Kaasujalka

Koeajo käytetty Lexus RX300 – Aikamatka vanhalla Lexuksella

Julkaissut:

|

6.5.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Lexus RX300 – Aikamatka vanhalla Lexuksella

 

Koeajo käytetty Lexus RX300. Oivoi… niin minä haikailin vanhoja hyviä aikoja, kun sain alle Lexus RX -maasturin vuosimallia 2001, bensa-Lexus oli ajalta ennen hybridiä. Kuvailisin kokemusta melkoiseksi aikamatkaksi.

Yhdellä entisellä työkaverillani taisi olla tällainen samanlainen Lexus RX300. Hän hankki sen samoihin aikoihin, kun itse luovuin työsuhde-Mondeosta ja lähdin firmasta vuonna 2004. Kaveri kuului firman tulevaisuudenlupauksiin, minä ilmeisesti en kuulunut.

Kuitenkin sain oman bisneksen pyörimään sen verran, että saatoin ostaa kahdeksan vuotta vanhan ja vajaat 200 000 km ajetun E-korimallin diesel-Mersun, siis ”Väyrysen”.

 ” Sulla ei Hurmalainen ole oikein mielikuvitusta. Mä en ottanut työsuhdeautoa, kun mulle ei kelpaa perus-Mondeo niinkuin kelpasi sulle. Mä ostin tän Lexus-maasturin, kun elämästä pitää nauttia ja siinä pitää olla luksusta. Ja toi Mersukin nyt on niin tylsä ja tavanomainen auto, että sellaista mä en omalla rahallani ostaisi”.

Se kaverin omilla rahoillaan ostama Lexus RX300 taisi olla vuosimallia 2000 tai 1999.  Jenkit olivat jo silloin rakastuneet isoihin katumaastureihin. Ja kaverini oli muissakin autovalinnoissaan seurannut jenkkimakua. Jossain vaiheessa sillä taisi olla samanlainen kaksipaikkainen Mersu kuin tv-sarja Dallasin Bobby Ewingillä.

Katumaasturien pioneeri

Lexushan ylipäätään aloitti tämän katumaasturibuumin Jenkeissä.  Vuonna 1998 esitelty RX300 myi siellä heti hyvin. Vuoden 2002 loppuun mennessä tätä koeajossa ollutta ensimmäisen sukupolven RX -mallia oli myyty jo noin 500000, joista Yhdysvalloissa oli myyty reilut 350000.

”Tässä on sentään tyyliä, sellaista vähän amerikkalaista ja persoonallistakin menestyksen teologiaa”, kaveri esitteli omaa RX:äänsä ylpeänä.

Vuonna 2001 ei Suomessa vielä eletty samanlaista jokamiehen crossover-kuumetta kuin nyt. Ja hybriditeknologia nyt oli ihan ufoilua.

Yhteistä vuosimallin 2001 Lexus RX300 -edustusmaasturilla ja sen ajan oikealla maastoautolla oli yhteistä vain neliveto. Nelivedosta huolimatta sillä ei edelleenkään tekisi mieli mennä maastoon. Varmasti se aikanaankin on ollut enemmän auto, jolla mennään golf-kentälle. Jos vanhoista Range Rovereista tehdäänkin off road -autoja, niin en kyllä osaisi vanhaa Lexus RX:sää samaan hommaan kuvitella.

Maantieajossa se on 311 000 kilometriä ajettunakin edelleen mukava ja sisustuksen jalopuujäljitteet tai oikea jalopuu huokuvat oikeaa menneiden aikojen japsinostalgiaa. Valmistusvuoteensa nähden Lexus RX300 yhä ylellinen, mukava, tilava sekä helppo ajaa.

Ohjaus nyt tuntuu keveydessään tunnottomalta, mutta sekin kuului ikäänkuin luontevasti tähän nostalgiseen koeajoon. Vanha RX on uskomattoman hyvä ja kevyt ohjata. Kaikin puolin todella hyvä auto, pois lukien tietysti taloudellisuus. Bensaa 18 vuotta vanha RX 300 hörppäisee 13 litraa satasella yhdistetyssä ajossa.

Suomi-Lexus

Ajoimme Lexuksella lounaalle Vantaan Kelatiellä ja jotenkin se istui juuri tähän ympäristöön. Luulisin, että juuri Kelatien pienyrittäjissä voisi olla paljon sitä porukkaa, joka voisi tällaisen vanhan Lexus-maasturin ostaakin.

Selvästi Lexus tehtiin 2000-luvun alkuvuosina juuri Yhdysvaltain markkinoille.

Tässä ensimmäisen polven RX-mallissa käytetty mekaaninen etu- ja taka-akselille voimaa jakava tasauspyörästön lukitus oli korvattu elektronisella luistonestolla.

Moottori väänsi pienillä kierroksilla, eli auto jaksoi vetää hyvin tyhjäkäynnin tuntumassakin.

Nettiauto.comissa Lexuksen RX-malleista  yllättävän paljon käyttäjäkokemuksia, mutta ei juurikaan vuosimallia 2003 vanhemmista, ja juuri vuonna 2003 tämä ensimmäisen polven RX väistyi uuden mallin tieltä. Toisen polven RX-malli esimerkiksi vuosimallia 2004 saavat omistajilta paljon kehuja luotettavuudesta ja äänettömyydestä.

Tällaista vanhaa Lexus-maasturia miettivän kannattaa tietysti huomioida, että isokokoisessa autossa on myös isokokoisen auton kulut. Jo pelkästään iso moottori on myös isojanoinen. Koeajettu auto oli Suomi-auto, eli 311 000 km:n mittarilukema ainakin pitänee paikkansa. Vanha Suomi-Lexus RX on harvinaisuus, koska kaikkia Lexus-malleja on ensirekisteröity täällä todella vähän.

Autoalan Tiedotuskeskuksen vanhin ensirekisteröintitilasto löytyy vuodelta 2009 ja silloin kaikkia Lexuksen RX-malleja ensirekisteröitiin Suomessa vain 48 autoa, vuonna 2008 niitä rekisteröitiin 50. Esimerkiksi silloista hittimaasturia Honda CR-V:tä ensirekisteröitiin 1526 kappaletta vuonna 2009 ja vuonna 2008 peräti 2 374 autoa.

Lexus RX 300 vm. 2001
Vuosimalli: 2001 (käyttöönotto 30.11.2000)
Mittarilukema: 311 000 km
Moottori: R4, 2990 cm3, V6
Tehot: 201 hv
Vääntö: 283 Nm
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: 4-veto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus: 180 km/h
Yhdistetty kulutus: 13 l / 100 km
Co2-päästöt: 311 g/km
Mitat: pituus 4580 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2619 mm
tavaratila 489 – 1725 l
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Hinta: 4999 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *