Hintavertailussa käytetyt hybridit – Vaihtohybridit 14 000-30 000 €
Hybridien tarjonta kasvaa vauhdilla myös vaihtoautomarkkinoilla. Alle 20 000 euron hintaluokassa hybriditekniikka on kuitenkin vielä ainoastaan kiva bonus, jos muuten sopivassa autossa sellainen sattuu olemaan. Hybridihypetys alkaa vasta, kun vaihtoauto maksaa yli 20 000 €.
Käytettyjen hybridiautojen valikoimassa Toyota ”rulettaa” eli hallitsee, varsinkin 14 000-20 000 euron hintaluokassa. Nettiauto.comissa oli tässä hintahaarukassa 20. maaliskuuta tarjolla kaikkiaan 698 hybridiä, niistä 463 oli Toyotan eri malleja: Auriksia, Yariksia ja Priuksia.
Jos haluaa tässä hintaluokassa premiumluokan hybridin, ovat matkamittarilukemat pääsääntöisesti yli 150 000 kilometriä. Mersun eri hybridimalleja oli tarjolla vain 12 ja niistä lähes kaikki olivat vähintään 300 000 kilometriä ajettuja.
14 000-20 000 euron hintaluokassa plug-in -pistokehybridejä oli 108: Toyota Prius PHEV-pistokehybridien lisäksi mm. Opel Amperoita, Volvo V60 -plug-inejä sekä Mitsubishi Outlander PHEV -maastureita.
–Kyllä 14 000-20 000 eurolla vaihtoautoa etsivät eivät vielä hae ensisijaisesti hybridiä. Usein tietysti valinta osuu Toyotaan, mutta silloinkaan se hybriditekniikka ei varsinaisesti ole se valintakriteeri, vaan ainoastaan Toyotan mukana kylkiäisinä tuleva kiva lisä. Ensisijaisesti tässä hintaluokassa etsitään perinteistä bensa-autoa automaattivaihteisena. Suositusta perusperheautosta esimerkiksi Skoda Octavia -farmari 1.4-litraisella bensamoottorilla, sanoo vaihtoautopäällikkö Mikko Virtanen Helsingin Herttoniemen Laakkoselta.
Takuuehdot puhuttavat
Vasta sitten, kun hypätään hintaluokkaan 20 000-30 000 euroa, aletaan jo vartavasten etsiäkin hybridiä. Näillä hinnoilla on jo runsaasti tarjolla myös isompia pistokehybridejä.
–Varsinainen hybridien hypetys alkaa vasta yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen kohdalla. Ja tähän hintaan saa paljon jo isompia plug-in -pistokehybridejäkin. Tämän hintaluokan vaihtoautoa etsivistä asiakkaista hybridiä hakevia on jopa 40 prosenttia. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE liikkuu tosi liukkaasi, koska näillä hinnoilla niitä alkaa saada jo vähemmän ajettuinakin, Virtanen sanoo.
Nettiauto.comissa Passat GTE -plug-in -hybridejä hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa tarjolla onkin todella runsaasti, 20. maaliskuuta hakukone toi niitä eteen peräti 159.
Jos Toyota ”rulettaakin” alle 20 000 euroa maksavien hybridien valikoimassa, niin yli 20 000 euron mentäessä kiinnostusta sitä kohtaan vähenee. Hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa Nettiauto.comista löytyi maaliskuun puolivälissä vain yhdeksän Toyotan pistokehybridiä ja nekin kaikki olivat Toyota Prius PHEV -malleja.
–Yli 20 000 euron hintaluokassa on hyvin tarjolla jo Priusta selkeästi tilavampia pistokehybridejäkin. Toyotan ainoa isompi pistokehybridi on kallis RAV4 -maasturi, joka on vasta tullut markkinoille.
Nettiauto.comista löytyikin vain yksi käytetty Toyota RAV4 -pistokehybridi, jolla oli ajettu 10 000 kilometriä ja hintapyyntökin oli 53 900 euroa.
Virtasen mukaan yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen tarjonnassa suosikkeja on Volkswagen Passat GTE:n lisäksi myös Mitsubishi Outlander PHEV-maasturi.
–Vaikka plug-in -pistokehybridit ovatkin nyt kova juttu, niin muistuttaisin, että käsistä viedään myös Skoda Octavia G-Tec -kaasuhybridi: niillä on ihan mieletön imu. Varsinkin kun kaasuyhtiö Gasum tukee nyt kaasu-hybridien ostajia voimakkaasti.
Käytettyjen pistokehybridien kaupassa kuluttajia arveluttaa eniten akkujen takuuehdot.
– Myyntitilanteessa valveutunut plug-in -hybridin ostaja kysyy ensimmäisenä, onko akkutakuu enää voimassa. Myös sähköakkujen talvikestävyys tulee myyntikeskusteluissa esille, Virtanen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa