudistui täysin vuonna 2017, omissakin silmissä vanhempi malli näytti saman tien vanhalta, vuosimallin 2014 maltillisesta faceliftistä huolimatta.

Niinpä Nettiautossa rinnakkain myytävillä vuosimallin 2017 Insignioilla onkin tuntuva hintaero, jos rinnakkain myydään samoilla kilometreillä ja samoilla varusteilla vanhempaa ja uudempaa korimallia.

–Kyllä niiden hintaero on helposti sellaiset 20-30 %. Ja siksi kysyntä kohdistuukin vaihtoautokaupassa selvästi vanhempaan korimalliin. Viimeisistä ensimmäisen polven Insignioista voi löytää järjettömän hyvän ja ison auton kohtuukilometreillä vertailukelpoiseen hintaan, sanoo paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä.

Radikaali uudistus

Uudistus vuonna 2017 oli niin radikaali, että se jakaa asiakkaat kahteen kastiin, eikä valintaa oikeastaan edes tehdä vaihtoautohallissa ensimmäisen ja toisen polven Insignian välillä.

–Vanhakorinen Insignia menee kaupaksi ihan edullisella hinnalla. Paitsi, että se on iso ja tilava, se on mhyös hyvä ajettava. Erittäin hyvää myytävää. Koska se menee aika usein perheautoksi, on farmarimalli viistoperäistä kysytympi. Samoin se on tällä hetkellä helpompi myytävä bensamoottorisena kuin dieselinä, vaikka ensimmäisen polven Insignia olikin suosittu dieselinä, Hiltunen sanoo.

Nettiauto.comissa ensimmäisen polven Insignioita vuosimallia 2017 onkin tarjolla erittäin niukasti. Luultavasti vanhemmat mallit on jo ostettu pitkälti pois markkinoilta niiden edullisuuden takia.

Käytetty Insignia ostetaan ennen kaikkea ”järki edellä”. Vaikka ensimmäisen polven Insignian ajettavuutta ja ulkonäköäkin kehuttiin vuolaasti, niin jopa saman kokoluokan Volkswagen Passateihin ja Ford Mondeoihin liittyy hitusen enemmän intohimoa. Puhumattakaan tietysti premiumautojen edullisemmista malleista, kuten Mercedes-Benzin C-sarjasta, Audi A4:stä ja BMW:n 3-sarjasta.

Kuitenkin Insignia valittiin Euroopassa Vuoden autoksi 2008 ja sitä kehuttiin hienostuneeksi isoksi keskiluokan autoksi.

Kun ensimmäisen polven Insignia sai vielä seitsemän vuoden ikäisenä alkuvuodesta 2016 uuden 1.6-litraisen dieselmoottorin, kehui Helsingin Sanomat: ”Äänimaailman miellyttävyys on kuitenkin parhaiden kilpailijoiden tasolla. Matka-ajossa Insignia tuntuu luokassaan mukavalta ja hiljaiselta”.

Hesarin mukaan ikä alkoi kuitenkin jo tuntua Insigniassa ja varsinkin automaattivaihteisto tuntuu vanhahtavalta. Lopputulos asettui kuitenkin vielä vuonna 2016 vahvasti positiivisen puolelle: ”Silti Insignian edullinen hinta ja hyvät tilat ovat hyviä hankintasyitä auton pienistä puutteista huolimatta”.

Entistä tilavampi

Toisen polven Insignia tuli markkinoille vuonna 2017 ja se oli suunniteltu kokonaan uudelleen. Vähävikaisuudesta huolimatta ensimmäisen polven Insigniasta ei kuitenkaan tullut odotetunlaista myyntimenestystä. Mm. farmarimallin tavaratila ei pärjännyt kilpailijoille.

Vaikka toisen polven Insigniassa haluttiin edeltäjän tavoin vaalia vaikutelmaa menevän näköisestä matalasta autosta, niin tilaa sisälle tuli huomattavasti enemmän. Farmarimallin 560-litrainen tavaratila on samaa kokoa esimerkiksi ison Volvo V90-farmarin kanssa. Kun tavaratilan kansi avautuu tarpeeksi suurena, on sen täyttäminenkin helpompaa kuin edeltäjässä.

Toisen polven Insignia on tyylikäs auto, mutta jollain tavalla ilmeeltään ehkä hiukan liiankin hillitty: vaikutelmaa on moitittu jopa aavistuksen tylsäksi: viimeinen särmä puuttuu. Ensimmäisen polven Insignia näytti vuonna 2008 omassa luokassaan jopa modernimmalta.

Insigniaa on kuitenkin koko sen historian ajan pidetty jokseenkin luotettavana autona.

– Opelin maine vähän kärsi 1990 luvulla,  mutta Insigniat ovat olleet hyviä autoja eikä murheita ole juuri ollut, Hiltunen sanoo.

Vanhakorinen ja farmarimallinen Opel Insignia Sports Tourer Sport OPC-Line 1,6-litraisella bensaturbolla ja automaattivaihteisena vuosimallia 2017 oli myynnissä Vaihtoplussassa Vantaalla. Hintapyyntö oli melko kova, 25 900 €, mutta olihan kilometrilukemakin vain 51 000 km. Tehoa moottorista lähtee 170 hv.

Uusikorinen ja farmarimallinen Opel Insignia Sports Tourer Enjoy 1,5-litraisella bensaturbolla vuosimallia 2017 oli myynnissä Laakkosella Lahdessa. Auto on automaattivaihteinen ja tehoa moottorista irtoaa 165 hv. Autolla oli ajettu 51 000 km ja hintapyyntö oli 26 500 €.

Viistoperäinen ja manuaalivaihteinen Opel Insignia 1,6 CDTI vuosimallia 2017 oli myynnissä 17 900 eurolla Rinta-Joupin Autoliikkeessä Oulussa. Dieselmoottorin teho on 136 hv. Mittarilukema oli dieselille vielä kohtuulliset 93 000 km ja hintapyyntö 17 900 €.

 

Uusikorinen ja viistoperäinen Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,6CDTI vuosimallia 2017 oli myynnissä Laakkosella Varkaudessa. Dieselmoottorin tehot ovat samat kuin vanhakorisessakin, 136 hv. Mittarilukema oli 42 000 km ja hintapyyntö 23 990 €.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *