Kaasujalka

Audi Q5 uudistuu

Julkaissut:

|

1.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi Q5 uudistuu

 

Suomen Audi-jälleenmyyjille uudistettu Audi Q5 saapuu loppuvuodesta ja auto on saanut merkittävästi uutta ilmettä.

Kahdeksankulmainen Singleframe-etusäleikkö on nyt matalampi ja se näyttää aiempaa leveämmältä. Puolisuunnikkaan muotoiset ilmanottoaukot auton sivulla ovat aiempaa suuremmat. Edestä uudistetun Audi Q5:n tunnistaa välittömästi led-ajovalojen yläosan päiväajovaloista. Vakiomallin lisäksi valittavana on kaksi varusteluvaihtoehtoa: Advanced-mallissa Singleframe-etusäleikön pystysuuntaiset osat on kromattu ja myös etu- ja takapuskurien alla olevat suojukset ovat vakio-mustan sijaan hopeanväriset. S line -malli sisältää puolestaan muun muassa Singleframe-etusäleikön urheilullisen hunajakennorakenteen sekä kromilistalla kehystetyn takadiffuusorin.

Saatavana on kaksitoista ulkoväriä, joista kaksi on uusia: district green -vihreä ja ultra blue -sininen. Musta optiikka -ulkonäköpaketin saa lisävarusteena.  Kojetaulussa on erillinen MMI-kosketusnäyttö, jossa on akustinen palaute. Aiemman pyöritettävän/painettavan hallintapainikkeen tilalla keskikonsolissa on nyt säilytyslokero.

Audi Q5 asiakkaiden on mahdollista valita vakiosisustavaihtoehtojen lisäksi kaksi eri sisätilapakettia: design selection- ja S line -sisätilapaketit, jotka voidaan haluttaessa yhdistää myös ulkonäköpaketteihin.

Takavalojen digitaalinen OLED-teknologia

Seuraavan sukupolven OLED-teknologia on ensimmäistä kertaa käytössä uudistetussa Audi Q5:ssä. Tehokkailla OLED:eillä (organic light-emitting diodes) voidaan tuottaa erittäin tasaisia valopintoja.  Lisävarusteena saatavat OLED-takavalot on jaettu kolmeen kuusisegmenttiseen osioon, jonka ansiosta Audin muotoilijat ja suunnittelijat voivat luoda yhdellä ainoalla valolla erilaisia valokuvioita ja -muotoja.

Audi Q5:n tilaaja voi valita kolmesta takavalojen valotunnuksesta, joihin liittyy erilainen saattovalojen muotoilu. Audi drive select -hallintajärjestelmän dynamic-ajoprofiilin mukana käyttöön tulee vielä yksi erilainen valotunnus. OLED-takavalot on varustettu myös etäisyyden tunnistavalla toiminnolla: jos toinen tienkäyttäjä tulee alle kahden metrin päähän pysähtyneenä olevan Audi Q5:n perästä, syttyvät kaikki led-segmentit. Valokuvio palautuu jälleen entiselleen Audi Q5:n lähtiessä liikkeelle. OLED-takavaloja täydentävät dynaamiset vilkut. Audi Q5:n vakiovarustuksena on nyt led-ajovalot ja Matrix-led-ajovalot on saatavilla lisävarusteena. Älykkäät ja mukautuvat kaukovalot tarjoavat lisäturvallisuutta ja -mukavuutta muita tienkäyttäjiä häikäisemättä.

Tilava ja muunneltavissa

Uudistettu Audi Q5 on 4,68 metriä pitkä, eli 19 milliä aiempaa pidempi pääasiassa isompien puskureiden vuoksi. Leveys (ilman peilejä) 1,89 metriä ja korkeus 1,66 metriä pysyvät entisellään. Pitkän akselivälin (2,82 m) ansiosta sisätilat ovat reilunkokoiset. Suomessa mallin vakiovarusteluun sisältyy pituussuunnassa siirrettävissä oleva takaistuin sekä säädettävät selkänojat. Näillä varusteilla matkatavaratilan koko on 550–1550 litraa. Vakiovarusteisiin kuuluu lisäksi tavaratilan pohjan korkeussäätö sekä sähkötoiminen takaluukku. Älykkäiden materiaalivalintojen ansiosta Audi Q5:n korirakenne on yksi luokkansa kevyimmistä. Myös ilmanvastuskerroin 0,30 on yksi segmentin parhaimpia. Hienostuneen aeroakustiikan ansiosta matkustamo on poikkeuksellisen hiljainen.

Uudistetun Audi Q5:n uuden hallintajärjestelmän taustalla on uusi keskusyksikkö. Kolmannen sukupolven modulaarinen infotainment-alusta MIB 3 on laskentateholtaan kymmenkertainen edeltäjäänsä, MIB 2:een verrattuna.

Perusvaihtoehto on perinteinen mittaristo varustettuna keskelle sijoitetulla kuljettajan informaatiojärjestelmällä. Huippuvaihtoehtona on virtuaalinen Audi virtual cockpit plus – korkearesoluutioinen 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, jossa on kolme vaihtoehtoista graafista näkymää. Kuljettaja hallinnoi näyttöjä monitoimiohjauspyörästä. Lisävarusteena on saatavana myös Head-up display -tuulilasinäyttö.

Vakiovarusteena on keskelle sijoitettu 10,1-tuumainen MMI-kosketusnäyttö. Matalan valikkorakenteen ansiosta se on helppokäyttöinen ja käytettävissä on myös vapaa tekstihaku. Kuljettaja voi halutessaan piirtää tai kirjoittaa merkkejä manuaalisesti tai käyttää ääniohjausta, joka ymmärtää laajan valikoiman arkipäivän termejä. Ääniohjaus voi hyödyntää myös pilvipalvelun tietoja, kun se yhdistetään MMI Navigointi plus ja Audi connect infotainment -järjestelmiin.

Audi connectin online-palvelut yhdistävät Audi Q5:n internetiin ja liikenneinfrastruktuuriin. Navigointijärjestelmään saadaan korkearesoluutioisia satelliittikuvia suoraan Google Earthista ja kaistakohtaisia tietoja liikennevirroista sekä -ennusteista. Amazon Alexa tarjoaa pääsyn tuhansiin Alexa Skills -sovelluksiin. Audi connectin Car2X-turvallisuus- ja mukavuuspalvelut lisäävät ajamisen mukavuutta entisestään: ne auttavat esimerkiksi löytämään pysäköintipaikan kadun varrelta sekä osassa Euroopan maista on mahdollista hyödyntää järjestelmän antamaa liikennevalotietoa, jolloin kuljettaja voi sopeuttaa auton nopeuden liikennevalojen mukaan. MyAudi-sovellus yhdistää käyttäjän älypuhelimen autoon.

Kuuteen eri käyttäjäprofiiliin voidaan tallentaa laaja valikoima henkilökohtaisia asetuksia (auton varustelusta riippuen) yleisimmistä reittikohteista istuimensäätöihin ja ilmastointitasoihin. Tiedot taltioidaan myAudi-sovelluksen pilvipalvelun asiakasportaaliin, jossa ne ovat saatavilla jokaiselle valtuutetulle käyttäjälle missä tahansa vastaavalla järjestelmällä varustellussa Audissa.

Suorituskykyä ja matalat päästöt

Ensimmäinen Euroopan markkinoille tuleva malli on Audi Q5 40 TDI. Sen kaksilitrainen nelisylinterinen dieselmoottori tuottaa 150 kW (204 hv) tehoa ja 400 Nm vääntöä. Moottorin alumiininen kampikammio on noin 20 kiloa ja kampiakseli noin 2,5 kiloa kevyempi kuin aiemmassa moottorissa.

Polttoaineenkulutusta pienentää osaltaan kevythybridijärjestelmä (MHEV). Hihnalla toimiva starttigeneraattori syöttää virtaa 12 voltin sähköjärjestelmään, johon kuuluu kompakti litiumioniakku. Starttigeneraattori rekuperoi jarrutusenergian ja taltioi sen akkuun. Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa Audi Q5:n rullaamisen moottori sammutettuna sekä start-stop-toiminnon alle 22 km/h nopeudessa. Tämän ansiosta polttoainetalous paranee noin 0,3 litraa 100 kilometrillä. Audi Q5 kiihtyy 0–100 km/h  7,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 222 km/h.

Tehokas dieselmoottori ei ole ainoastaan taloudellinen, vaan se on myös puhdas ja täyttää viimeisimmän Euro 6d-ISC-FCM-päästöstandardin sekä EU 6 AP:n vaatimukset. Typenoksidipäästöjä vähennetään huomattavasti uuden SRC-katalysaattorin ja kaksivaiheisen AdBlue-ruiskutuksen ansiosta. Urealiuos ruiskutetaan pakoputkistoon ennen kahta peräkkäistä SRC-katalysaattoria.

Taloudellisuutta parantavat myös Audi Q5 40 TDI:n seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto sekä jatkuva quattro-neliveto ultra-teknologialla. Normaaleissa olosuhteissa voima ohjataan kokonaan etupyörille. Kun tarvitaan nelivetoa, esimerkiksi liukkaissa olosuhteissa tai dynaamisemmin ajettaessa, takapyörät yhdistyvät voimansiirtoon kahdella kytkimellä sekunnin murto-osissa – ja useissa tilanteissa ennakoivasti.

Audi Q5:n ensiesittelyn jälkeen, ensi vuoden puolella, markkinoille on tulossa myös kaksi Audi Q5 TFSI e ladattavaa hybridiversiota.

Sekä etu- että taka-akseleilla käytettävä monivarsituenta on erityisen kevyt, mikä vaikuttaa sekä käsiteltävyyteen että taloudellisuuteen. Lisävarusteena on saatavilla dynaaminen jousitus, jonka erittäin laaja säätövara mukautuu ajonopeuteen ja ohjauskulmaan.

Alustavaihtoehtoja on neljä. Vakiojousituksen yhtenä vaihtoehtona on urheilualusta. Teräsjousilla varustettu vakioalusta on saatavana myös säätyvällä iskunvaimennuksella, jonka ansiosta alustaa voi säätää laajalla alueella mukavuuspainotteisesta dynaamiseen. Säätyvän iskunvaimennuksen tapaan myös mukautuvan ilmajousituksen voi säätää viiteen eri korkeuteen.

Audi drive select -hallintajärjestelmä on vakiovaruste ja se ohjaa lukuisia auton teknisiä komponentteja. Kuljettaja voi valita seitsemästä eri ajoprofiilista, mukaan lukien off-road sekä all-road (ilmajousituksella). Alamäkiavustin avustaa jyrkissä rinteissä. Audi Q5:ssa on vakiona 17-tuumaiset alumiinivanteet,  Advanced line ja S line -varustetasot sisältävät 18-tuumaiset alumiinivanteet. Audi ja Audi Sport -valikoimiin kuuluu lisäksi 19-, 20- ja 21-tuumaisia alumiinivannevaihtoehtoja.

Lisää turvallisuutta ja mukavuutta

Uudistetussa Q5:ssä on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Vakiovarusteisiin kuuluva Audi pre sense city -järjestelmä auttaa välttämään keulatörmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa tai lieventämään niiden seurauksia. Valinnaiset kääntymisavustin, törmäyksenestoavustin sekä autostapoistumisvaroitin lisäävät myös yleistä turvallisuutta. Mukautuva vakionopeudensäädin vähentää pidemmillä matkoilla tarvetta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin, kun taas ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ennakoivaa ajotapaa ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Audi Q5 valmistetaan San José Chiapan tehtaalla Meksikossa.

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Saabin kruununjalokivi löytyy yhä Suomesta
Volkswagen ID.3:n uudet malliversiot tulevat myyntiin
BMW iX3 vuonna 2021 Suomeen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *