Kaasujalka

Käytetty pikku diesel vaatii pitkän myyntiajan

Julkaissut:

|

16.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Käytetty pikku diesel vaatii pitkän myyntiajan

9990 €.  Volkswagen Polo Trendline 1,4 TDI, vuosimalli 2015 ja mittarilukema 68 000 km, tehot 75 hv. Tätä Poloa myy Visa-Auto Raisiossa.

Kun autotehtaat eivät enää valmista pieniä dieselautoja, on vaihtoautohalleissa tarjolla runsaasti 10 000 euron hintaan vain 2-3 vuoden ikäisiä ja alle 100 000 kilometrejä ajettua pikkudieseleitä.

Pikkudieselien myyntiajat ovat pidentyneet ja kysyntä vähentynyt selvästi ihan 2-3 viimeisen vuoden aikana. Siksi vain muutaman vuoden ikäisiä ja alle 100 000 kilometriä ajettuja pikkudieseleitä on vaihtoautomarkkinoilla tarjolla runsaasti.

Autotehtaat eivät enää valmista edullisia pikkudieseleitä etusijassa nykyisten ympäristönormien vaatiman kalliin tekniikan takia.  Vielä 2-3 vuotta sitten oli toisin. Silloin vielä valmistettiin Volkswagen Polon, Ford Fiestan ja Toyota Yariksen kaltaisia pikkuautoja myös dieseleinä.

Pienet ylläpitokulut

Dieselmoottorin tekniikka on tunnetusti kestävää. Mutta kun tavallisen käyttövoimaveron päälle lätkäistään pieneenkin dieseliin vielä vuosittainen 400 euron dieselvero, yhä useampi päätyy pienen kuutiotilavuuden bensamoottoriin, joihin monessa pikkuautomallissa on yhdistetty vielä hybriditekniikkaa, jolloin auto osittain kulkee myös sähkön varassa.

-Tänä päivänä autoon pitäisi kuitenkin tulla se 15 000-20 000 kilometriä vuodessa, että dieselillä ajosta tulisi kannattavaa. Pikkuauto hankitaan perheeseen usein kakkosautoksi, jolloin ajot jäävät noin 10 000 kilometriin vuodessa. Niillä kilometreillä ei haluta maksaa isoa dieselveroa, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision autoliikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Pieni ja käytetty diesel on paljon esimerkiksi pitkiä työmatkoja ajavalle edelleen hyvä vaihtoehto.

– Ja voi se olla kannattavaa, vaikka ajaminen olisi lyhyempääkin pätkää, jos niistä pätkistä muodostuu mittavat kilometrimäärät vuosittain. Dieselverosta huolimatta paljon ajavalle pieni diesel on kustannustehokas vaihtoehto, kun ylläpitokulut ovat kuitenkin pienet. Itse polttoaineen litrahinnoissa dieselin ja bensan ero on nykyään pieni, mutta diesel kuluttaa vähemmän.

Pienistä dieseleistä Hiltunen nostaa varovasti suosikeiksi ehkä saksalaiset Volkswagen Polon ja Ford Fiestan.

–Vaikka Toyota on kestävän auton maineessa, niin pieni Yaris -malli dieselmoottorilla ei ole kovin kysytty. Tämä johtuu varmasti siitä, että Toyota on jo pitkään panostanut niin vahvasti hybriditekniikkaan myös pienissä malleissa, Hiltunen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

10 580 €. Citroen C3 BlueHDi 75 Feel, vuosimalli 2018 ja mittarilukema 72 000 km, tehot 75 hv. Kuvan ”Sitikkaa” myy Autoverkkokauppa Vantaalla.

9900 €. Opel Corsa 5-ov Cosmo 1,3 CDTI, 95 hv, vuosimalli 2016, mittarilukema 50 000 km. Tämä Corsa on myynnissä Tampereen K-Caarassa.

9900 €- KIA Rio 1,4 CRDi ISG EX 5D EcoDynamics, vuosimalli 2016 ja mittarilukema 91 000 km, tehot 90 hv. Kuvan Kia Rio on myynnissä Hämeenlinnan K-Caarassa.

10 400 €. Ford Fiesta1,5 TDCi 95hv M5 Titanium, vuosimalli 2015 ja mittarilukema 82 000 km, tehot 95 hv. Kuvan Fiestaa myy Kamux Tuusulassa.

 

9900 €.  Toyota Yaris 1,4 D-4D DPF Active, vuosimalli 2015 ja mittarilukema 55 000 km,  Kuvan Yaris on myynnissä No-Pan Auto Oy:ssä Kajaanissa.

10 480 €-Skoda Fabia 1,4 TDI 90 Ambition, vuosimalli 2015 ja mittarilukema 55 000 km, tehot 90 hv. Kuvan Fabiaa myy Rinta-Joupin Autoliike Oulussa.

8490 €.Peugeot 208 Active e-HDi 70, vuosimalli 2012 ja mittarilukema 88 000 km, automaattivaihteet ja tehot 68 hv. Tätä ”Pösöä” myy Kamux Helsingin Malmilla.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *