Kaasujalka

Hintavertailussa käytetyt hybridit – Vaihtohybridit 14 000-30 000 €

Julkaissut:

|

24.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa käytetyt hybridit – Vaihtohybridit 14 000-30 000 €

Jos on Volkswagen Passat -pistokehybridi vaihtoautohalleissa perussedanien- ja farmarien hitti, niin isoa nelivetoista maasturia pistokehybridinä kohtuuhinnalla etsiville Mitsubishi Outlander PHEV on melko lyömätön vaihtoehto. SAKA Herttoniemessä myi kuvan Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD:tä 25 400 eurolla. Auto oli vuosimallia 2015 ja mittarilukema vain 65 000 km.

Hybridien tarjonta kasvaa vauhdilla myös vaihtoautomarkkinoilla. Alle 20 000 euron hintaluokassa hybriditekniikka on kuitenkin vielä ainoastaan kiva bonus, jos muuten sopivassa autossa sellainen sattuu olemaan. Hybridihypetys alkaa vasta, kun vaihtoauto maksaa yli 20 000 €.

 

Käytettyjen hybridiautojen valikoimassa Toyota ”rulettaa” eli hallitsee, varsinkin 14 000-20 000 euron hintaluokassa. Nettiauto.comissa oli tässä hintahaarukassa 20. maaliskuuta tarjolla kaikkiaan 698 hybridiä, niistä 463 oli Toyotan eri malleja: Auriksia, Yariksia ja Priuksia.

Jos haluaa tässä hintaluokassa premiumluokan hybridin, ovat matkamittarilukemat pääsääntöisesti yli 150 000 kilometriä. Mersun eri hybridimalleja oli tarjolla vain 12 ja niistä lähes kaikki olivat vähintään 300 000 kilometriä ajettuja.

14 000-20 000 euron hintaluokassa plug-in -pistokehybridejä oli 108: Toyota Prius PHEV-pistokehybridien lisäksi mm. Opel Amperoita, Volvo V60 -plug-inejä sekä Mitsubishi Outlander PHEV -maastureita.

–Kyllä 14 000-20 000 eurolla vaihtoautoa etsivät eivät vielä hae ensisijaisesti hybridiä. Usein tietysti valinta osuu Toyotaan, mutta silloinkaan se hybriditekniikka ei varsinaisesti ole se valintakriteeri, vaan ainoastaan Toyotan mukana kylkiäisinä tuleva kiva lisä. Ensisijaisesti tässä hintaluokassa etsitään perinteistä bensa-autoa automaattivaihteisena. Suositusta perusperheautosta esimerkiksi Skoda Octavia -farmari 1.4-litraisella bensamoottorilla, sanoo vaihtoautopäällikkö Mikko Virtanen Helsingin Herttoniemen Laakkoselta.

Takuuehdot puhuttavat

Vasta sitten, kun hypätään hintaluokkaan 20 000-30 000 euroa, aletaan jo vartavasten etsiäkin hybridiä. Näillä hinnoilla on jo runsaasti tarjolla myös isompia pistokehybridejä.

–Varsinainen hybridien hypetys alkaa vasta yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen kohdalla. Ja tähän hintaan saa paljon jo isompia plug-in -pistokehybridejäkin. Tämän hintaluokan vaihtoautoa etsivistä asiakkaista hybridiä hakevia on jopa 40 prosenttia. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE liikkuu tosi liukkaasi, koska näillä hinnoilla niitä alkaa saada jo vähemmän ajettuinakin, Virtanen sanoo.

Nettiauto.comissa Passat GTE -plug-in -hybridejä hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa tarjolla onkin todella runsaasti, 20. maaliskuuta hakukone toi niitä eteen peräti 159.

Jos Toyota ”rulettaakin” alle 20 000 euroa maksavien hybridien valikoimassa, niin yli 20 000 euron mentäessä kiinnostusta sitä kohtaan vähenee. Hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa Nettiauto.comista löytyi maaliskuun puolivälissä vain yhdeksän Toyotan pistokehybridiä ja nekin kaikki olivat Toyota Prius PHEV -malleja.

–Yli 20 000 euron hintaluokassa on hyvin tarjolla jo Priusta selkeästi tilavampia pistokehybridejäkin. Toyotan ainoa isompi pistokehybridi on kallis RAV4 -maasturi, joka on vasta tullut markkinoille.

Nettiauto.comista löytyikin vain yksi käytetty Toyota RAV4 -pistokehybridi, jolla oli ajettu 10 000 kilometriä ja hintapyyntökin oli 53 900 euroa.

Virtasen mukaan yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen tarjonnassa suosikkeja on Volkswagen Passat GTE:n lisäksi myös Mitsubishi Outlander PHEV-maasturi.

–Vaikka plug-in -pistokehybridit ovatkin nyt kova juttu, niin muistuttaisin, että käsistä viedään myös Skoda Octavia G-Tec -kaasuhybridi: niillä on ihan mieletön imu. Varsinkin kun kaasuyhtiö Gasum tukee nyt kaasu-hybridien ostajia voimakkaasti.

Käytettyjen pistokehybridien kaupassa kuluttajia arveluttaa eniten akkujen takuuehdot.

– Myyntitilanteessa valveutunut plug-in -hybridin ostaja kysyy ensimmäisenä, onko akkutakuu enää voimassa. Myös sähköakkujen talvikestävyys tulee myyntikeskusteluissa esille, Virtanen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Opel Ampera oli vuosia sitten Toyota Prius PHEV:n kanssa harvoja tavallisen kansankin kukkarolle passeleita lataushybridejä. Kuvan Opel Ampera  Cosmo E-REV 1,4 Plug in Hybrid -automaatti oli vuosimallia 2013, mutta vasta 69 000km ajettu. Hintapyyntö Porin Vaihtokaarassa oli 19 800 €.

Peugeot 508 RXH HYbrid4 HDi AWD on isomman kokonsa, nelivetoisuutensa ja diesel-polttomoottorinsa puolesta harvinaista herkkua 15 000 euron vaihtohybridien joukossa. Kuvan Peugeot 508 on vuosimallia 2012, mutta mittarilukema 130 000 km ei vielä ole järkyttävä lukema 2-litraiselle Peugeotin dieselille. Lohjanportin Auton hintapyyntö kuvan autosta on 15 490 €.

 

Valtaosa kohtuullisesti ajetuista alle 20 000 euron vaihtohybrideistä on Toyotan eri malleja. Kaupunkipyöritykseen kuvan 5-ovinen Toyota Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Automaatti  voi olla näppärä ja edullinen valinta, kun vuosimallin 2016 autolla on ajettu vasta 70 000 km ja hintapyyntö Autokeskus Airportissa Vantaalla on 14 390 €.

 

Toyota Prius on sarjavalmisteisten hybridien pioneeri ja edelläkävijä, mutta ei ole lyönyt samalla tavalla läpi kuin ihan samalla hybriditekniikalla varustetut arkisemmat Toyotat. Ehkä Prius myös koetaan kummallisemmaksi kuin se oikeasti onkaan. Kuvan Prius vuosimallia 2014 oli vain 19 000 km ajettu ja hintapyyntö TeeKoo Autotaloissa Kangasalalla 18 990 €.

Kuvan Lexus CT 200h Hybrid A on kahdeksan vuotta vanha ja vuosimallia 2012, mutta mittarilukema on vain 27 000 km. Vaikka pikku-Lexus CT ei ulkoisesti isojen Lexusten jyhkeyteen ylläkään, niin senkin ohjaamossa voi aistia ainakin ”köyhän miehen premiumia”. GT-Auto Porissa pyytää tästä Lexuksesta 17 900 €.

Hyundai Ioniq hybrid DCT Comfort -automaatti vuosimallia 2017 oli myynnissä Porvoon Autosalvassa. Hintapyyntö 53 000 km ajetusta autosta oli 19 800 €.

 

Pistokkeesta ladattavat Volkswagen Passat -hybridit viedään vaihtoautoliikkeissä kuulemma suorastaan käsistä. Kuvan Passat  Sedan 1.4 GTE Plug-In Hybrid 218 hv DSG-automaattilaatikolla vuosimallia 2016 tarjoaa paljon vastinetta rahalle. Auton mittarilukema kun oli vasta 66 000 km ja J. Rinta-Jouppi Oy:n hintapyyntö Hämeenlinnassa 24 590 €.

 

20 000-30 000 euron hintaluokassa löytää jo kohtuullisesti ajettuja ja melko tuoreita Mersujakin hybrideinä. Kuan Mercedes-Benz C 350 e T A Premium Business 162 000 km:n kilometrilukemalla ja vuosimallia 2016 oli myynnissä 24 900 eurolla Autotalo Malinen Oy:ssä Mäntsälässä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *