Vaihtoautovertailu – Kymppitonnin kaasuautot
Jo 10 000 euron hintaluokassa käytetyistä kaasuautoista on monipuolisesti tarjontaa: iäkkäämmästä Mersusta pieneen ja lähes uuteen Volkswagen Upiin. Kysyntä riippuu pitkälti lähistön jakeluverkostosta.
Autokarilla on liikkeet Varkaudessa ja Jyväskylässä. Yli 140 000 asukkaan Jyväskylä on Suomen oloissa suurkaupunki ja reilun 20 000 asukkaan Varkaus pikkukaupunki. Jyväskylässä kaasutankkausasemia on neljä, Varkaudessa ei ensimmäistäkään. Varkauden lähimmät tankkausasemat ovat Kuopiossa ja Mikkelissä. Kuopioon matkaa tulee lähes 80 kilometriä, Mikkeliin lähes 90 kilometriä. Jyväskylään matkaa tulee lähes 130 kilometriä.
–Jyväskylässä on tälläkin hetkellä myynnissä E-mallin kaasu-Mersu, vuosimallia 2007 ja kilometrilukema on 160 000 kilometriä. Joku on sen tuonut Ruotsissa. Jyväskylässä se menee kaupaksi, siellä ihan kivasti ovat liikkuneet myös aiemmin myynnissä olleet kaasuautot, mm. B-mallin Mersut ja Volvo V70 -farmarit. Pieksämäellä ja Varkaudessa kukaan ei kaasuautoja kysy, kun ei niitä pääse siellä tankkaamaankaan, sanoo autokauppias Jori Tarvonen.
Tarvosen mukaan kaasuautoille on kuitenkin ihan oma ostajakuntansa.
– Kaupungissa kaasutankkausasemien lähellä asuvalle ajaminen tulee edulliseksi. Ennakkoluuloihin esimerkiksi kaasuauton luotettavuudesta en ole törmännyt. Ja ihmiset ymmärtävät tänä päivänä myös sen, että kun kaasu loppuu, kaasuautolla matka jatkuu bensalla. Eihän nuo liikkeen pihallekaan ole jääneet, Tarvonen sanoo.
Isompi helpompi myydä
10 000 euron kaasuautotarjonnan kirjavuudesta käy hyvin se, että vaihtoehdot vaihtelevat 150 000-200 000 kilometriä ajetusta vuosimallin vuosimallin 2008 Volvo V70:stä pari vuotta vanhaan Skoda Citigo -pikkuautoon, jolla on ajettu 70 000 kilometriä.
–Mikä näistä on helpompi myydä? Aika hyvä kysymys. Kaasuautot ostetaan ihan samalla tavalla erilaiseen tarpeeseen kuin mitkä tahansa muutkin autot. Pieni Skoda Citigo tai Volkswagen Up! voi mennä perheeseen äidin kakkosautoksi ja pidempää matkaa ajava isä taas ostaa mieluummin ison Mersun. Uskoisin kuitenkin, että ehkä se iso ja iäkkäämpi kaasuauto tässä 10 000 euron hintaluokassa on ehkä helpompi myydä, askolalaisen AutoMatikaisen Petri Matikainen sanoo.
Matikainen uskoo, että jonkun verran kuluttajilla saattaa olla turhiakin epäluuloja kaasuautoa kohtaan.
– Kavahdetaan esimerkiksi tankkaamista, vaikka se on ihan yhtä helppoa kuin bensa-autollakin.
Matikainen uskoo, että paljon ajettuun kaasuautoon luotetaan hiukan huonommin kuin saman auton polttomoottoriautoon vastaavalla kilometrilukemalla.
Jo 10 vuotta kaasuautoja
Keijo Lehtonen Oy on myynyt Mäntsälässä käytettyjä kaasuautoja jo 10 vuotta.
– Tähän mennessä olen myynyt noin 700 kaasuautoa, Keijo Lehtonen kertoo.
Käytetyn kaasuauton valinnassa pätevät samat lainalaisuudet kuin polttomoottoriautoissakin.
–Pitkää matkaa ajava valitsee mieluummin vaikka iäkkäämmän ison Mersun ja kaupunkiajoa paljon ajava pienemmän Volkswagen Up:n. Molempia olen myynyt.
Vaikka valtiovalta hehkuttaa nyt autokannan sähköistämistä, niin kaasuauto ei ole eilistä päivää.
–Päinvastoin. Uusia asemia nousee koko ajan. Nyt on usean vuoden tauon jälkeen taas markkinoilla uusiakin kaasuautoja. Nyt kaasuautojen myynti on tasaantunut, mutta jossain vaiheessa kun Gasumilla oli tarjouksia, niin kaasuauto oli jopa helpompi myydä kuin polttomoottoriauto. Jakeluverkosto tietysti vaikuttaa kysyntään. Pääkaupunkiseudulla kaasuauton myyminen ei ole ongelma, kun autoilijalla voi olla tankkausasema niin kodin lähellä täällä Mäntsälässä kuin työpaikan lähellä Helsingissä, Lehtonen sanoo.
Biokaasu on päästötöntä
Lehtosen mielestä kaasuautoihin pitäisi kannustaa nykyistä voimakkaammin. Jos tankkausasemia rakennetaan lisää, ihmiset myös ostavat helpommin kaasuautoja.
–Biokaasu on täysin päästötöntä ja tehdään jätteestä, jota syntyvä metaani muuten menisi taivaan tuuliin. Biokaasun tankkaaminen autoon on meidän kaikkien etu. Suomi on harvaan asuttu maa. Sähköautolla on edessään vielä pitkä taival, ennen kuin koko kansa voi sellaisella ajaa. Kaasuauto ei maksa uutena eikä käytettynäkään merkittävästi enempää kuin saman auton bensaversio. Kaasuautoa puoltaakin, että kaasun loppumista kesken matkan ei tarvitse pelätä, kun kaasun ehdyttyä auto alkaa käydä bensalla.
Lehtonen myöntää, että kaasuautoihin perehtymättömällä saattaa vielä jonkin verran olla epäilyjä niiden huoltotarpeista.
–Aika hyvin ihmiset jo ymmärtävät, että kaasuauto on normaali bensa-auto, johon tehtaalla vain on lisätty tämä kaasulaitteisto. Laitteistoa erikseen ei varsinaisesti tarvitse huoltaa ollenkaan, ellei siihen tule jokin vika.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa