Kaasujalka

Vähän ajettu premiumfarkku uuden pikkuauton hinnalla

Julkaissut:

|

4.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vähän ajettu premiumfarkku uuden pikkuauton hinnalla

BMW 518d A Business Exclusive -farmari vuosimallia 2015 saattaa tehdä tämän valikoiman autoista nopeimmin kauppansa, kun mittarilukema on vain 85 000 km. Etelä-Suomen Autotalo Lahdessa pyytää kuvan Bemarista 24 990 €.

 

Crossovereiden suosiosta huolimatta moni paljon ajava maksaa yhä 25 000 euroa mieluummin muutaman vuoden ikäisestä premiumtason tilavasta diesel-farmarista.

25 000 euron hintaluokassa on nyt paljon tarjolla muutaman vuoden ikäisiä ja nippanappa alle 100 000 kilometriä ajettuja isoja premium-farmareita.
– Nyt kisaa käydään kuitenkin enemmän hybridien ja dieseleiden välillä, kun taas ennen vertailtiin keskenään enemmän tavallisia bensa-autoja ja dieseleitä.  Tämä suurempi murros on ollut käynnissä jo pitkään, sanoo myyntipäällikkö Antti Peltola Vaihtoautomaasta. ’

Vaihtoautomaalla on useita toimipisteitä  Etelä-Suomessa, kaksi Keski-Suomessa ja yksi Lahdessa. Kuukauden sisään Lempäälään Ideaparkin viereen aukeaa uusi toimipiste, joka on ketjun kahdeksas toimipiste Suomessa.

Kuitenkin bensa-hybridejä alkaa tämän sarjan vaihtoautoissa olla tarjolla enemmän vasta 30 000 euron hintaluokassa.
– Jos haluaa tällaisen ison ja tilavan premium-luokan farmarin, niin vaihtoehdoksi jää pääasiassa diesel, niitähän ei juuri ole tarjolla bensa-hybrideinä ja diesel-hybrideinäkin todella niukasti.  Jos haluaa bensa-hybridin, niin Mersulla ajavankin pitää tähyillä pykälää pienempää C-sarjaa. Dieseleinäkin BMW X5:n ja Mercedeksen isommat maasturit menevät paremmin kaupaksi kuin niitä vastaavat sedanit ja farmarit, Peltola sanoo.

Peltolan mukaan iso bensa-hybridi ja maasturi Mitsubishi Outlander PHEV onkin tullut yhä merkittävämmäksi haastajaksi, kun mietitään vaihtoehtoja 25 000 euron hintaluokassa.
– Sitä on tuotu paljon käytettynä ulkomailta Suomeen ja kohtuuhinnalla ja siedettävillä kilometreillä saa ison ladattavan plug-in -bensahybridin, Peltola sanoo.

Volvo V90 uusi haastaja

Premiumfarmareiden 25 000 euron hintaluokassa kovimmat kilpailijat keskenään ovat vaihtoautomarkkinoilla 5-sarjan BWW, E-sarjan Mercedes-Benz ja Audi A6. Näitä on tarjolla melko mukavasti alle 100 000 kilometrin mittarilukemilla, kun autolla saa olla ikää 4-5 vuotta.

Nyt 25 000 eurolla alkaa saada myös Volvon lippulaiva-farmaria V90-mallia, mutta ne ovat iäkkäimmilläänkin vuosimallia 2017 ja mittarilukemat pyörivät jopa 300 000 kilometrissä.

Volvon aiempaa lippulaivafarmaria, V70 -mallia on tarjolla jonkun verran alle 100 000 kilometriä ajettuinakin ja vain 4-5 vuoden ikäisinä.

Volvo V90 ja V70 kilpailevat vaihtoautomarkkinoilla kuitenkin eri sarjoissa, eikä V70 ole ennenkään varsinaisesti asettunut kilpailemaan 5-sarjan BMW:n, E-Mersun tai Audi A6:n kanssa. Silloin käytetty V90 ja V70 eivät myöskään ole vaihtoauton ostajalle keskenään vertailukelpoiset vaihtoehdot.
–V90 on selkeästi tehty enemmän kilpailijaksi  E-Mersulle, 5-sarjan BMW:lle ja Audi A6:lle. Onhan se jo ulkonäöltäänkin niin paljon edustavampi. V70 oli myös niin kauan markkinoilla kutakuinkin samannäköisenä, ettei se enää kilpaile tässä sarjassa, eikä tuoreimpia V70 -malleja enää edes ole kovin paljon tarjolla.

Vaihtoautomaa tekee autokauppaa pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa. Silloin myös autojen käyttötarpeet ovat erilaiset. Jos asiakas Keski-Suomessa tarvitsee 25 000 eurolla nelivetoisen ja tilavan farmariauton, ei hänelle jää muuta vaihtoehtoa kuin dieselauto.

Keski-Suomessa BMW X5 -maasturi liikkuu Peltolan mukaan  25 000 euron hintaluokassa vähän enemmän ajettunakin paremmin kuin BMW:n 5-sarjan sedan tai farmari.
–Selkeimmin tässä 25 000 euron hintaluokassa ovat pidentyneet E-mallin farmari-Mercedesten keskimääräiset myyntiajat. Jonkin verran ovat pidentyneet myös tämän hintaluokan farmari-Bemareiden myyntiajat.  Ehkä vähiten ovat pidentyneet Audi A6:n myyntiajat.

E-Mersun myyntiajat pidentyneet

Vielä jokin aika sitten Ruotsin tuontiautojen ja Suomi-autojen hinnoissa oli selvä ero: Ruotsista tuodut vaihtoautot olivat selkeästi halvempia.
–Nyt hinnat ovat tasapäistyneet. Meidän tavoin muutkin autoliikkeet seuraavat varaston kiertoa. Jos auto, jolla on takanaan vähän vuosia eikä mitään vikaa, ei tahdo mennä kaupaksi, kuluttaja tehdä yhtäkkiä todella edulliset kaupat,  Peltola sanoo.

Vetotavallakin on väliä: Mersu menee kaupaksi vielä kohtuullisesti takapyörävetoisenakin, mutta Audi halutaan lähes aina nelivetoisena.
– Etuvetoiset Audit menevät hinnalla, Peltola sanoo.

Crossoveria mukavampi valtateillä

Isojen diesel-farmareiden aika ei kuitenkaan ole ohi.
– Se on edelleen mieluisa vaihtoehto paljon maanteitä ajavalle perheelliselle, joka tarvitsee tilaa, mutta ei vetoautoa veneelle tai asuntovaunulle. Itsekin, kun ajan paljon maantiellä, mutta en omista venettä tai asuntovaunua, ottaisin mieluummin esimerkiksi 5-sarjan farmari BMW:n kuin BMW X5 -maasturin. Ja kuluttavathan Mersun ja BMW:n isot maasturit polttoainettakin ihan eri tavalla kuin niiden vastaavat sedan- tai farmarimallit.

Suosion jakolinjat kulkevat enemmän auton imagon kuin valmistusmaan mukaan. Jos menevät farmarimalliset saksalaiset Audi A6 ja 5-sarjan BMW melko samantyyppisille asiakkaille, niin usein samalla tavalla asiakas voi miettiä myös valintaa saksalaisen E-sarjan Mersun ja ison ruotsalaisen farmari-Volvon välillä.
–Audi ja BMW menevät pikkuisen nuoremmalle kuluttajakunnalle, Volvoa ja E-Mersua taas etsii vähän varttuneempi väki. Toki merkkiuskollisuus on vahvaa tämän sarjan autoissa. Jos liikkeeseen tulee Volvo-autoilija, niin melko todennäköisesti hän sen myös vaihtaa Volvoon.

25 000 euron hintaluokassa tarjolla on myös melko tuoreita Jaguar XF -farmareita.
– Niillä on ihan oma ostajakuntansa ja heille nämä muut merkit eivät juurikaan ole vaihtoehtoja, Peltola toteaa.

Teksti Timo Kiiski

 

Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid  AMG Styling -farmari vuosimallia 2012 oli myynnissä Kamuxilla Espoon Olarissa hintapyynnöllä 24 900 €. Runsaasti varustellun ja 204-hevosvoimaisen dieselhybridin mittarilukema oli vain 83 000 km.

Jaguar XF Sportbrake 2,2 i4 Td 200  ei kilpaile suurten massojen suosiosta, mutta löytänee ostajansa brittieleganssin vannoutuneiden ystävien joukosta. Kuvan Jaguar on vuosimallia 2013 ja mittarilukema on vain 84 000 km. Hintapyyntö Malmin Kamuxissa on 24 800 €.

Audi A6 Avant Business Sport 2,0 TDI S Tronic vuosimallia 2015 menee luultavasti hieman konservatiisemmalle ostajalle ja varsin nopeasti, kun autolla on ajettu vasta 99 530 kilometriä. Hintapyyntö Helsingin Biliassa on 24 780 €.

Nyt alkaa 25 000 euron hintaluokassa saada jo Volvo V90 -farmareitakin, tosin mittarilukemat ovat yli 200 000 km. Kuvan Volvo V90 D3 Momentum -automaatti on vuosimallia 2017 ja sillä on ajettu 235 000 km. Järvenpään Autokulma Oy Järvenpäässä on laittanut tuulilasiin hintalapun 24 980 €.

 

 

 

Volvo V70 D3 Classic Business A vuosimallia 2015 ei imagoltaan varsinaisesti yllä tämän valikoiman muiden autojen tasolle, kuten Volvo V90. Jos on valmis tinkimään hieman luksusimagosta, tästä autosta saa vain 48 000 km ajetun hienon auton 24 950 eurolla oululaisesta Juhan Auto Oy:stä.

92 000 km ajettu musta BMW 518d -automaatti panoramakatolla vuosimallia 2014  oli myynnissä Tampereen Autokeskuksessa hintapyynnöllä 24 390 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Opel Insignia muuttui radikaalisti 2017
Vaihtoautovertailu – Kymppitonnin kaasuautot
Vertailussa sama vuosimalli & eri korimalli – Skoda Octavia 2013

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *