Kaasujalka

Hyvästi Avensis – pieni haikeus jäi

Julkaissut:

|

24.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyvästi Avensis – pieni haikeus jäi

Kun Toyota Avensis jää mallinimenä historiaan, oli oikea aika testata, miltä maistuu meno neljä vuotta vanhalla viimeisen sukupolven ”Avella”. Ihan hyvältä maistui. Ikävä ei yllä kyyneliin asti, mutta pieni haikeus jäi.

Ajoin omalla Avensiksellani 9 vuotta. Ostin sen puolitoista vuotta vanhana ja n. 30 000 kilometriä ajettuna vuonna 2007. Autoni oli niin perus-Avensis kuin olla voi: 1.6-litraisen bensamoottorin parina oli 5-lovinen manuaalivaihteisto ja korimalli oli farmari. Varustetaso oli Linea Terra.

Vaihdossa Avensikseen meni 11 vuotta vanha E-mallin diesel-Mersuni, 220 d ja siis ihan ”nuhapumppu”. Ihastuin silloin ensituntumalla Avensiksen vaivattomuuteen ja tietynlaiseen tuttuuteen, vaikka edellisestä Toyotastani oli vierähtänyt jo 14 vuotta.

Aika moni suomalainen menee naimisiin mukavan ja sopivaksi katsomansa puolison kanssa. Suuren intohimon sijasta ensiväristykset ovat ehkä voimakasta ihastumista. Kun aikaa kuluu, yhteiselo muuttuu sopeutumiseksi. Ja jos siihen rullaavaankaan arkeen sopeutuminen ei suju, niin sitten ehkä käydään vieraissa tai erotaan.

Itselleni kävi vähän samalla tavalla Avensiksen kanssa. Vaimo on ollut sama jo 23 vuotta, mutta Avensiksen vaihdoin 9 vuoden jälkeen neljä vuotta tuoreempaan C-Mersuun. Avensis oli luotettava, mutta vähän tylsä kumppani. Jos en olisi yhtään ns. automies, olisin varmasti vaihtanut sen kolme vuotta sitten uudempaan Avensikseen. Nyt teki taas mieli vähän enemmän ajettavuutta ja siksi Avensis vaihtui Mersuun. Mersulla oli ostohetkellä ajettu suunnilleen saman verran kuin Avensiksella luopumishetkellä.

Mersun kalliiden remonttien jälkeen on tullut haikailtua Avensiksen tylsiä, mutta luotettavia vuosia.  Joskus on tullut mieleen Vesku Loirin laulama ja Kalle Tappisesta kertova ”Kohtalokas samba”. Ukkomies Kalle hurmaantuu ravintolassa eksoottiseen Tamaraan, mutta juhlittuaan kaikki rahansa Kalle noituu aamulla itsekseen: ”Kyllä varmaan Saaran armaan kanssa Säkkijärven polkka oisi tullut halvemmaks’.”

Facelift vai täysin eri malli?

Otin koeajoon 1.8-litraisen bensa-Avensiksen vuosimallia 2015. Sehän oli tietysti sisustukseltaan ihan toinen auto kuin omani aikoinaan. Toisen polven Avensishan oli oman aikansa Mondeoihin ja Passateihinkin verrattuna sisätiloiltaan muovinen kuin 1990-luvun japanilaiset autot.

Tämä viimeiseksi jääneen Avensis-mallin sisustus taas kestää vertailun hyvin kilpailijoidenkin rinnalla. Avensis uudistui viimeisen kerran vuonna 2015 ja omasta mielestäni voitaisiin puhua neljännen sukupolven mallista: sen verran modernimman ja virtaviivaisemman ilmeen Avensis sai niin sisätiloihinsa kuin ulkokuoriinsakin.

Yleisesti kuitenkin on puhuttu vuonna 2008 markkinoille tulleen kolmannen sukupolven Avensiksen faceliftistä. Vuonna 2015 esitellyn Avensiksen ulkonäköä oli muokattu eritoten keulan osalta. Ajovalot ja maski edustivat muidenkin Toyotojen silloista ilmettä. Samalla etuylitys pidentyi.

Tuttuus ja vaivattomuuden tunne iskivät heti koeajon alussa. Ohjaus oli kevyt ja siksi Avensis oli mukava auto varsinkin kaupunkiajossa. Vähän jyrkempiinkin mutkiin se taittuu kohtuullisesti. Jousitusmukavuuden osalta kaikki on kunnossa.

Viimeisintäkään Avensista ei saa bensaturbona. Vapaasti hengittävä 1.8-litrainen ja 147-hevosvoimainen bensamoottori vaatii kiihtyäkseen kyllä reippaampaa kaasupedaalin poljentaa.

Bensamoottorin parina oli 6-lovinen manuaalivaihteisto, joka toimi jouhevasti: keppi liikkui selkeästi ja täsmällisesti pykälältä toiselle. Kytkinkin on säädetty herkästi toimivaksi.

Koeajetun auton premium-tason varustelu on varsin kattava. Se sisältää mm. AFS-kääntyvät ajovalot ja Smart Entry -startin ja ovien avauksen.

Sisustus lähes premiumia

Pidemmässä ajossa ohjaus muuttuu hiukan tahmeaksi, kuten se tuppasi tekemään jo aikoinaan omassakin Avensiksessa.

Penkin reisituki jätti toivomisen varaa. Ratin syvyyssäätöönkin pitkä mies kaipaisi lisää pituutta. Tällaiselle 176-senttiselle miehelle se toki on riittävä.

Sisätilojen materiaalivalinnat eivät yllä ihan premiumtasolle, mutta yleisilmeeltään kojetaulu on kohtuullisen tyylikäs. Tässäkin kohdassa puhuisin mieluusti selkeästi uudistumisesta kuin faceliftistä. Viimeiseksi jääneen Avensiksen ohjaamon yleisilmettä voi kehua jopa lexusmaisen herraskaiseksi. Ennen uudistusta vuonna 2008 esitellyssä Avensiksessa ei ollut syvälle erillisillä metallisilla kehyksillä ympäröityjä ja syvälle upotettuja mittareita kuten tässä vuoden 2015 mallissa.

Ajossa yksi viimeiseksi jääneen bensa-Avensiksen parhaita puolia on vaivattomuuden rinnalla äänettömyys.

Itse ajoin vain lyhyehkön koeajolenkin sekaisin Itäkeskuksen kaduilla ja Kehä I:llä kahdeksankympin nopeuksissa. Eli omakohtaista kokemusta minulla ei asiasta ole, mutta tiettävästi tämän bensa-Avensiksen heikoimpia kohtia on iso kulutus. Sitä palaa 2000 kiloa painavalla ja vapaasti hengittävällä 1.8-litraisella bensamoottorilla tiettävästi helposti 8 litraa satasella.

Voi olla, että Avensis vielä jonain päivänä palaa Toyotan mallinimeksi. Toistaiseksi merkkiuskolliset Avensis-autoilijat joutuvat pähkäilemään, vaihtavatko mallinimenä paluun tehneeseen ylellisempään ja kalliimpaan Toyota Camryyn vai hurjasti kehittyneeseen Toyota Corollaan.

Merkkiuskollisten malli

Avensis-kuskit ovat kuitenkin malliuskollista väkeä: vanha Avensis vaihdetaan hyvin usein uudempaan malliin. Käytettyjä Avensiksia tulee vielä riittämään runsaasti vaihtoautomarkkinoilla, kun malli on ollut suomalaisille hyvin mieleinen.

–Nyt on odotettavissa, että vuosimallien 2005-2012 Avensiksia aletaan vaihtaa tuoreempiin, 2015- ja 2016 -mallisiin Avensiksiin. Käytetyt Avensikset ovat erittäin haluttuja autoja. Mallin valmistamisen loppuminen ei näy millään tavalla niiden kysynnässä. Ja mitä tulee uusiin autoihin, niin uusi Corolla täyttää suurimman osan perinteisten Avensis-asiakkaiden tarpeista, kun malliston hintahaitari moottorista ja varusteita riippuen on 25 000-40 000 euroa, sanoo autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen Osuuskauppa Suur-Savosta.

Koko tähänastisen elämäni ajan tällainen C/D-segmentin eli vähän ylemmän keskiluokan Toyota on ollut itsestäänselvyys. Isoveli ajoi aikoinaan Avensista edeltäneellä uudella Toyota Carinalla ja lapsuudestani muistan Carinaakin edeltäneen Toyota Coronan.

Itsekin olisin aikoinaan ihan hyvin pärjännyt Corollalla, mutta halusin Avensiksen, koska se oli kuitenkin ”vähän herraskaisempi” Toyota. Silloinen Camry taas oli käytettynäkin itselleni ihan liian kallis, kun en kuitenkaan halunnut ajaa loppuun piiskatulla ”luuskalla”.

Eli, jos Avensiksen perään ei nyt tule sentään ihan kyynel silmään, niin pieni haikeus kuitenkin jää. Nyt kun ikää on jo lähes kuusikymmentä, enkä tunne enää minkäänlaista näyttämisen tarvetta, voisin hyvinkin ostaa tämän viimeisen polven bensa-Avensiksen. Se tarjoaa jo ihan riittävästi mukavuutta ja ennen kaikkea luotettavuutta.

Toyota Avensis 1,8 Valvematic Premium Sedan
Vuosimalli: 2015
Mittarilukema: 77 000 km
Moottori: R4, 1798 cm3 ( vapaasti hengittävä)
Polttoaine: bensiini
CO2 -päästöt: 140 g/km
Teho: 108 kW / 147 Hv
Huippunopeus: 200 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 9,40 s
Yhdistetty kulutus: 0 l/100km (ilmoitettu)
Myyjä: Toyota Itäkeskus
Hinta: 21 580 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa käytetty Fiat Grande Punto – Maatalousopiskelijan Grande Punto
Koeajo käytetty Mercedes-Benz E-350CDI – Isojen tunteiden E Coupé
Koeajo käytetty Audi Q7 – Ihan ”sipilänä” Q7:lla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *