Hintavertailussa perusporvarien dieselfarkut 18 000- 20 000 €
Vaikka hallitus haluaa dieselit pois liikenteestä ja crossoverit ovat tämän päivän hittejä, niin alle 100 000 kilometriä ajetut ja lähes 20 000 euroa maksavat tilavat dieselfarmarit ovat edelleen haluttuja autoja.
Hallitus haluaa kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin viimeistään vuoteen 2035 mennessä. Siitäkin huolimatta, että Co2-päästöjensä puolesta dieselautot ovat tänä päivänä jopa ekoautoja. Tämän päivän uusien autojen kaupassa hybridit ovat päivän kovin hitti ja korimalleista suosituin on crossover-katumaasturi.
”Järkiautoja”
Julkisen keskustelun puolesta voisi helposti luulla, että ylemmän keskiluokan C/D -segmentin, eli Passat- ja Mondeo -kokoluokan dieselfarmarit ovat jo auttamatta eilistä päivää. Niin ei kuitenkaan ole. Se näkyy erityisesti vaihtoautokaupassa: karvan verran alle 100 000 kilometriä ajetut C/D-segmentin dieselfarmarit tekevät erittäin hyvin kauppansa.
–Ihmiset pitävät niitä edelleen järkiautoina. Kaupat tehdään erittäin nopeasti, kunhan matkamittarilukema jää alle 100 000 kilometrin. Yli 200 000 kilometriä ajetut vaikeimpia myytäviä, sillä suurin osa dieselvaihdokeista ainakin meillä on 150 tkm molemmin puolin. Matikainen ottaa esimerkiksi Skoda Superb dieselin farmarikoneella.
–Siististi pidetystä ja hyvin huolletustakaan Superbista ei tule kyselyjä, kun mittarilukema on yli 200 000 kilometriä. Sama auto muutaman vuoden vanhempanakin tekee nopeasti kauppansa, jos se on alle 100 000 kilometriä ajettu ja vaikka hinta olisi vähän korkeampikin, sanoo automyyjä Petri Matikainen Rinta-Joupin Autoliikkeen Vantaan Petikon myymälästä.
Matikainen on tehnyt aiemmin bisnestä myös itsenäisenä autokauppiaana, joten hän tuntee vaihtoautomarkkinat varsin hyvin.
Pk-seudun ulkopuolelle
Matikaisen mukaan vain muutaman vuoden ikäiset ja farmarimalliset Skoda Superbit, Ford Mondeot, Volkswagen Passatit, Toyota Avensikset ja Opel Insigniat dieselmoottoreilla menevät ihmisille, joille käytettävyys ja ajomukavuus menevät trendien edelle.
– Ja samoin sellaisille, jotka eivät tarvitse nelivetoa. En ole huomannut, että pääkaupunkiseudulla dieseliä edelleenkään mitenkään vierastettaisiin ja farmarihan on monesti crossoveria mukavampi ajaa valtateillä.
–Mutta se 100 000 kilometrin mittarilukema on aika kriittinen raja. Jos autolla on ajettu jo yli 200 000 kilometriä, 40 000 kilometriä vuodessa ajava laskee, että jo kahden vuoden päästä mittarilukema on helposti lähes 300 000 kilometriä.
Matikainen on huomannut, että tilavia dieselfarmareita suositaan jonkin verran enemmän vaikkapa Lohjalla kuin pääkaupunkiseudulla.
– Netin kautta kyselyjä tulee Rovaniemeltäkin. Pitkien etäisyyksien alueilla diesel on paljon ajavalle edelleen se taloudellisin vaihtoehto. Näitä autoja ostavat tavaran- ja ihmistenkuljetustarpeisiin esimerkiksi paljon ajavat myyntiedustajat ja aktiivisesti harrastavat lapsiperheet, Matikainen sanoo.
Superbin tilat vetoavat
Hiukan alle 20 000 euron hintaluokan dieseliä polttavaa tilavaa suosikkifarmaria Matikainen ei kauan mieti.
–Kyllä se on Skoda Superb. Tietysti sen takia, että se on hiukan tilavampi auto kuin Passatit ja Mondeot, mutta uutenakin sen hintaluokka on kutakuinkin sama. Toki muutkin ovat hyviä myytäviä, mutta ehkä näistä suosituimmaksi vaihtoautovaihtoehdoksi nimeäisin farmari-Superbin. Vielä jokin aika sitten Superb oli mahdoton vaihtoehto Audi A6:n omistajalle, mutta ei enää. Superbissa saa isojen tilojen lisäksi mukana aavistuksen premiumiakin. Ja minä en ole ollut koskaan Skodan merkkimyyjä, eli en puhu minkään oman merkin puolesta, Matikainen naurahtaa.
Matikainen uskoo, että farmarit ovat suosittuja jatkossakin.
–Muoti-ilmiöitä tulee ja menee, mutta farmarin suosio säilyy. Nyt hittejä ovat crossover-katumaasturit, mutta samalla tavalla sellaisia olivat vuosia sitten myös tila-autot, hän arvelee.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa