Käytettyjen ökymaasturien myynti hiljeni
”Ökyluokan” isojen ja nelivetoisten maastureiden myynti on vaihtoautokaupalle aiempaa selkeästi isompi haaste. Enää sellaista ei osteta ilman järkisyytä ja pelkän fiiliksen takia.
Raisiolaisen Visa-Auton myyntipäällikkö Miikka Lännistö on kokenut luksusluokan isojen bensa-maastureiden myynnin hidastumisen selkeästi ihan muutaman viime vuoden aikana
– Polttoaineesta riippumatta niissä on myös isot käyttökustannukset. Mm. renkaiden, huoltojen, vakuutuksien ja verojen kustannukset ovat suhteellisen korkeita. Ja vaikka moottori kävisi dieselillä, niin silloinkin polttoainekustannukset ovat paljon ajavalle melko korkeat, varsinkin kaupungissa ajettaessa.
Erityisen haasteelliseksi käytetyn ökymaasturin myynti menee, jos konepellin alla hörisee iso V6- tai V8- -bensamoottori. Kun vielä jokunen vuosi sitten sellainen saatettiin ostaa joko näyttämisen tarpeesta tai ajofiiliksen takia, niin tänä päivänä sitä ei Lännistön mukaan enää osteta täysin ilman järkisyytä.
–Ison ja bensamoottorisen Audi Q7:n, Mercedes-Benzin ML-mallin tai BMW X5:n saattaa ostaa esimerkiksi vähän ajava, mutta vetoautoa tarvitseva hevostilallinen, karavaanari tai isomman veneen omistaja. Silloin auton ostamisessa ratkaisee vetopaino, ”egoiluautoksi” näistä ostetaan isojen kustannusten takia selkeästi vähemmän. Takavuosina ei niin paljon mietitty näiden autojen korkeaa autoveroakaan.
Kuitenkin käytetyn Mersun ML:n, BMW X5:n ja Audi Q7:n ostajat ovat ihan oma tietty porukkansa.
– Ihan pelkkää käytännöllisyyttä painottavat päätyvät mm. Mitsubishi Outlanderiin tai Toyota Land Cruiseriin, Lännistö sanoo.
Samaan premiumluokan maastureiden sarjaan Audi Q7:n, BMW X5:n ja Mersun ML-mallin kanssa menevät myös Range Rover ja Lexuksen RX -malli.
– Niiden ostajat ovat kuitenkin ihan omansa ja hyvin pieni ryhmä. He etsivät enemmän yksilöä kun taas saksalaisten merkkien ostajilla painottuu enemmän vetopaino ja käytännön tarve, Lännistö sanoo.
Järkevyysraja 10 000 km/v
Vaikka vähän ajava ja hyvää vetoautoa tarvitseva käytetyn ökymaasturin ostaja välttääkin kalliin dieselveron, niin suurten päästöjen takia hekään eivät selviä juurikaan alle 1000 eurolla vuodessa.
– Vastaavasti tässä ryhmässä vähäisillä kilometreillä bensakoneella ajon polttoainekustannukset eivät tule kovin helposti dieseliä korkeammiksi. Iso dieselkin kuluttaa helposti toistakymmentä litraa 100 kilometrillä, jos tulee vähänkin enemmän taajama-ajoa. Vasta sitten, kun ajoa tulee enemmän kuin 10 000 kilometriä vuodessa, iso diesel-maasturi tulee bensamoottorista järkevämmäksi.
Sarjan suosituimmaksi Lännistö nostaa ehkä Audi Q7:n.
– Se on todella isokokoinen auto ja myös 7 hengelle rekisteröity. Kilpailevat BMW X5 ja Mercedes-Benz ML on rekisteröity vain 5 hengelle. Tosin nämä kaikki ovat melko lailla yhtä suosittuja, jos hintaluokkaa pyörii siellä noin 20 000 euron tietämillä.
Lännistö myöntää, että ison bensamoottorisen maasturin ottaminen myyntiin on eräänlainen ”rohkea rokan syö” -tilanne.
– Syksyllä kun otin niitä varastoon, niin vähän jännityksellä lähdin odottamaan, miten myynti lähtee etenemään. Tarjolla kun on samaan hintaan myös uudempia ja käyttökustannuksiltaan järkevämpiä perusmaastureita, kun Mitsubishi Outlanderia.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa